י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

איך מבצעים שינוי חיובי?

אנשים המבקשים לשנות דברים - בזוגיות, עבודה, רוחניות, שיפור המידות - חוששים: איך אשתנה? ומה יהיה בעתיד? • אוריאל בלוי, מטפל ומגשר, מסביר איך התייחסות אל ההווה מסייעת להתקדמות בחיים

צילום: יעקב נחומי
צילום: יעקב נחומי



אנשים רבים, כשהם רוצים לשנות דברים מסוימים בעצמם – בזוגיות, ילדים ומשפחה, חברה, עבודה ועסקים, רוחניות, שיפור המידות ועוד - מפחדים וחוששים: איך אני אשתנה? הרי אני כזה וכזה. ומה יהיה בעתיד? הרי בוודאי אחזור למה שהייתי בתחילה, הן בגשמיות והן ברוחניות.

מחשבות מעין אלו גורמות להם לקיבעון מחשבתי ומעשי.

כשמתבוננים במקורות היהדות, מוצאים את מושג התשובה כחלק מאוד מרכזי ביהדות. מובא בחז"ל: "גדולה תשובה מאהבה שזדונות נעשות לו כזכויות" (יומא פו:) - תשובה היא חסד מיוחד שהקב"ה עושה עם האדם, כפי שמובא בחז"ל: שאלו לחכמה, חוטא מהו עונשו? אמרה להם: "חטאים תרדף רעה" (משלי יג כא); שאלו לנבואה, חוטא מהו עונשו? אמרה להם: "הנפש החוטאת היא תמות" (יחזקאל יח ד); שאלו לתורה, חוטא מהו עונשו? אמרה להם: יביא אשם ויתכפר; שאלו להקב"ה: חוטא מהו עונשו? אמר להם: יעשה תשובה ויתכפר לו. היינו דכתיב (תהילים כה ח) "טוב וישר ה', על כן יורה חטאים בדרך" - יורה לחטאים לעשות תשובה (ירושלמי ב,ו).

על פי כל חוק נורמאלי, לא ניתן למחוק פשע על-ידי חרטה בלבד, אבל כלפי בורא עולם הדברים שונים: "שלושה שותפים לאדם אביו ואמו והקב"ה" (מדרש,פרשת יתרו), וכמו שאבא ואימא אוהבים את ילדיהם בלי תנאים, ואפילו כאשר הילד מכעיס את הוריו, הם אוהבים אותו ללא סייג, כך השותף השלישי - הקב"ה, אוהב את ברואיו אהבה עזה, ולכך כשאדם עושה חטא, הוא גורם למחיצה בינו לבין בוראו, אבל עדיין יש אהבה. וכשאדם מוריד את המחיצה על-ידי התשובה הוא מתקרב שוב אל בוראו.

פעמים רבות היצר מייאש את האדם מלעשות תשובה ולשפר את מעשיו, ואומר לו: הרי אתה לא כזה וכזה, ובוודאי גם תיכשל בעתיד כשם שנכשלת בעבר, לאחר שקיבלת על עצמך. וכך הוא מייאש את האדם.

אך זהו שורש הרע, כי "שבע יפול צדיק וקם" (משלי כד,טז). שבע זה בתור דוגמה. זה יכול להיות גם פעמים רבות מאוד, אבל אם הוא יודע לקום מהנפילה, הוא בבחינת צדיק, כי הצדיק הוא לא מי שלא נופל אלא מי שיודע לקום מהנפילה.

הכלל הוא "היום אם בקולו תשמעו" - לחשוב על ההווה, לא על העבר ולא על העתיד (על פי כתבי ר' נחמן מברסלב).

וכן אנו אומרים בהוצאת ספר תורה: "ואתם הדבקים בה' אלוה-כם חיים כולכם היום" - הדבקות בה' וחיים של קדושה זה מבחינת היום - הווה. לא עבר ולא עתיד.

הדברים אמורים גם בקשר לדאגות היום-יום. כשאדם חושב רק על הדברים שצריך להווה, אם כן החיים נראים יותר קלים ומאושרים, מכיוון שדאגות העתיד וכן דברים שציערו אותו מהעבר לא נמצאים במחשבתו, ואז חייו יותר מאושרים ושלווים, כמאמר המשורר: "העבר אין והעתיד עדיין ההווה כהרף עין דאגה מנין".

הכול תלוי בחשיבה שלנו. באם נשכיל לחשוב חיובי, גם יהיה חיובי. ואם נחשוב שלילי - יהיה שלילי. כי אנו גורמים לעצמנו האם לחיות בשמחה או בצער. לא לחינם התורה הקדושה ציוותה על מחשבת האדם "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עינכם" "לא תחמוד" וכו', כי המחשבה היא עיקר האדם, כי "האדם נמצא היכן שמחשבתו נמצאת".

כדי להמחיש את הדברים, נביא דוגמה: ילדים משחקים וקובעים בניהם שאחד הילדים יהיה סוס והאחרים רוכבים עליו. כשהתעייפו, קשרו את הסוס לאחד העצים, ואחר-כך הלכו לביתם ושכחו מחברם "הסוס". עבר אדם בגינה ורואה ילד קשור בוכה. שאלו: מדוע אתה בוכה? ענה לו הילד: כי אני סוס ולפי כללי המשחק אסור לי ללכת עד שישחררו אותי. אמר לו האיש: תתיר את החבל ותלך לביתך. ענה לו הילד בבכי: אבל אז, אני לא אהיה סוס יותר...

ובדיוק כך גם האדם: לא רוצה לשנות את מעשיו והרגליו, כי אחרת הוא לא יהיה כפי שחשב שהוא לא מסוגל.

כשנטמיע בנפשנו לחיות את ההווה ולשפר את מעשינו ואת תפיסת עולמנו ביחס להווה, נהיה מאושרים ושלווים יותר.

אוריאל בלוי, מטפל מאמן ומגשר. מרצה וכותב מאמרים במדיות השונות. 054-5333386 [email protected]

קישורים:
לכניסה לאתר של אוריאל בלוי - לחץ כאן
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד