א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

"ישראל אינה ערוכה למקרה של רעש אדמה"

כך קובע דו"ח מיוחד של מבקר המדינה • מניתוח נזקי רעש האדמה בהאיטי ובצ'ילה עולה: אלפי בני אדם ניצלו בזכות שהייה במבנים בטוחים • בניה מבלוקי 'איטונג' היא הבטוחה ביותר מפני רעידות אדמה

"ישראל אינה ערוכה למקרה של רעש אדמה"

מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס מותח ביקורת חריפה על היערכות ממשלות ישראל לאסון טבע. "במקרה של רעש אדמה בישראל, יעמדו בסיכון עשרות אלפי בני אדם". בדיון מיוחד שקיימה הוועדה לביקורת המדינה ציין המבקר, כי כבר לפני שש שנים התריע קודמו בתפקיד על חוסר המוכנות ועל כך שלא משפרים את ההיערכות בעקבות הליקויים שהוצגו, אולם מאז הדו"ח הקודם בנושא, לא השתפר המצב והדברים שנכתבו אז עדיין נכונים.

מניתוח ממצאי רעידות האדמה הקטלניות בהאיטי ובצ'ילה, עולה כי רעידת האדמה בהאיטי שהייתה בעוצמה 7 בסולם ריכטר, גבתה מספר נפשות רב פי כמה מאשר זו שבצ'ילה שם הייתה רעידה בעוצמה גבוהה יותר של 8.8 בסולם ריכטר. בצ'ילה נספו כ700 בני אדם, בעוד שבהאיטי מספר ההרוגים מסתכם בכ230.000 ובחורבן כמעט טוטאלי.

ההפרש התהומי והמפתיע נזקף לזכות המבנים הבטוחים הנבנים באופן מבוקר יותר שבצ'ילה. העולם נשאר פעור פה למול הנתונים החותכים, ומודעות הבנייה הבטוחה קבלה נופח משמעותי יותר בכלל מדינות העולם.

גם במדינת ישראל, הממוקמת בקרבת השבר הסורי אפריקני באזור סיסמי המועד לרעידות אחת ל- 80-100 שנה בממוצע הפיקו את הלקחים. מבקר המדינה מר מיכה לינדרשטראוס העלה את הנושא בוועדה לביקורת המדינה בכנסת, המבקר אמר שבעבר התייחסו שלושה דו"חות לנושא, אך הם מלפני כמה שנים. הוא הזכיר כי ההתייחסות לדו"חות האלה "לא הלכה לשורש הדברים". והוסיף כי "נושא רעידות אדמה הוא נושא שאנו חייבים לתת את דעתנו עליו".

בדיון קודם בנושא, אמר יעקב בר-לביא ממרכז מיפוי ישראל אמר, כי מתוך 650 אלף מבנים בישראל, יש 96 אלף מבני מגורים שלגביהם קיימת סכנת התמוטטות ברעידת אדמה חזקה. באותו דיון הזהיר יו"ר ועדת ההיגוי הבין-משרדית להיערכות לרעידות אדמה, ד"ר אבי שפירא, כי "בישראל תתרחש בוודאות רעידת אדמה חזקה". לדבריו, "רעידת אדמה חזקה יכולה להיות חזקה גם כמו זו שהתרחשה בהאיטי ואולי אפילו חזקה ממנה".

גם לאיכות החומרים מהם עשוי הבניין יש אפקט מכריע. כך לדוגמא, בניה מבלוקי "איטונג" היא הבטוחה ביותר מפני רעידות אדמה. מר ששון הר סיני, מנכ"ל איטונג מסביר, כי בשעת רעידת אדמה, מסה כבדה גורמת לבניין להיטלטל בעוצמה ועמו כל הבניין. "במקרה כזה חשובה מאד מסת הכובד של הבניין. בבניה עם בלוקי 'איטונג' משקל הבלוקים קל ומונע זעזועים כבדים, בנוסף הם בעלי רמה גבוהה בעמידה במצב הדף".

רב המבנים החדשים בישראל נבנים בבלוקי איטונג, חברות הבניה הגדולות, קבלנים ויזמים פרטיים לא מתפשרים על בלוקים זולים. גם בקרב המשפצים בלוקי איטונג נותנים מענה, משום שהבניינים הישנים מתקשים לסחוב תוספת בניה כבידה, בודאי בזמן רעידת אדמה חלילה, כך שהבלוקים הקלים של איטונג נותנים פיתרון מושלם גם לתוספת בניה בטוחה. תמ"א 38, התכנית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה (המאפשרת תוספות בנייה למימון החיזוק) מתאפשרת ביתר קלות בבנייה באיטונג בזכות המשקל הנמוך (לעומת החלופות האחרות) שאינו מכביד על השלד הקיים.

בלוקי איטונג הוכיחו לא פעם את יתרונם הייחודי, ביפן למשל, המדינה ה"רועדת" ביותר בעולם, איטונג פופולארית מאד בקרב הקבלנים. גם רעידת האדמה האחרונה בסין הוכיחה, שמבנים שנבנו באיטונג ניזוקו בצורה פחותה באופן משמעותי וחיי אדם רבים ניצלו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד