א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
ליל החניה

מאחורי הקלעים מליל ההצבעה הדרמטי; כך הובס נתניהו בכנסת

הלילה האחרון במליאה עוד ידובר וינותח רבות, היעדרויות מפתיעות, סיכומים שנקבעו מראש עד לריצת אמוק דרמטית אל תוך המליאה בדקה ה-99 במטרה להפיל את החוק שימנע את פיזורה של הכנסת | התרחישים המדוברים על חיבורים פוליטיים שונים | כך הובס נתניהו ברגע האחרון

מאחורי הקלעים מליל ההצבעה הדרמטי; כך הובס נתניהו בכנסת
הדיון במליאת הכנסת צילום: דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן

את הבוקר של יום האתמול פתחו חברי הקואליציה מתוך ידיעה שהחקיקה עליה סמכו רק בלילה קודם לכן שתדחה את פיזור הכנסת, תעבור בוועדה בקריאה ראשונה וכך בשאר הקריאות, כדי לבצע החייאה מלאכותית לחיי הממשלה לפחות לעוד שבועיים.

אך כבר בבוקר העסק החל להסתבך, חבר הכנסת הילה שי ווזאן מכחול לבן נמצאה חיובית לקורונה והכניסה את מרבית חברי סיעתה לבידוד בביתם כך שהרוב בוועדה היה מוטל בספק.

כבר באותו בוקר הבהירו ארבעה מחברי כחול לבן כי הם מתנגדים לדחיית הבחירות, אך לא היה לכך משמעות לגבי העברת ההצבעה שהיה לה רוב מובטח, אלא אך ורק משמעות על יחסי הכוחות בתוך סיעת כחול לבן.

ככל שהתקרב מועד ההצבעה הדרמה התעצמה, סמוך לפתיחת המליאה נכנע בני גנץ לחברי הכנסת המורדים ובראשם לשר אבי נינסקורן והודיע כי לא יצביע על החוק שדוחה את הבחירות אלא אם הליכוד יענו לחמשה תנאים שפוליטית ברור שהם לא יעמדו בהם.

בכחול לבן הודיעו בהמשך כי הם לא התייצבו להצבעה, ומנגד בליכוד החלו לספור אצבעות והחליטו שקיים סיכוי שהחוק יעבור ברוב דחוק והעלו את ההצבעה לדיון והצבעה במליאת הכנסת.

במשך הדיון והערב המתוח, גיששו בליכוד והבינו כי חברי הכנסת המורדים של כחול לבן, מיקי חיימוביץ, אסף זמיר ורם שפע לא מתכננים להשתתף בהצבעה, ככה שהרוב הדחוק נראה אפשרי.

הדיון נפתח ובליכוד החלו לגייס את חברי הכנסת, כבר אז שלושה חברי כנסת לא היו זמינים, חיים כץ, שרן השכל ומיכל שיר, לאחר שעות כץ הופיע במליאה, אך השכל שנמצאת בחופשת לידה התעלמה וחה"כ מיכל שיר הודיעה כי חשה שלא בטוב עם כאבי גרון ולא תצא מביתה.

לקראת ההצבעה הבינו בליכוד כי הרוב דחוק והתרחיש לתיקו סביר, בתחילה הם העלו את חבר הכנסת יצחק פינדרוס לפילבסטר ולנאום שנועד למשוך זמן, כשהוא עלה לנאום שערך קרוב לשעתיים, בנאום מרתק בהשתתפות נציגי האופזיציה בו דנו בשלל נושאים, מהאדמו"ר מסאטמאר ועד משחקי הכדורגל הכל למשוך את הזמן.

בינתיים, בליכוד ניסו להוביל מהלך עם נציגי סיעת רע״מ שמצדדים בתמיכה בנתניהו, תחילה דובר שיתמכו בחוק ולאחר מכן סוכם כי לפחות יעדרו מההצבעה. בינתיים ראש הממשלה נאלץ
להגיע בשעת לילה מאוחרת להצביע במליאה.

מעט אופטימיות נרשמה כאשר חברי הכנסת שסומנו כמי שיכולים להפיל את החוק, מיקי חיימוביץ׳ ורם שפע לא הופיעו כמי שנוכחים במליאת הכנסת, בעקבות כך הוחלט להתחיל בהצבעה שמית שמורכבת משלושה סבבים, תחילה קוראים בשמות הח"כים, לאחר מכן אלה שלא נכחו בסבב הראשון ובשלישי אלה שלא היו גם בסבב השני.

וכך היה, בשני הסבבים הראשונים הח"כים שסומנו לא הצביעו, אלא שאז בסבב השלישי נכנסו בריצה ארבעה חברי כנסת, שלושה מכחול לבן ואחת מפתיעה במיוחד מהליכוד והצליחו להביס את נתניהו ולהפיל את החוק שהיה יכול למנוע את הבחירות.

מתברר כי חבר הכנסת רם שפע שנאלץ להיכנס לבידוד שהה ברכבו בחניון הכנסת קרוב ל 6 שעות, וגם חברות הכנסת מיכל שיר ומיקי חיימוביץ שהמתינו בחניון הכנסת ונכנסו בדקה ה-90 והצליחו להביס את נתניהו במהלך הדרמטי.

הרבה תרחישים מדוברים הבוקר במערכת הפוליטית בכל הנוגע לשיתוף הפעולה בין לפיד, בני גנץ וגדעון סער שניהל את המהלך מביתו לאחר שפרש מהליכוד ומהכנסת, כאשר בשורה התחתונה הערב בשעה 12:00 הכנסת תתפזר באופן אוטומטי לראשונה בהיסטוריה בדרך לבחירות בתאריך י׳ ניסן.

בחירות ביבי נתניהו הליכוד גדעון סער

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד