כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
לקראת הדיון בחוק הלאום

סקר מדאיג: הציבור מביע 'אי אמון' בבג"ץ ובהחלטותיו

סקר מיוחד שהוזמן על ידי תנועת 'אם תרצו', לקראת הדיון בבג"ץ על חוק הלאום העלה נתונים מדאיגים, כאשר רק 6% מהאזרחים נותנים אמון מלא בשופטי בית המשפט העליון בישראל

סקר מדאיג: הציבור מביע 'אי אמון' בבג"ץ ובהחלטותיו
בג"צ צילום: פלאש 90

ימים ספורים לפני הדיון על סמכות בג״צ לדון בחוק יסוד הלאום, הזמינה תנועת 'אם תרצו' סקר מיוחד בו נשאלו המשתתפים על דעתם על הבג"ץ בכלל ועל חוק הלאום בפרט.

נתוני הסקר שפורסמו היום (שני) הם מדאיגים, ומהם עולה כי כמעט מחצית הנשאלים – 46.8% סבורים כי אין לבג״ץ סמכות לדון בעניין החוק לעומת 35.7% שסבורים כי לבג"ץ יש כן את הסמכות לדון בחוק.

הסקר חשף והעלה נקודות מעניינות נוספות סביב אמון הציבור במערכת המשפט, כאשר על פי הסקר רק 6.1% מהנשאלים נותנים אמון מלא בשופטי בית המשפט העליון בישראל, בעוד ש-17.4% מהציבור ציינו שרמת האמון שלהם בשופטים גבוהה. לעומתם, 42.6% סבורים כי רמת האימון שלהם בבג"ץ נמוכה או כלל לא קיימת.

גם בשינוי שיטת בחירת השופטים הצהירו כ-20.2% מהנשאלים כי הם תומכים בשינוי השיטה, לעומת 15.7% שמתנגדים ואילו ל-33.7% לא היה בכלל עניין בנושא.

עוד נשאלו הנסקרים האם יש או אין לציבור גישה למידע בהיר על שופטי בית המשפט העליון, 57.3% מהנשאלים הגיבו כי אין להם גישה למידע הנ״ל, רק 15.9% נשאלים השיבו בחיוב.

בנוסף עולה מהסקר כי 49.2% מהישראלים מתנגדים להחלטות בג״ץ בעניין הריסת בתי מחבלים שרצחו חיילי צה״ל וזאת בניגוד לעמדת המדינה ומשרד הביטחון.

בצל התהפוכות הפוליטיות בחנו עורכי הסקר גם את השיקולים העיקריים המנחים את הנשאלים לצאת ולהצביע. כ-65.9% מהנשאלים ענו כי השיקולים העיקריים שישפיעו על בחירתם בבחירות קשורים להיבטים חברתיים הנוגעים לחינוך, צמצום פערים, אחדות ועוד, לאחר מכן ההתייחסות לטיפול בקורונה מבחינת הבריאות והכלכלה (58.5%), נושאי ביטחון ושלום (56%) , נושאי דת ומדינה (42.3%) ולבסוף - מערכת המשפט (34.5%).

גם בסאגת פסיקת בג"ץ לטובתה של ח"כ היבא יזבק ממפלגת בל״ד בבחירות שנערכו בשנת 2020 למרות ערעור פסילת ועדת הבחירות את מועמדתה עקב תמיכתה במאבק מזוין נגד המדינה השיבו 50.3% מהנשאלים כי הם מתנגדים לפסיקת בג"ץ לאפשר ליזבק להתמודד בבחירות לעומת 10.1% בלבד מהנשאלים שתמכו בפסיקת בג"ץ.

יוזכר כי בשבוע שעבר עלה שלט חוצות ענק בכביש איילון שבתל אביב הקורא לעצור את ביטול חוק הלאום ובעקבותיו החליטה נשיאת בית המשפט העליון חיות לקיים את הדיון סביב חוק הלאום בשידור חי.

יו"ר תנועת 'אם תרצו' מתן פלג אמר עם פרסום תוצאות הסקר: "נתוני הסקר מוכיחים כי אזרחי ישראל אינם נותנים אמון ברשות השופטת לרבות בית המשפט העליון. הסיבה לכך נובעת מהתנהלותם של שופטי בג"ץ לאורך השנים האחרונות. הם מתנהגים כפוליטיקאים בגלימות הרבה יותר משופטים מן המניין. תופעה זו פוגעת אנושות בדמוקרטיה ובחברה הישראלית".

הסקר נערך על ידי פאנל פרויקט המדגם בראשות ד"ר אריאל איילון ,בהשתתפות של 503 נשאלים המשקפים את האוכלוסייה בישראל (יהודים ושאינם יהודים).

אם תרצו סקר בג"ץ חוק הלאום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד