כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
עוקף את בנט ולא רק במנדטים

שני סקרים: כך משפיע גדעון סער על המפה הפוליטית בכל התרחישים

אחרי שבסקרים היוותה ימינה של נפתלי בנט סוג של אלטרנטיבה להנהגת הימין, מגיע גדעון סער ומפלגתו החדשה ונוגס בה וביש עתיד וכחול לבן בכל תרחיש | סער עוקף את בנט גם באחוז ההתאמה לראשות הממשלה | המפלגות החרדיות שומרות על כחן | וכמה מצדיקים את המהלך

שני סקרים: כך משפיע גדעון סער על המפה הפוליטית בכל התרחישים
תעמולת בחירות לסער כשעוד היה בליכוד צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שני סקרים חדשים המתפרסמים הבוקר (שישי) בעיצוני סוף השבוע מעניקים למפלגתו החדשה בת השלושה ימים של גדעון סער - מעל 20 מושבים בכנסת הבאה.

על פי סקר שערך מנחם לזר, מנהל מכון הסקרים 'פאנלס פוליטיקס', עבור 'מעריב', הצטרפותם של הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט ושל ח"כ יפעת שאשא ביטון לרשימה בראשות גדעון סער תהפוך אותה לשנייה בגודלה בכנסת, עם 21 מנדטים.

בתרחיש שכזה, מפלגת הליכוד עדיין מובילה אולם מצטמקת מ-36 בכנסת הנוכחית, ל-27 מנדטים. ימינה של נפתלי בנט שזוכה זה כמה שבועות למעל 20 מנדטים בסקרים, צונחת ל-15 מנדטים. לפי תרחיש זה, הרשימה המשותפת זוכה ל-12 מנדטים. יש עתיד־תל"ם, בראשות יאיר לפיד ומשה יעלון, יורדת ל-11 מנדטים. הנפגעת הגדולה בתרחיש שאיזנקוט ושאשא-ביטון מצטרפים לסער, היא מפלגת כחול לבן של בני גנץ שמתרסקת ל-6 מנדטים בלבד. היחידות שלא נפגעות הן המפלגות החרדיות ששומרות על כוחן: ש"ס זוכה ל-9 מנדטים, יהדות התורה 7 ואילו מרצ זוכה ב-5 מושבים.

הסקר בדק גם תרחיש, אילו הבחירות היו מתקיימות היום ללא שאיזנקוט ושאשא ביטון מצטרפים למפלגתו של גדעון סער, אך עם צבי האוזר ויועז הנדל, שכבר הצטרפו יקבל סער 16 מנדטים, מספר מנדטים זהה שתקבל ימינה של בנט. הליכוד נשארת עם 27 מנדטים. יש עתיד-תל"ם של לפיד ויעלון תזכה ב-13 מנדטים, הרשימה המשותפת ב-12, ש"ס עם 9, ישראל ביתנו - 8, יהדות התורה עם 7 מנדטים, כחול לבן חד ספרתית עם 7, מרצ בתחתית עם 5 מנדטים. במידה ואיזנקוט יתמודד בנפרד, בראשות רשימה חדשה, הוא צפוי לקבל 4 מנדטים.

לפי סקר 'מעריב', בשני התרחישים יכול סער להקים גוש חוסם לנתניהו, שימנה 60 מנדטים, כולל ימינה, יש עתיד-תל"ם, ישראל ביתנו וכחול לבן. במידה ורק אחת משתי המפלגות החרדיות ש"ס או יהדות התורה תצטרף, הרי שסער מקים את הממשלה ושולח את הליכוד לאופוזיציה.

סקר נוסף שערך מכון 'מאגר מוחות' שבהנהלת פרופ' יצחק כ"ץ ומתפרסם הבוקר בעיתון 'ישראל היום', לו הבחירות היו מתקיימות היום, מפלגתו החדשה של גדעון סער היתה זוכה ב-20 מנדטים וגורמת לירידה משמעותית למפלגות ימינה, כחול לבן ויש עתיד-תל"ם.

הליכוד מקבל בסקר 28 מנדטים. כחול לבן קורסת ל-7 מנדטים בלבד. ימינה בראשות נפתלי בנט יורדת גם היא באופן משמעותית וזוכה ב-12 מנדטים בלבד. יש עתיד-תלם בראשות יאיר לפיד יורדת גם היא ומקבלת 12 בלבד.

גם בסקר זה, המפלגות החרדיות שומרות על כוחן. ש"ס זוכה ב-9 מנדטים, יהדות התורה ב-7, מרצ ב-6, ישראל ביתנו ב-6. הרשימה המשותפת מקבלת בסקר 13 מנדטים. ואילו העבודה, גשר ועוצמה יהודית וכן הבית היהודי לא עוברות את אחוז החסימה.

סקר 'ישראל היום' בדק גם כן, מה יהיה השינוי במפת המנדטים אילו ראש העיר תל אביב, רון חולדאי יקים מפלגה חדשה ויצרף אליה את גדי איזנקוט ומשה בוגי יעלון. במקרה כזה, הליכוד יורד ל-26 מנדטים. גדעון סער יורד מ-20 ל-16 ומפלגת איזנקוט-חולדאי מקבלת 9 מנדטים. שאר המפלגות נשארות כמעט ללא שינוי.

הסקר בדק אפשרות לו גדי איזנקוט מצטרף לגדעון סער. במקרה כזה תקבל מפלגתו של סער 22 מנדטים. הליכוד יזכה ב-26. עוד נבדק מה יקרה אם יש עתיד וכחול לבן יתאחדו שוב. במקרה כזה, תקבל המפלגה החדשה-ישנה 18 מנדטים - מנדט אחד פחות מאשר בריצה נפרדת.

עוד עולה מסקר 'מאגר מוחות' עבור 'ישראל היום', כי גדעון סער לא רק שעוקף את בנט במספר המנדטים, אלא גם בשאלת ההתאמה לראשות הממשלה. על פי הסקר, האדם המתאים ביותר לעמוד בראשות הממשלה הוא בנימין נתניהו עם 38%. מיד אחריו גדעון סער עם 18%, לפיד עם 15%, בנט עם 13%.

עוד עולה מסקר 'ישראל היום' שנערך בקרב 525 איש, כי 46% מהציבור בעד בחירות. 37% מתנגדים, 17% לא יודעים. דווקא בקרב שתי המפלגות שבשלטון, הליכוד וכחול לבן, רוב מצביעיהם סבורים כי אין להקדים את הבחירות.

כן נבדק, מה הציבור חושב על המהלך של גדעון סער? 53% סבורים כי סער צדק בכך שעזב את הליכוד והודיע על הקמת מפלגה חדשה. 21% סברו שטעה. 26% השיבו כי אינם יודעים. לפי הסקר, רוב מצביעי הליכוד - 48% סבורים שסער טעה במהלך, לעומת 28% שמצדיקים את המהלך שלו.

בסקר 'מעריב' השתתפו 539 חברים בפאנל המשיבים של Panel4All לביצוע מחקרים על גבי האינטרנט (פנייה נשלחה ל-3,112 חברים בפאנל). הסקר בוצע ב־9-10 בדצמבר, על מדגם מייצג של האוכלוסייה מגיל 18 ומעלה, יהודים וערבים. טעות הדגימה המרבית - 4.3%.

 

גדעון סער מאגר מוחות פאנלס פוליטיקס סקר מנדטים נפתלי בנט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד