כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024

"החיוך שלו, כמו הכעס שלו, היו שובי לב"

"אני הכרתי את משפחת פרוש כשעדיין לא הייתה משפחת גבירים" • "היה לו קסם רב ברמה האישית" • יו"ר הכנסת, רובי ריבלין, מספר על קשריו עם קרוב משפחתו, הרב מנחם פרוש זצ"ל

הרב מנחם פרוש בכנס של צאצאי משפחת ריבלין. צילום: פלאש90
הרב מנחם פרוש בכנס של צאצאי משפחת ריבלין. צילום: פלאש90



• יו"ר הכנסת, מר ראובן ריבלין. שלום.

שלום רב וערב טוב לכם מהכנסת בירושלים.

• הח"כ לשעבר מנחם פרוש ז"ל נפטר, וידוע שהיתה ביניכם ידידות עמוקה. רצינו לשמוע מכם כמה מילים על הידידות שלכם, על ההיכרות.

אין כאן רק ידידות, יש קרבה משפחתית. פרוש הם נצר לאמהות ריבלין רבות. גם האמא של מנחם וגם הסבתא של מנחם היו בני משפחת ריבלין, שהיו מחותנים עם משפחת פרוש, שנכללת עם היישוב הישן וממקימי החורבה. כל אותן תולדות של עלית הראשונים מהשנים שלפני הציונות כתנועה פוליטית, ירושלים, העם היהודי ומדינת ישראל - וכל קורותיהם ב-100 שנים האחרונות, הם סיפורו של פרוש,על כל ההתפתחות.

פרוש גם היה כאשר נפגשה היהדות הציונית שמאמינה בציונות על פי צו הבורא והחזרה לארץ ישראל, גם נתקל בראשית קיומה של התנועה הציונית, ששנות חייה כשנות חייו של פרוש, והוא גם היה במלחמה הלא פשוטה בין הקהילה החרדית לבין הציונים, שנחשבו בעיניהם כמקרבי קיצים וכאנשים שבונים כאן איזשהו דבר שלא עולה בקנה אחד עם האמונה היהודית - דבר שהיה למאבק קשה בין התנועה החרדית, שבשנים הראשונות של מדינת ישראל היתה אנטי-ציונית.

פרוש ידע גם להנהיג את הקהילה החרדית, מצד אחד הלוחמת את מלחמת השבת ומלחמת החינוך העצמאי בחירוף נפש, ומצד האחר השכיל, כפוליטיקאי שידע את כל מכמני הפוליטיקה וכל סודותיה, ליצור מצב שבו הוא יכול לחיות, כמו גם להתמודד, עם כל המערכת הציונית, המערכת השלטונית, להיות סגן ראש העיר בירושלים, להיות שר בישראל במעמד סגן שר, להיות 35 שנה במערכת הממלכית הציונית, ולדעת את כל החדרים וחדרי החדרים של הפוליטיקה הישראלית בכנסת ישראל - דבר שבאמת יצר מעמד מאוד מיוחד.

פרוש היה אדם מאוד פיקח וגם ידע מתי ליצור ולהוביל משברים ומתי למצוא את הדרך להסתגל לדינא דמלכותא, גם כאשר המלכותא היא מלכות של יהודים, אמנם כאלה שלא שומרים תרי"ג מצוות.

• יש הרבה מאבקים שהרב מנחם פרוש הוביל. בחינוך העצמאי, נגד גיוס החרדים , אבל למרות זאת, כל האנשים שהיו מעבר למתרס - מרצ וכו' - היתה להם הערכה כלפיו. דוקא הוא הצליח גם להוביל את המאבקים, וגם מצד שני להיות בקשר ידידותי עם כל האנשים האלה. איך אתה מסביר את זה?

זהו דבר שהוא בבחינת תורת פרוש. משום שגם להיות מנהיג המתמודד בצורה נחרצת עם המערכת הציונית, וגם להיות בעל יכולת לדבר ולהידבר, תלוי באופיו של אדם. שהרי הוא היה איש המוביל מערכות, ויחד עם זה איש בר פלוגתא וגם בר שיח, ואלה הם דברים שפרוש עצמו, והחיוך שלו, כמו הכעס שלו, היו שובי לב.

אני מוכרח לומר, שכאשר הוא היה מדבר איתך, גם בכעס וגם כשהיה נוזף, שיניו היו נחשפות בשל חיוך נפלא מאוזן לאוזן. זהו דבר שרק פרוש ידע להפעיל אותו, כי היה לו קסם רב ברמה האישית. ובאמת הדברים היו כאלה, אשר אפשר היה גם להתווכח וגם בסופו של דבר, אם לא להסכים, לפחות להגיע לאיזושהי פשרה שאיפשרה את החיים אלה בצד אלה. פשרה שבסופו של דבר הובילה למערכת שבה אגודת ישראל ויהדות התורה, וכל המערכות שהיה שותף להם פרוש, למצב שבו הם היו שותפים בשלושים שנה האחרונות בשלטון בארץ. זה דבר שאי אפשר לזלזל בו.

• מעבר לקירבה המשפחתית. איפה הייתה ההיכרות הראשונה, במערכת הפוליטית?

קודם כל אני הכרתי עוד את האבא של פרוש, שהיה יחד עם אמא שלי בעיריית ירושלים, והם היו עוסקים בצרכי ציבור באמונה. אז עדיין משפחת פרוש לא היתה משפחת גבירים. היא היתה משפחה צנועה, לא נחבאת אל הכלים, אבל עוסקת בצרכי ציבור. פרוש עצמו זכה גם לעסוק בצרכי ציבור וגם להאדיר את שמו וגם את מצב משפחתו כן תרבה, והיום אנחנו במצב שבו משפחת פרוש היא משפחה שמובילה ענינים, וגם הלכה לעסקים, וגם יצרה מיזמים, אשר קרמו עור וגידים, והביאו להאדרת היכולת הכלכלית שלה.

אלו דברים שהיו במחלוקת בזמנו, אבל כל מי שמכיר את המערכת, יודע עד כמה לא היה פרוש מערב את עניניו האישיים עם עניניו הציבוריים. היה יושב באמת ועוסק בצרכי ציבור ברוב שעות היממה, אם כי גם יכול היה לדאוג לדברים וליזמות שהוא נקט בהם ברמה האישית.

פרוש היה מנהיג ציבורי. בשנים האחרונות הוא סבל קצת מביקורת כזאת או אחרת, אבל המשיך להיות מנהיג, עם כי עם פחות גייסות.

לראיון המלא במשדר הלילה של הכל בקול חייגו: "הכל בקול" – קו המידע הפופולארי 052-999-66-00

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד