כ"ג אייר התשפ"ד
31.05.2024

קופים עלינו דעות כפרניות!

מדוע בחר שר החינוך להודיע שסבא שלו היה...קוף? • למה יש לקרוא את האינתיפאדה הבאה ע"ש יעקב רייניץ מ'המודיע'? • ולמה קשה למצוא היום 'חברותא' מושלם לשחמט? • טורו של יצחק נחשוני

קופים עלינו דעות כפרניות!



קוף אחרי בן אדם או לפניו?

'מלחמת הדת' האמיתית לא מתנהלת היום ב'מערת המכפלה' או ב'קבר רחל', אלא מעל גבי עמודו הראשון של עיתון 'הארץ'. אם להאמין למה שנכתב שם, מי שמצטרף למלחמה הזו הוא לא אחר מאשר שר החינוך, גדעון סער, בכבודו ובעצמו.

מסתבר שלא רק אם פרקליט בכיר כמו עו"ד אורי קורב אומר את מה שהוא חושב על מערכת המשפט בישראל, הוא מסתכן באיבוד משכורתו, תפקידו ומעמדו, אלא גם המדען הראשי במשרד החינוך, הפוגע ב'כבודם' של קופי המחקר של דארווין, צפוי לסתימת פה ולהרחקה.

לא תאמינו אבל שלושת הקופים המוכרים מהתמונה, שאחד מהם לא שמע, השני לא ראה, והשלישי לא דיבר, כבר נרפאו ב"ה מנכותם והם אפילו... בועטים.

העיוור קרא את הדברים ה'נוראיים' שצוטטו מפיו של ד"ר גבי אביטל המדען של משרד החינוך ב'הארץ' של יום ראשון וכמעט התפלץ. החרש רק שמע, אבל מאוד נעלב. וקוף השלישי, ה'אילם', מגיב היום בחומרה רבה בעמודו הראשון של אותו עיתון - 'הארץ'.

הכל התחיל ביום ראשון האחרון. כותרת מרכזית בעמודו הראשון של 'העיתון לאנשים חושבים' הודיעה לקוראים ה'מלומדים', נאמני איכות הסביבה, והם הרוב בקוראי 'הארץ', על ה"סערה בארגונים הירוקים".

על מה ולמה? - הפעם דווקא לא על הכוונה לגדוע את יערות העד של הנגב לטובת הקמת היישוב החרדי 'כסיף', לא על עמק הצבאים שעומד חלילה לעלות על במותיך חלל לטובת בניה לחרדים, לא על עמודי העירוב בירושלים העלולים ל... הפיץ 'קרינה', ואפילו לא בשל זנבות השועלים שיקוצצו לטובת חובשי ה'שטריימלים'.

אז על מי או על מה יצא בכל זאת קצפם? על המדען הראשי במשרד החינוך. יש אחד כזה וקוראים לו ד"ר גבי אביטל, שהעז לומר ש"בני אדם אינם אחראים להתחממות כדור הארץ".

לא הבנתם! ידענו שאתם, כמונו, לא אינטליגנטים מספיק כדי לתפוס את חומרתם של הדברים כבר בקריאה הראשונה בכותרת. משום כך נברנו עבורכם בתוך הידיעה עצמה עליה עבדו שניים - אור קשתי וצפריר רינת.

"המדען הראשי החדש (אולי כבר לשעבר) של משרד החינוך, ד"ר גבי אביטל, תקף בשבוע שעבר את ההסכמה המדעית הרחבה בדבר הקשר שבין פעילות האדם לשינוי האקלים, ואמר כי אם ימשיכו לכתוב בספרי הלימוד שכדור הארץ מתחמם בגלל פליטת פחמן דו חמצני הוא יתעקש על כך שזה לא המצב".

איך מעז 'מדען ראשי' לכפור בעובדה המדעית המוכחת שאנחנו ואתם, אפילו לא החזאים, קובעים את מזג האוויר בחוץ, וגורם לכולנו להתרגז, להתחמם ולפלוט כמות אדירה של פחמן דו חמצני, שמביא עלינו כבר יותר משבוע חום בלתי נסבל?

מי שמו?

ב'הארץ' ובארגוני הירוקים שהוא פרש עליהם את חסותו, עוד היו סולחים לו, אולי, על המעידה החד פעמית אם לא היה ממשיך לחמם את כדור הארץ בהצהרותיו האנטי מדעיות בעליל. "אם בספרי הלימוד יכתבו באופן מפורש שמוצא האדם מהקוף" - המשיך המדען הפרובקטור ואמר - "ארצה שהתלמידים ייחשפו לדעות אחרות ויתמודדו איתן. יש הרבה אנשים שלא חושבים שתורת האבולוציה היא נכונה".

דארווין עוד לא הספיק להתהפך סיבוב שלם בקברו, שערות הקוף שלו נתפשו כנראה באדמה היבשה ועיכבו אותו, וכבר ד"ר גבי אביטל מבליח עוד כמה משפטים המרחיבים את החור שבאוזון, או באוזן, של ה'ירוקים' : " יש כאלה שעבורם האבולוציה היא דת והם לא מוכנים לשמוע שום דבר אחר"..."מה מניע את הירוקים ותומכיהם המגוונים לצאת במסע של הפחדות שפתחו של העולם ממש על פתחנו?...ברגע שהמדע מגויס לפוליטיקה, כלומר לאידיאולוגיה, יש לברר מהו הבסיס המדעי של ארגוני הירוקים. למי שבקי קצת בפרטים זה מזכיר משהו מדת האבולוציה".

ועוד: "תחום אחר בעייתי זה הביולוגיה או מדעי החיים והסביבה יש שם המון יסודות שעומדים על כרעי תרנגולת... כאשר התורה שלך מתבססת על תורת ההתפתחות של דארווין והנגזרות שלה, אתה מתבסס על יסודות לא אמוניים, כלומר אין אלוקים"...

מילא כרעי התרנגולת, הם אולי פחות מכובדים מהקופים, ומותר למדען בכיר ולא שקול לקרוע איזה 'פולקה' אבל משפט המחץ הבא הוא כבר הקש ששובר את גב הגמל: "כדור הארץ לא עומד להיות מושמד, הקב"ה הבטיח לנו...ההשפעה של האדם על הזיהום היא זניחה".

ב'הארץ' החליטו להראות לד"ר אביטל שהיא לא זניחה. כבר ביום ראשון פרסמו שם את התביעה לפטר אותו לאלתר, לא חלילה על שאמר את מה שהוא 'מאמין' בו, אלא בעיקר משום שנתפס גם אומר שהוא מתאמץ לשים את בקבוקי הפלסטיק שלו לא במתקני המיחזור אלא...בפח אשפה רגיל.

איזה חוסר אחריות...

היום כבר מצטרף למקהלה גם שר החינוך גדעון סער, ה'בוס' בכבודו ובעצמו. "דברי אביטל לא מקובלים על השר סער" - מדווח העיתון לאנשים חושבים בעמוד הראשון שלו, ואחד מעוזרי השר מצוטט כמי שאומר שדבריו של המדען הראשי, שהקב"ה הוא שקובע את סדרי העולם, הם דעותיו הפרטיות בלבד ו... "אינם משקפים את מדיניות המשרד, העומדים בראשו ואנשי המקצוע".

במלים אחרות: גדעון סער וצוותו מעדיפים להאמין שסבם היה קוף. עכשיו דארווין מתהפך בחזרה.

ובעוד צאצאי הקופים משמיעים את קולם, הם סותמים את פיו של האדם המאמין. הידיעה היום ב'הארץ' יודעת לדווח שמשרד החינוך אסר על המדען הראשי להמשיך ולדבר. זאת, למרות שידיעה שמופיעה מתחת לזו העוסקת במדען הראשי מאשרת את דבריו. נאמר בה שבפורים יהיה סוער וממחר יהיה גשום. אם האדם מחמם את כדור הארץ איך זה שבכל זאת ירד דווקא בפורים, יום חגם של המאמינים בכוחו של בורא עולם, גשם?

ממשיך להתחנף. נתניהו בנאום צילום: ממשיך להתחנף. נתניהו בנאום
ממשיך להתחנף. נתניהו בנאום 'בר אילן'


הכתובת היתה על הקיר

"מי שהולך לישון עם כלבים, אל יתפלא אם יקום עם פשפשים" - אומר הפתגם העתיק, ויש מי שהוסיף עליו..."ומי שהולך לישון עם פשפשים קם בלי מיטה".

בנימין נתניהו כבר ישן מזמן עם ה'כלבים'. מאז נאום 'בר אילן' שלו, שבו הסכים לנוסחת "שתי מדינות לשני עמים", הוא קם בכל בוקר מחדש עם פשפשים, ומרוב גירוד אינו מצליח לפשפש במעשיו.

לא ההתרפסות וההתבטלות בפני אובמה, שהסיבוב הבא של 'פגישת ויתורים' ביניהם כבר בתכנון, תשחרר אותו מאותם ה'פשפשים', לא ההקפאה היא התכשיר הנכון נגדם, אפילו לא 'חיסול' הירואי בדובאי.

הושטת יד מפושפשת לעולם לא תרתיע אותם, רק יד חזקה וקפוצה וזרוע קשוחה היא שתעשה זאת.

שלא יספרו לנו סיפורים - אין להתפרצות האלימה של פורעים בחברון ובבית לחם ולא כלום עם רשימת אתרי המורשת של נתניהו, שחברון ובית לחם לא הופיעו בה כלל.

יעקב רייניץ מ'המודיע' היה הראשון שהסב בעיתונו את תשומת הלב הציבורית להעדרם של המקומות הקדושים ליהדות מהרשימה, ואפילו הפלשתינים אינם חשודים כי ינקטו בצעד בלתי אחראי של הכרזת 'אינתיפאדה' חדשה, רק בשל משהו שנכתב בעיתון הזה. אם אינתיפאדה כזו תפרוץ היא צריכה להיקרא על שמו של ...רייניץ בלבד, ולא לתת לנתניהו שום עילה לעשות ויתורים נוספים בגינה.

זו אינה 'מלחמת דת' או מורשת כפי שהפלשתינים קוראים לה. זה לא מה שנתניהו רואה בה, כפי שמופיע בתגובתו בעיתוני היום. ההתלהמות בחברון ובבית לחם, שרוב הישראלים גם חושבים שהם הרבה מעבר להרי החושך, היא פשוט התגשמותו של החלק השני של הפתגם: "מי שהולך לישון עם פשפשים קם גם בלי מיטה".

מי שלא השכיל לדכא את ההתפרעויות בשייח' ג'ראח, ולא מצליח להבטיח את שלום היהודים במה שהוא כבר היום מרכז ירושלים, מקום בו ציון קבר שמעון הצדיק, ואפילו לשכת היועץ המשפטי לממשלה, משרדי השיכון והמשפטים, בית המשפט המחוזי בירושלים והמטה הארצי של המשטרה, מי שמאלץ את ראש העיר שהיא בירת ישראל להרוס את 'בית יהונתן' שבבעלות יהודית בסילוואן, מי שעומד להרוס בעוד ימים אחדים את ביתם המיותם מאב של רעייתו וילדיו של רס"ן רועי קליין הי"ד, הסמל ל'קידוש השם' של ימינו, יגלה בבוקר שלמחרת שהוא קם גם בלי מיטה לאבותיו שטמונים בחברון ובבית לחם.

במקום להסתפק בהצהרות על "קמפיין שקרי וצבוע" כדאי לו לנתניהו להתנער מהפשפשים ולהרחיק מעלינו, אפילו במקלות, את הכלבים.

ושיתחיל בשייח' ג'ראח, היא שכונת שמעון הצדיק.

מי רוצה לשחק? שחמטצילום: מי רוצה לשחק? שחמט
מי רוצה לשחק? שחמט


או חברותא או מיתותא

יום רביעי הוא בדרך כלל היום המשעמם של העיתונות החרדית (מדוע לא יחול יום שלישי ה'גדול' של 'יתד' פעמיים בשבוע?) אבל לא אלמן ישראל. כשמחלק העיתונים בתיבת הדואר שלנו והמנקה של פח האשפה שלידו 'מתרשלים' ואינם מספקים לנו את ה'סחורה', היא מגיעה בדואר האלקטרוני.

משהו 'גוטה' 'גוטה', מהחומרים שגם אם כבר נחשפת אליהם בפורום 'בחדרי חרדים', תמיד טוב לקרוא בהם לקבל פרופורציות ולהתאזן.

אז ה'קרדיט' מגיע לגולש הגולם, ומי מכם שעוד לא קרא את הדברים, יווכח מיד שאכן מגיע לו.

הנה הדברים לא נגענו:

"אני יהודי ירא ושלם מן המניין. יום אחד חפצתי לקיים מנהג ישראל ולשחק שחמט. אלא שכידוע אני רק אדם אחד, ושחמט משחקים בזוגות. הלכתי איפוא וחיפשתי עם מי לשחק.

פניתי לחב"דניק חביב ושאלתי: התרצה לשחק עמי? ויען ויאמר: כן, אך דע לך שאצלנו המלך לעולם לא מת. עזבתי אותו.

הלכתי לחסיד גור. שאלתיו וכו'. אמר לי: אשחק איתך רק אם תעיף (מטעמי צניעות) את המלכה שלך מהלוח. עזבתי אותו.

הלכתי לברסלבר. שאלתיו וכו'. אמר לי: אצלנו גם החיילים הפשוטים קופצים כמו סוסים. עזבתי אותו.

הלכתי לחסיד צאנז. הוא לא היה בבית, כי לקח את הפרש והלך לחתונה של בן האדמו"ר. (בחתונה של בן האדמו"ר הוא רכב על סוס...). עזבתי אותו.

בחסידויות זוויהל ולעלוב הודיעו לי שלא כדאי לי לשחק איתם כי הם לעולם לא יפסידו. אצלם אם המלך נופל קמים כמה במקומו. עזבתי אותם.

הלכתי לליטאי. אמר לי: בבקשה בא לשחק אבל אני תמיד בכלים השחורים. הלכתי.

הלכתי לאברך ב'הר המור'. אמר לי: בשמחה, אבל אני 'ממלכתי' והיום יש ממשלה בישראל. אז אין מלך ואין מלכה. עזבתי אותו.

הלכתי לתלמיד המכינה הצבאית בעלי, בקשתי לשחק איתו. אמר לי: בכיף, אבל אתה לא מפיל שום חייל. עזבתי אותו.

הלכתי לגבעוני מיצהר. שאלתיו וכו'. אמר לי: אין בעיה, אבל בתנאי שאתה עוזר לי להפיל את הצריח. ברחתי.

אם מישהו רוצה אני עדיין פנוי.

הכותב, מחפש חברותא למשחק השחמט, ובזה אנחנו חלשים. אבל העלאת יצירת המופת שלו אצלנו אנו מציעים לו הצטרפות כ'חברותא' לכל הנאמר בה.

התמוגגנו.

אחרי שהפנמנו הבנו טוב יותר את דברי רבא במסכת תענית: "זהו שאומרים הבריות או חברותא או מיתותא".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד