א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
פאניקה מיותרת?

לקראת 'סגר חנוכה': עימות סוער בממשלה בדרך לאישור ההגבלות

לאור העלייה בתחלואה ובמקדם ההדבקה יושבים שרי הממשלה ודנים בהצעת משרד הבריאות להטיל הגבלות במהלך ימי החנוכה | בישיבה הסוערת ורווית האמוציות תקפו חברי כחול לבן את ההיגיון להטיל סגר על אזרחי המדינה היהודיים בגלל תחלואה ביישובים הערביים | מתעדכן

לקראת 'סגר חנוכה': עימות סוער בממשלה בדרך לאישור ההגבלות
חנוכה במא"ש צילום: פלאש 90

שעות לכניסת חג החנוכה יושבים שרי הממשלה ודנים בהצעת משרד הבריאות להטיל הגבלות בימי החנוכה, לאור העלייה בתחלואה ובמקדם ההדבקה, בישיבה הסוערת ורווית האמוציות תקפו חברי כחול לבן את ההיגיון להטיל סגר על אזרחי המדינה היהודיים בגלל תחלואה ביישובים הערביים. ראש הממשלה מצדו ניסה להרגיע והדגיש כי לא מודבר בהגבלות שייכנסו לתוקפן היום במהלך הישיבה יצא נתניהו מהדיון ושר האוצר ישראל כ"ץ סרב להמשיך לדבר בלי נוכחותו של נתניהו.

על פי הדיווחים ההצעה המלאה של משרד הבריאות כוללת 5 סעיפים:

איסור שהייה בבית מגורים של אדם אחר החל מ-17:30 בערב ועד חצות.

איסור על התקהלות של 2 אנשים או יותר במבנה סגור, למעט אנשים הגרים יחד. בשטח פתוח מותרת התקהלות של עד 10 אנשים.

השתתפות של עד 10 אנשים בתפילות, ולא 20.

סגירת המסחר לאורך ימי חג החנוכה החל מ-17:30 בערב ועד חצות.

והסעיף האחרון יקבע כי התקנות בחנוכה לא יחולו על אזורי תיירות מיוחדים, אילת וים המלח, ועל יישובים שאינם יהודיים.

את ישיבת הממשלה פתח מאיר בן שבת ראש המל"ל שסקר את מצב התחלואה בארץ ואמר "אנחנו בנסיקה מבחינת הנתונים חצינו את נקודת ההתפרצות של הגל השני" בן שבת הוסיף ואמר כי המל"ל ממליץ על ריסון מהודק באם התחלואה תגיע לרמה של 2000 חולים ביום או מקדם הדבקה של 1.3, המוקדם מבניהם. כאשר מעל 3500 חולים או מקדם הדבקה של 1.4 יוטל סגר כללי.

שר הרווחה איציק שמולי טען בישיבה "כשהיעלות מפוקפקת והאכיפה מוטלת בספק עדיף להתמקד באתגר האמתי, והוא מניעת התקהלויות המוניות וגישה אדוקה יותר רק בערים האדומות" לסיכום אמר שמולי "החיסונים שבדרך לא צריכים להביא לאופוריה אך גם לא להשליט קבעון בפתרונות".

גם שר האוצר ישראל כ"ץ תקף בדיון את הגישה של משרד הבריאות "משמעות ההצעות היא פגיעה קשה בעשרות אלפי בעלי עסקים בתחום המסחר שרק כעת חזרו לפעילות ובמאות אלפי מועסקים שיחזרו למעגל האבטלה, תוך החזרת הסגר מהדלת האחורית".

מאוחר יותר הוסיף כ"ץ לטעון יחד עם שרים נוספים "הדיון לא תקין משפטית, נותנים לנו לפרוק אבל מסכמים את ההגבלות מאחורי הגב, זה דיון לפרוטוקול בלבד".

השר לשיתוף פעולה אזורי אופיר אקוניס תקף אף הוא את הכוונה להגביל את המסחר ואמר "חוזרים על טעויות העבר, במקום לרווח אנחנו מצמצמים את השעות וגורמים להתקהלויות מיותרות" עוד הוסיף אקוניס ותקף את משרד הבריאות כי הם "יוצרים וזורעים בהלה מיותרת, במקום לטפל במקדמי הדבקה, הם מטפלים במקדם פאניקה".

שר הבריאות יולי אדלשטיין התגונן וניסה להסביר "אנחנו מנסים כמה שפחות לפגוע במשק אבל צריך למנוע את התפשטות המחלה, אנחנו בעלייה מתמדת בהפצת הנגיף, אני חייב לומר, הצעדים הם צעדים כואבים, לי פה כואב לא פחות מאף אחד, אבל אני מבין שאם המגפה פוגעת, גם הצעדים לריסון המחלה יפגעו". לסיום תקף אדלשטיין ואמר "כל הניסיונות למצוא משהו פרווה שלא נותן שום תוצאה רק מבלבל את הציבור ופוגע הציבור".

אדלשטיין הוסיף בניסיון להסביר את הצורך בהגבלות בחג החנוכה "את ההשפעות של החיסון נראה במקרה הטוב רק בחודש פברואר, כאשר החיסון יתחיל להיות מחולק לציבור בישראל רק בעוד 17 יום, ולאחמ"כ צריכים המתחסנים לקבל מנה שניה של החיסון".

את השרים מכחול לבן דבריו של אדלשטיין לא שכנעו והם ניסו להבין מה ההיגיון בלסגור את הציבור היהודי בחג החנוכה בגלל תחלואה המרוכזת בעיקרה ביישובים הערביים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ניסה להרגיע את הרוחות במהלך הדיון והצהיר כי ההגבלות לא ייכנסו לתוקף מהיום, עוד הזהיר ראש הממשלה "אנחנו בתחילתו של גל שלישי, מהר מאד אתה מגיע למצב שאתה מגיע לסגרים, מצב שכולנו רוצים להימנע מזה".

במהלך הישיבה יצא ראש הממשלה מהדיון ושר האוצר סרב להמשיך ולדבר שלא בנוכחותו של ראש הממשלה, השרה לשוויון חברתי מרב כהן הוסיפה לתקוף בהיעדרו של ראש הממשלה ואמרה "לא ידענו שיש חנוכה? למה הבהילות הזו? נדרשת עקביות וצריך לתת זמן היערכות לציבור".

חנוכה קורונה סגר משרד הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד