י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
הממשלה סירבה לדון

בג"ץ קבע: למנות מנכ"ל למשרד המשפטים עד סוף החודש

לאחר מספר חודשים בהם סירבה הממשלה לדון במינוי חדש למנכ"ל משרד המשפטים, בית המשפט העליון הוציא צו וקבע כי עליה להביא מינוי עד לסוף החודש | בתנועה לטוהר המידות שהגישה את העתירה בירכו על ההחלטה: "מצער שהממשלה נדרשה לפסק דין של בית המשפט בכדי למלא את חובותיה הברורות"

בג"ץ קבע: למנות מנכ"ל למשרד המשפטים עד סוף החודש
משרד המשפטים צילום: יוסי זמיר//פלאש 90

שופטי בג"ץ קיבלו היום (חמישי) את עתירת התנועה לטוהר המידות וקבעו על הממשלה להביא בהקדם האפשרי ולא יאוחר מסוף החודש, מינוי למנכ"ל משרד המשפטים. לפני כחודש, העביר היועץ המשפטי לממשלה לבג"ץ את עמדתו בנוגע לעתירה נגד אי מינוי מנכ"ל חדש למשרד המשפטים.

בהודעת היועמ"ש לבג"ץ נאמר, כי בנסיבות שנוצרו, ומשלא הוצג כל נימוק קונקרטי לאי קביעתו של מועד להעלאת הצעת-ההחלטה למינוי לדיון בממשלה, היועץ המשפטי לממשלה סבור שאין מנוס מהוצאת צו על-תנאי כמבוקש בעתירה. היועמ"ש שב על עמדתו העקרונית שנמסרה בהליך אחר, ולפיה הסכמות קואליציוניות – כמו גם מחלוקות קואליציוניות – אינן יכולות לגבור על חובת הממשלה והגורמים המוסמכים לפעול לאיוש משרות בכירות במינויי קבע.

בעתירה, טענה התנועה, כי סירובה של הממשלה לדון במועמדות אינו חוקי, מתעלם מחובות הממשלה בהתאם לחוק שירות המדינה מינויים. בתנועה לטוהר המידות מציינים כי משמעותו של פסק הדין, איננה רק בעצם מינוי המנכ"ל, נושא אשר כזכור היה במחלוקת עזה בין כחול לבן לליכוד, אלא גם בכך שהוא תקדים ראשון למקרה שבו ינסו הצדדים להשתמש בסמכותם מכוח תקנון הממשלה ולעכב מינויים המובאים לאישורה, כגון מינוי פרקליט מדינה ומפכ"ל.

עוה"ד עומר מקייס שייצג את התנועה בדיון מסר: "אנחנו מברכים על פסק הדין ומקווים כי בכך תסתיים הסאגה וימונה סוף סוף מנכ"ל למשרד. הסירוב למנות מנכ"ל הוא חלק מהניסיונות לפגוע בשירות הציבורי ולקחת אותו כבן ערובה במחלוקות הפוליטיות, וטוב שבית המשפט שם לזה סוף".

לדבריו, "מצער שהממשלה נדרשה לפסק דין של בית המשפט בכדי למלא את חובותיה הברורות ואנו מקווים כי המסר יעבור והממשלה תשלים את יתר המינויים הנדרשים, בהתאם להוראות החוק ולטובת אזרחי ישראל".

כיום, מכהנת ממלאת מקום בתפקיד מנכ"ל משרד המשפטים, עו"ד סיגל יעקבי, המשמשת גם ככונסת הנכסים הרשמית והאפוטרופוס הכללי, דבר, שעל פי התנועה לטוהר המידות פוגע בפעילות המשרד ומקשה על עבודתה של יעקבי. מינוי מנכ"ל קבוע למשרד המשפטים עומד בלב המחלוקת בין הליכוד לכחול לבן. 

 

 

בג"ץ משרד המשפטים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד