י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
התיעוד שנחשף ב'בחדרי'

ח"כ ארבל ליו"ר מח"ש בעקבות התקרית בביה"ח: "לפתוח בחקירה פלילית"

ח"כ ארבל שהגיע אמש לביה"ח שערי צדק לאחר שדווח לו כי עצורי 'הפלג' נאזקו בניגוד לחוק ונהדף על ידי שוטרים שהיו במקום, פנה היום במכתב דחוף ליו"ר מח"ש בדרישה לחקור את התנהלות המשטרה | "אבקש כי מח"ש תפתח בהקדם בחקירה פלילית לבירור התנהלות המשטרה"

ח"כ ארבל ליו"ר מח"ש בעקבות התקרית בביה"ח: "לפתוח בחקירה פלילית"
ח"כ משה ארבל והתקרית בבית החולים צילום: פלאש 90

אחרי התקרית שנחשפה אמש (שלישי) ב'בחדרי חרדים' ועוררה סערה, פנה היום (רביעי) ח"כ משה ארבל ליו"ר המחלקה לחקירות שוטרים בדרישה לפתוח בחקירה. "מדובר אם כן במקרה שני בתוך יומיים בו שוטרים פועלים בניגוד להוראות חוק חסינות חברי הכנסת", כתב ארבל.

כפי שפורסם אתמול, אזרח שהבחין בשוטרים שאוזקים תלמידי ישיבה, מעצורי הפגנת 'הפלג', הזעיק לבית החולים שערי צדק את חבר הכנסת משה ארבל, שידוע כמי שעוסק בנושא זכויות עצורים. ארבל, שהגיע לבית החולים, נדהם לראות כי אכן העצורים אזוקים ברגליהם וכפי שניתן לראות בתיעוד שנחשף ב'בחדרי חרדים', דרש מהשוטרים במקום להסיר את האזיקים לאלתר, אך אלו סירבו ואף ניסו לדחוק אותו בניגוד לחוק חסינות חברי הכנסת.

"אמש קיבלתי דיווח על תלמיד ישיבה שנעצר בהפגנה בירושלים, הועבר לבית החולים שערי צדק והושאר אזוק בידיו וברגליו במהלך קבלת הטיפול, בניגוד להוראות הדין והפסיקה", כתב ארבל ליו"ר מח"ש קרן מנחם, "בעקבות הדיווח נסעתי לבית החולים לברר את פרטי האירוע ולקיים ביקורת פרלמנטרית על עבודת המשטרה, כפי שמצופה ממני כחבר ועדת הפנים האמונה על פיקוח פרלמנטרי על משטרת ישראל".

"בחדר המיון בבית החולים", ממשיך ארבל לתאר, "נדהמתי לראות את העצור אזוק בידיו וברגליו בעודו מוקף בחמישה שוטרים ובקצין משטרה בשם רומן יזנסקי. מדובר בפגיעה ברגל גסה בכבודו של העצור ובדין הנוהג אשר מורה בפירוש כי אסירים ועצורים לא יהיו כבולים באזיקים במקומות ציבוריים אלא אם יש חשש סביר לקיומו של חריג, כגון שהעציר ינסה להימלט או לגרום נזק לגוף או לרכוש".

"מופרך לטעון כי קיים חשש סביר להתקיימות אחד החריגים בנסיבות בהן העצור מוקף במספר רב של שוטרים, פצוע וזקוק לטיפול רפואי ונעצר לכתחילה בגין חשד לביצוע עבירה קלה שנעשתה בהקשר ספציפי במהלך הפגנה (וזאת בניגוד למעצר בגין עבירות אלימות חמורה, רצידיביזם מוכח וכיוצ"ב)", הוסיף משה ארבל במכתבו למח"ש.

ארבל שנדהם אתמול מכך שזכויות העצורים נרמסות, נאם על כך במליאת הכנסת בשובו מבית החולים. "איש רפואי בשערי צדק דיווח לי על עציר שאין שום הסכמה על הדרך ועל מה הוא הפגין, אזוק בידיו וברגליו למיטה, למחבלים לא תמיד עושים את זה", סיפר ארבל לחבריו במליאה.

לדבריו, "ניצלתי את חסינות חבר הכנסת והגעתי לבית החולים לראות אם כך הם פני הדבר. יש דברים שאני לא מסכים אליהם, הפגנות בטח שהפגנות על דברים כאלה שמנוגדים להוראות גדולי ישראל שהורו במפורש לנהוג אחרת לא מקובל עלי, עדיין ככה אסור להתנהל."

במכתבו ליו"ר מח"ש קרן בו מנחם תיאר ארבל כי "העצור היה כבול בידיו וברגליו גם כאשר ביקש להתפנות בשירותים ובהמשך במהלך קבלת טיפול רפואי. בשלב כלשהו, כנראה בשל שהייתי במקום, הוסרו האזיקים מידי העצור כשהוא כבר שוכב במיטה לאחר קבלת טיפול רפואי. בעודו אזוק העצור הוכרח לצעוד לאורך מאות מטרים בבית החולים, לעיניהם של חולים, מבקרים ועובדים".

חבר הכנסת ארבל הסביר בפנייתו כי "למקרים מעין אלו בדיוק מצא המחוקק לתקן את סעיף 9א לחוק סדר הדין הפלילי ולקבוע כי עצורים ככלל לא יהיו כבולים במקומות ציבוריים, בשל הפגיעה הטבועה בכבודו של העצור והשפלתו". בנוסף, ציין ארבל את פסיקת בג"ץ בעניין האוסרת לאזוק עצורים במקומות ציבוריים.

"עוד ראוי לציין", הוסיף ארבל, "כי מצלמות הגוף של השוטרים הופעלו רק לאחר הגעתי למקום ובמהלך השיח עמי וזאת בניגוד לנוהלי המשטרה המחייבים את הפעלת המצלמות לאורך משימת השיטור כולה".

"לאור התנהלות משטרת ישראל ביום 21 בדצמבר ביחס לחה"כ סמוטריץ', עת נהגה כלפיו באלימות ופגעה במילוי תפקידו ובזכויותיו בדין בכך שביקשה למנוע ממנו גישה לזירת תאונת הדרכים הטרגית בבנימין, אבקש גם להפנות את תשומת ליבך להתנגדותם של השוטרים בבית החולים, מתחנת לב הבירה בירושלים, לשהייתי במקום ולכך שאצלם את האירוע המתרחש במקום ציבורי"

"אחד השוטרים הגדיל לעשות והשיב לפניותיי: "תתקדם לי מהעיניים, אתה מפריע לשוטר במילוי תפקידו". מדובר אם כן במקרה שני בתוך יומיים בו שוטרים פועלים בניגוד להוראות חוק חסינות חברי הכנסת, זכויותיהם וחובותיהם, תשי"א-1951, ופוגעים בעבודת הרשות המחוקקת".

"אבקש כי המחלקה לחקירות שוטרים תפתח בהקדם בחקירה פלילית לבירור התנהלות המשטרה בעניין זה, יחסה לעצור במהלך שהייתו בבית החולים ופעולותיה בניגוד לחוק חסינות חברי הכנסת", חתם ארבל את מכתבו.

ח"כ בצלאל סמוטריץ' הגיב אתמול לתיעוד שנחשף ב'בחדרי חרדים': "זו ממש בושה וחרפה! ⁦‪משטרת ישראל לא למדתם כלום?! בלית ברירה נאלץ לנקוט בסנקציות פרלמנטריות נגד המשטרה והמשרד לבט"פ בעצירת העברות תקציביות בוועדת הכספים וכו' עד שתלמדו לכבד את החוק ואת חסינות חברי הכנסת". כך כתב בחשבון הטוויטר שלו.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "במהלך מחאה בה נטלו חלק אלפי משתתפים, חסמו המפגינים צירים מרכזיים בכניסה לירושלים ובמרכז העיר תוך פגיעה בשגרת חייהם ומרקם החיים התקין של עשרות אלפי אזרחים וחסימת נתיבי התחבורה הציבורית לרבות ציר הרכבת הקלה. למרות ניסיונות במשטרה לפנות למפגינים ולפנות את חסימת הצירים הללו, המפגינים לא שעו לבקשת המשטרה והמשיכו במעשיהם"

"בעקבות התנהגות המוחים נאלצה המשטרה להשתמש באמצעים העומדים לרשותה על פי מדרג ההפעלה. משטרת ישראל תאפשר את זכות המחאה אך מנגד לא תאפשר הפרות סדר, חסימת צירים ופגיעה בשגרת חייהם של עשרות אלפי אזרחים", לשון התגובה.

משה ארבל מחלקה לחקירות שוטרים הפלג הירושלמי עצורים הפגנה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד