י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

היסטוריה בבלינסון: הושתלה כליה מתורם בעל סוג דם שונה

לראשונה בישראל הושתלה כליה בחולה, מתורם בעל סוג דם שונה. ההשתלה התאפשרה הודות לטכנולוגיה מתוחכמת שפותחה לפני כעשור ביפן, ולא נוסתה עד כה בישראל

היסטוריה בבלינסון: הושתלה כליה מתורם בעל סוג דם שונה
הייד פארק

היסטוריה בבית החולים בילינסון בפתח תקווה: המרכז הרפואי הפך לראשון בישראל, שביצע השתלת כליה בחולה שסוג הדם שלה לא תאם לזה של התורם. לדברי הרופאים, הניתוח עבר בהצלחה ומצבה של המושתלת מוגדר כעת טוב והיא שוהה בביתה.

אורטל מחלב, בת 18 וחצי מהרצליה, בעלת סוג דם B, קיבלה תרומת כליה מאביה שלמה, בן 51 ובעל סוג דם A.

התהליך החדשני בוצע בטכנולוגיה שפותחה לפני כעשור ביפאן, שם לא נהוג לבצע תרומות איברים ממתים בגלל האיסור בדת השינטו, ויש צורך לפתח טכנולוגיות להשתלות איברים מתורמים חיים. במשך השנים התפשטה השיטה למערב, ובוצעה בארה"ב ואירופה, ובמיוחד בגרמניה ובשוודיה.

בשל מצוקת האיברים להשתלה בישראל, ולאור העובדה שלא נמצא עבור אורטל תורם מתאים, היא נאלצה להמתין זמן רב עד שבתקופה האחרונה מצבה הידרדר. אז הוחלט בבית החולים בילינסון לקבל תרומת כליה מאביה של אורטל, לו סוג דם A. בהליך תרומת איברים רגיל, אדם לא יכול לקבל איבר מתורם שסוג הדם שלו לא תואם כיוון שגופו ידחה את האיבר.

כחלק מההכנה לתהליך ההשתלה, ביצע צוות בנק הדם במרכז הרפואי בראשות ד"ר יעקב אורלין תהליך של פלזמפרזיס, משמעו הפרדת הנוגדנים מהדם של אורטל במטרה לצמצם את הסיכון לדחיית הכליה החדשה.

כמו כן, אורטל נאלצה לקבל מוצרי דם ותרופות למניעת הדחיה וגם לאחר ההשתלה שעברה בהצלחה, היא המשיכה לקבל טיפול נוגד, תוך ניטרול הנוגדנים בגופה.

"השתלה מסוג זה מהווה פריצת דרך, ומאפשרת להרחיב באופן משמעותי את מספר השתלות האיברים בישראל", אומר פרופ' איתן מור, מנהל מחלקת השתלות בבילינסון. יישום השיטה החדשה בישראל צפוי להגדיל את מספר השתלות הכליה מן החי ב-40%. בדומה לנטרול סוג הדם, מאפשרת השיטה החדשה גם לנטרל אי-התאמה ברקמות בין תורם למושתל באופן דומה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד