י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
מסר מהפרשה

בטעות: החולה נטל תרופה לא מתאימה

תורת יאשיהו: פנינים לפרשת מקץ • מתורתו של ראש אבות בתי הדין במרוקו, מנהיג "שובה ישראל", האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו שליט"א

בטעות: החולה נטל תרופה לא מתאימה
תרופה צילום: Flash90

"בַּחֲלֹמִי הִנְנִי עֹמֵד עַל שְׂפַת הַיְאֹר"
דרך הרשעים להראות שהם ענווים כמו הצדיקים

אנחנו מוצאים בפרשת השבוע שפרעה חולם חלום והתורה מדגישה "וְהִנֵּה עֹמֵד עַל הַיְאֹר". פרעה קורא ליוסף שיפתור לו את החלום, וכשהוא מספר ליוסף על החלום הוא משנה את החלום ואומר "עֹמֵד עַל שְׂפַת הַיְאֹר" וצריך להבין פרעה חולם שהוא עומד על היאור וכשהוא מספר ליוסף הוא אומר שהוא נמצא על שפת היאור. מדוע פרעה משנה את החלום הרי הוא רוצה תשובה לחלום?

כדי לקבל תשובה פרעה צריך לדקדק ולומר את החלום בדיוק איך שהיה, זה כמו אדם שהולך לרופא כי כואב לו הראש והוא אומר לו שהוא חולה וכואבת לו הבטן, התרופה שהרופא יתן לו לכאבי בטן לא תעזור לכאבי ראש. ואנו רואים שבאמת פרעה דאג מהחלום וקרא לכל החכמים ולכל החרטומים שיפתרו לו את החלום, אם כך מדוע פרעה משנה ואומר לו במקום על היאור על שפת היאור?

אלא אפשר לפרש ולומר יסוד גדול, פרעה ראה אצל יוסף את מידת הענווה, מתי שפרעה אמר ליוסף "וַאֲנִי שָׁמַעְתִּי עָלֶיךָ לֵאמֹר תִּשְׁמַע חֲלוֹם לִפְתֹּר אֹתוֹ" יוסף אומר לו "בִּלְעָדָי אֱלֹהִים יַעֲנֶה אֶת שְׁלוֹם פַּרְעֹה" אני לא יודע כלום, הכל זה הקב"ה. פרעה ראה שיוסף איש ענו, צדיק וישר, ורצה להראות ליוסף שהוא גם ענו וצדיק ואין בו גאווה.


הרב פינטו מדליק נרות • קרדיט: באדיבות המצלם

אם הוא חולם שהוא עומד על היאור זה מראה שהוא עם גאווה. היאור היה האלוקים של מצרים, המצרים היו משתחווים ועובדים ליאור. פרעה אמר אם הוא יספר ליוסף שהוא עומד על היאור, זה מראה שהוא עם גאווה שעומד על האלוקים שלו, לכן פרעה משנה ואומר ליוסף שעומד על שפת היאור להראות ליוסף שהוא ענו וללכוד אותו כאילו בענווה של רשעות.

יש אנשים שהם רשעים ועושים עצמם שמתנהגים בענווה כדי להטעות את הכלל לכן הקב"ה עוזר ליוסף ויוסף אומר לפרעה שלא חלם כמו שפרעה סיפר. דוד המלך אומר (תהלים פא, ו) "עֵדוּת בִּיהוֹסֵף שָׂמוֹ בְּצֵאתוֹ עַל אֶרֶץ מִצְרָיִם" בזמן שיוסף היה במצרים התנהג בענווה גדולה וקדושה גדולה אז הקב"ה הוסיף לו את האות ה'. "שְׂפַת לֹא יָדַעְתִּי אֶשְׁמָע" אומר יוסף לפרעה אתה אומר שחלמת שאתה עומד על שפת היאור אבל את זה אני לא ידעתי ואני לא רואה את זה, כי אתה עומד על היאור. יוסף שהיה צדיק גדול וענו אמיתי, הרגיש בקדושה שלו שפרעה אמר לו דבר לא נכון.

וזו הרשעות והצביעות של הרשעים שמנסים לעשות את עצמם כביכול שיש להם מידת הענווה כדי לגנוב את דעת הבריות. הענווה אמיתית זה אדם שמוריד את ראשו ומתנהג בצניעות ובפשטות. המעלה הגדולה של האדם שרואה את מיעוט ערכו, לכן יש גם את המצוה להדליק את נר חנוכה מחוץ לבית בדלת להראות לכולם שאין בנו כלום ואנחנו בענווה גדולים נמצאים בחוץ ונכנעים לקב"ה.

וכך רואים גם אצל אברהם אבינו "וְהוּא יֹשֵׁב פֶּתַח הָאֹהֶל כְּחֹם הַיּוֹם" (בראשית יח, א) להראות שהוא נמצא רק בפתח האוהל, שלא הגיע לאף גדולה ואף מעלה. וזו הגדולה של הצדיקים שנמצאים בפתח בהתחלה, ופרעה רצה בצביעות להראות שגם הוא ענו "עַל שְׂפַת הַיְאֹר" עוד לא נכנס ליאור.

הרב יאשיהו פינטו תרופה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!