י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
החיסונים לא יועילו?

קורונה: התפרצות של מוטציה חדשה • חשש: הבדיקות לא יעילות

המאבק בנגיף: בעוד בארץ חוגגים את 'ההתחלה של הסוף' עם נתינת החיסון לבכירי המדינה, וההיערכות לחלוקה המונית. בבריטניה הודיע רה"מ כי זוהתה מוטציה חדשה ומדבקת הרבה יותר שכלל לא בטוח שבדיקה שגרתית מזהה | במשרד החוץ מעוניינים לעצור את כל הטיסות למדינה

קורונה: התפרצות של מוטציה חדשה • חשש: הבדיקות לא יעילות
שוטרים בריטיים בעידן הקורונה צילום: unsplash

החשש התגשם: שנה לאחר שהתפרץ הנגיף לראשונה במחוז וואהן שבסין ורגע לפני שהיה נראה כי הכל הולך להסתיים בעקבות התחלת החיסונים, באה בריטניה וטרפה את הקלפים.

משרד הבריאות הבריטי - שהיה למשרד הבריאות האירופאי הראשון שהחל לחסן את האזרחים נגד קורונה, הודיע בסוף השבוע כי מוטציה חדשה של הנגיף התגלתה במדינה ובעקבות כך הטיל אמש (שבת) ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, הגבלות מחמירות נוספות בכל איזור דרום מזרח אנגליה, כולל לונדון הבירה.

רשויות הבריאות עוד לא חקרו את המוטציה החדשה עד הסוף, מה שכן הספיקו רשויות הבריאות בבריטניה להכיר היא העבודה שמדובר במוטציה מדבקת במיוחד, ולאור כך הוטלו בבהילות הגבלות מחמירות נוספות, שיהיו בפועל כמו סגר מוחלט.

ברקע החשש, שוקל ברצינות המשרד בדיקות ריצוף גנטי לשבים מבריטניה ומדינות נוספות באירופה לאלו שיימצאו חיוביים לקורונה. בנוסף, במשרד מעוניינים לעצור את כל הטיסות למדינה וממנה עד להודעה חדשה. 

גם במערכת הבריאות מוטרדים מהמוטציה. בראיון ל-ynet הסבירה פרופ' גליה רהב, מנהלת המחלקה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר כי "זוהי מוטציה בחלבון הספייק שדרכו הנגיף נקשר לקולטן. השינוי הזה יכול לגרום באופן תאורטי לכך שהווירוס הזה יהיה הרבה יותר מדבק. יש כבר יותר ויותר עדויות שיש העברה של הנגיף הזה אבל אין הוכחה שהוא יותר חמור או גורם למחלה יותר חמורה".

לדברי פרופ' רהב, 62% מהמקרים היום בלונדון קשורים למוטציה, ונמצאו מקרים כאלו גם בדרום אפריקה, אוסטרליה והולנד. "השאלות הגדולות שעולות כאן זה האם בדיקות הקורונה היום מגלות את הנגיף. שאלת השאלות היא כמובן האם החיסון מכסה את הנגיף הזה. אני מתארת לעצמי שגם אם תהיה בעיה, אז בגלל שזה mRNA ניתן יהיה לפתח חיסון גם לנגיף הזה".

היא הוסיפה כי "מחודש נובמבר אין לנו את הריצוף הגנטי של הנגיף בארץ. לצערי בתחקיר האפידמיולוגי לא ידוע כמה אנשים שחוזרים מחו"ל הם חיוביים לקורונה כי לא בודקים אותם כשהם מגיעים, וגם כשהם מגיעים הבדיקה שלהם יכולה להיות שלילית. חייבים מעקב רציני אחרי השבים מחו"ל. צריך להתחיל לעשות בדיקות ריצוף גנטי לשבים מבריטניה ומדינות נוספות שימצאו בהן בימים הקרובים האם מוטציה נמצאת או לא".

על פי הדיווחים בכלי התקשורת העולמית פוטנציאל ההדבקה של הנגיף בעל המוטציה החדשה גבוהה ב-70 מהמוטציה ה'ישנה והמוכרת'. למרות זאת לא ידוע עדיין מעבר להדבקה הגבוהה מדובר גם בנגיף בעל השפעה חמורה יותר, כמו כן על פי המסתמן החיסונים יתגברו גם על מוטציה זו.

למרות הצפי כי החיסונים יתגברו כאמור גם על מוטציה זו, ולמרות שעל פי הדיווחים לא מדובר בנגיף קטלני יותר הסביר ראש הממשלה ג'ונסון במסיבת עיתונאים מיוחדת כי במקביל לשינוי ההתנהגות של הנגיף עצמו צריכים גם להשתנות דרכי הלחימה בו, על מנת למנוע תחלואה גבוהה יותר המשליכה על מספר קרבנות המגפה.

קורונה בריטניה משרד הבריאות בוריס ג'ונסון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד