י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
איך הגענו עד הלום

הסקר בדק ומצא: כך אנחנו מגיבים לאלימות

כולם מדברים על מגפת הקורונה, אבל שוכחים מהמגפה המשתוללת השנייה, מגפת האלימות. האלימות לא פוסחת על אף אחד, בעיניה כולם שווים, נשים וגברים, ילדים וקשישים, כולם חשופים בדרך זו או אחרת לאלימות • כל הנתונים

הסקר בדק ומצא: כך אנחנו מגיבים לאלימות
אילוסטרציה צילום: pixabay

תופעת האלימות ההולכת ומתרחבת בחברה הישראלית מעוררת דאגה רבה בציבור ומערערת את הביטחון של כל אחד ואחת מאתנו. מכון אדלר המסייע למשפחות בקבלת כלים להסתגלות טובה יותר עם השינויים המתרחשים בחברה. המכון כמוביל שינוי חברתי בארץ, החליט לקיים כנס מיוחד שיתמקד בנושא האלימות ויתמודד עם השאלה "איך הגענו עד הלום, מה קרה לנו?".

לקראת הכנס הנערך הערב (רביעי) פרסמו יוזמי הכנס סקר מיוחד בנושא האלימות, מנתוני הסקר עולה תמונה מצערת המנוגדת לערכים ולמצוות, ממצאי סקר מצביעים על השתרשות האלימות כנורמה לגיטימית.

55% מהאוכלוסייה נתקלו באלימות מילולית רק בשבועיים האחרונים, אבל רק 21% טענו שהשתמשו באלימות מילולית בתקופה הזו. כלומר אחד מכל 7 אנשים טען שהוא השתמש באלימות מילולית בשבוע האחרון. נשים וגברים הודו על עצמם שהשתמשו באלימות מילולית בהיקף דומה. צעירים (עד גיל 25) נוטים להשתמש באלימות פי 3 ממבוגרים.

38% מהמשיבים בוחרים להתעלם כשהם נחשפים למקרה של אלימות מילולית ו-27.5% טענו כי יתערבו במקרה כזה. גברים נוטים להתעלם יותר מנשים, ואילו נשים היו פונות לגורם חיצוני, כמו המשטרה,  בסבירות גבוהה יותר.

בסקר נבדקו גם האשמים למצב הנורא, ו-52% חושבים שהמנהיגות הפוליטית מייצרת דוגמא שלילית בכל הקשור לאלימות מילולית.

לא רק אלימות מילולית הייתה על הפרק, 42% נתקלו במקרה של אלימות פיזית בחודש האחרון (22% בשבועיים האחרונים). 42% לא נתקלו כלל באלימות פיזית בחודשים האחרונים. 89% טענו כי שימוש באלימות פיזית עשוי לגרום להפסקת החברות (2 מכל 3 השיבו כי זה ישפיע "במידה רבה", בעיקר בקרב נשים).

בנוסף רוב כמעט מוחלט (91%) מהנשאלים טענו כי שימוש באלימות אצל הורים, גורם לילדים לנהוג באלימות (68% השיבו כי זה משפיע "במידה רבה"). 38% הסכימו כי נכון לחנך ילדים 'להחזיר' לאלימות באלימות (9% במידה רבה, 29% במידה בינונית), אבל הרוב התנגדו לטענה זו.

גם הדרך למניעת האפליה נבחנה, 66% טענו כי הדרך היעילה ביותר לצמצום אלימות פיזית ומילולית בין הורים וילדים היא באמצעות טיפול. 41% מעדיפים מדריך משפחתי ו-25% מעדיפים פסיכולוג. השאר מאמינים כי ניתן לפתור בתוך המשפחה.

מסקנות הסקר: האלימות הפכה לנורמה בחברה הישראלית, האלימות צומחת במשפחה, למנהיגות הפוליטית חלק גדול בקיומה של האלימות, הורים ומשפחות חייבות הדרכה הורית, רשויות המדינה נדרשות לסייע במתן הדרכה זו.

 ליאן סלע, מנכ"לית מכון אדלר אמרה עם פרסום תוצאות הסקר: "כולם מדברים על מגפת הקורונה, אבל שוכחים מהמגפה המשתוללת השנייה, מגפת האלימות. האלימות לא פוסחת על אף אחד, בעיניה כולם שווים, נשים וגברים, ילדים וקשישים, כולם חשופים בדרך זו או אחרת לאלימות. זה הזמן למצוא חיסון לבעיית האלימות, רק שבניגוד לקורונה, המחקר לחיסון החברתי לאלימות עוד נמשך. אנו תקווה שבכנס מכון אדלר "מסתכלים לאלימות בעיניים", נוכל לחקור ולהבין יותר טוב את בעיית האלימות בחברה הישראלית "להסתכל לה בעיניים" ולנסות להציע פתרונות לאלימות הראשונית שמתחילה כמובן בבית, במקום שמשפיע עלינו יותר מכל, כפי שמוכיחים גם נתוני הסקר."

אלון שלומקוביץ', מנכ"ל iPanel התייחס אף הוא לתוצאות הסקר: "חברת iPanel מגנה כל סוג של אלימות, ושמחה לקחת חלק ביוזמות שמעלות את הנושא על סדר היום הציבורי. בתור חברת סקרים שבוחנת לעיתים תכופות את עמדות הציבור בנושאים מגוונים, אנו רואים בכך איתות לחברה הישראלית להקטין את גובה הלהבות, ולתמוך כמונו ביוזמות שמאפשרות תקשורת, הידברות וקירוב לבבות".

הסקר נערך באמצעות פאנל אינטרנטי בקרב 510 משיבים בגילאי 18 ומעלה, המהווים מדגם מייצג של כל שכבות האוכלוסייה הדמוגרפיות בישראל, כפי שהן מיוצגות ע"י הלמ"ס.

אלימות סקר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד