י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
הטור השבועי

החשיבות של יחסי עובד ומעביד לעסק מוצלח // מנדי קוריץ

המוטיבציה של כלל העובדים, בכל עסק, תלויה באופן ישיר ביחסי העבודה המתקיימים עם המעביד | הדבר עלול להשפיע באופן ממשי על התנהלות העסק ורווחיו, לכן אין לזלזל בו | וגם - כך תסיימו את השנה האזרחית בצורה הטובה היותר | הטור השבועי

החשיבות של יחסי עובד ומעביד לעסק מוצלח // מנדי קוריץ
מנדי קוריץ צילום: באדיבות המצלם

מרבית בעלי העסקים נאלצים להתמודד בחיי היום יום עם העובדים בעסק. ההתמודדות משפיעה עליהם וגם על עובדיהם לטוב ולמוטב. בתקופת הקורונה שמלווה אותנו קרוב לשנה, סביבת העבודה כולה השתנתה. איך כדאי לנהוג עם העובדים בתנאי העבודה החדשים? מה ראוי לעשות? מה חשוב לא לעשות? במאמר שלפניכם, אנסה להגיש את התשובות בבהירות ובתמצות ככל שאוכל, ואף לגעת ביעדים לשנה הקרובה.

שיחות משוב שנתית לעובדים: אני ממליץ מאד לכל בעל עסק, לערוך פגישה אישית עם כל אחד מהעובדים בעסק, לפחות פעם בשנה. כדאי לתאם את מועד הפגישה השנתית לזמן קבוע בכל שנה. ראשית, כדי שאתם תזכרו להיערך לפגישה החשובה הזו מבעוד מועד, שנית, כדי שהעובד יוקיר את הזמן המוקדש בשבילו, להקשבה ולהעלאת טענות ובקשות, מהן כאלה שלא היה טורח להציג ביום העבודה השוטף.

בישיבת העובד השנתית, עשו טובה לעצמכם והיכנסו ללא טלפונים. לא מסוגלים? כבדו את עצמיכם ואת עובדיכם, ואל תקיימו שיחת משוב. לפני שיחת המשוב הפרטית עם כל עובד, שבו לשעה קלה ורגועה עם עצמכם, וכתבו את יתרונות עבודתו ותפוקתו של העובד, לצד הנקודות הטעונות שיפור. בפגישה עצמה הקפידו לשאול: "מה אני יכול לעשות אחרת כדי לעזור לך להצליח יותר?"

השאלה שמעסיקה אותי היא מהו הפוטנציאל של מי שעומד מולי, ואיך אני עוזר לו להגשים אותו. לדעתי, זה לא רלוונטי לתת לכולם ציונים על אותה סקאלה, כי לכל עובד יש פוטנציאל אחר. אנחנו אובססיביים למדידה של כוח העבודה, במקום לשיפור כוח העבודה. כשאני מתחיל שיחה בשאלה: "איך אני יכול לעזור לך למצות את הפוטנציאל", אני לומד המון על מה שהעובד צריך. ובאמת, מנסה לסייע לו בנקודות שציין.

בסופו של דבר, מנוע הצמיחה של עסקים מבוסס על המוטיבציה של העובדים. חברה שהעובדים בה יותר אוהבים את מה שהם עושים, ומשקיעים יותר בעבודה, מצליחה יותר. כשאנשים עובדים מהבית, והסביבה היא פחות נוחה, המוטיבציה העצמית היא מאוד חשובה. לכן, כשמגיעים לשלב שבו אנחנו רוצים להעריך את העובד - חשוב לשאול אותו על מה הוא רוצה לעבוד בשנה הקרובה, איך הוא רוצה להשתפר ומה חשוב לו.

יעדים ומטרות: אנחנו בפתחה של תחילת שנה לועזית. מרבית בעלי העסקים מתנהלים לפי לוח השנה הלועזי. אני ממליץ לכל בעל עסק, לנצל את הימים הללו, לשבת עם עצמו או עם שותפיו לעסק, ולקבוע יעדים כלכליים ומטרות עסקיות לשנה הקרובה. אל תעשו קיצורי דרך. זו לא ישיבה שאורכת חמש דקות. אני יושב וממלא דפים שלמים ואחר כך מדייק אותם. שבו גם אתם עם עצמכם וקבעו יעד מכירות שנתי.

ובשבילכם, שימו לב! חשוב מאוד לא לקבוע יעדים שהם באזור נוחות שלכם. יעדים שאתם יודעים כי תעברו אותם בוודאות. שימו לכם יעד ריאלי, מצד אחד, שתצטרכו לעבוד קשה כדי להשיגו, מצד שני. במקביל, אם הנכם עובדים עם דוחות ויודעים את אחוז הרווח הנקי שנשאר לכם, קבעו יעד של רווח שנתי. באחת הפגישות שלי עם המנטור העסקי דרור דוד, נחקק בי משפט שלו שאהבתי מאד: "כמעט כולם יגידו לכם לקבוע יעד מכירות. אבל, בסופו של דבר, לא יעד המכירות קובע מה יישאר לנו בכיס, אלא יעד הרווח השנתי".

ברגע שתגדירו לכם את יעד הרווח - לא זה הסטנדרטי שאתם רגילים אליו - אתם תעבדו כדי לצלוח אותו.  דרך רכש ספקים טוב, למשל, או צמצום עלויות מיותרות חסרות יעילות. קבעתם יעד מכירות ורווח שנתי? נהדר! עכשיו הזמן לפרק אותו לפי חודשים. רוב בעלי העסקים פורטים אותו לפי מדרגות, וזו טעות משמעותית. למה כוונתי? אתן דוגמא.

לאחרונה נפגשתי עם בעל עסק, וביקשתי ללמוד את יעדיו לשנה הקרובה. הוא הציג לי יעד חודשי עולה. חודש ראשון 600 ₪,  חודש שני 700 ₪, חודש שלישי 800 ₪, וכן הלאה. נדהמתי לשמוע את החישוב החודשי שלו. שאלתי: "האם בחודש ניסן, לקראת חג הפסח, אתה עובד כרגיל"? הוא השיב לי: "בוודאי שלא, בחודש זה חלה ירידה בהכנסותיי". תמהתי: "איך קבעת יעדים אם לא פתחת את לוח השנה"?

ובכן, פתחו לוח שנה וסמנו לכם את ימי העבודה, המועדים והחופשות החלים בכל חודש. לפי חישוב זה, תוכלו להעריך כל חודש, האם הוא צפוי להגביר את המכירות או להקטין אותן. כך תחלקו את היעד השנתי לחודשים.

אחרי שפירקתם את היעד השנתי לחודשים, גם במכירות וגם ברווח, נסו לרשום לפי שבועות או ימי השבוע הפעילים בעסק, את זמני המכירות הטובים. כך, בכל פעם שתפתחו  את החודש, השבוע או הבוקר, תדעו כמה עליכם להשיג. מניסיון רב שנים, דעו: כשיש יעדים, העסק עובד. כשאין יעדים, לרוב - השוטף שוטף אתכם.

בחודש האחרון הצבתי בעסק שלי יעד מכירות גבוה. העובדים טענו שהיעד לא ריאלי והמליצו להפחית אותו מעט. עמדתי על דעתי להשאירו כבתחילה, ופירקתי את היעד לעשרה ימים ולמחצית החודש. וראו איזה פלא, למרות שהיה כמה תקלות בדרך, שנראו לנו כבלתי הפיכות... בעזרת השם יתברך, עמדנו בכל חלקי היעד במהלך החודש.

לסיכום, הכניסו לכם לראש: חובה לעבוד בעסק לפי יעדים ומטרות. עכשיו הזמן לקבוע אותם לשנה הבאה, ולפרק למשימות מעשיות. אחרי שקבעתם יעד, הקפידו לרשום לעצמיכם איך מגיעים אליו: אילו פעולות אתם צריכים לעשות, כדי להגיע ליעד? מה זה אומר בשבילכם מחר בבוקר? הכינו שיעורי בית טובים, ותכבשו בהצלחה ובס"ד כל יעד שתציבו!

אין במאמר זה כדי להחליף יועץ או כדי להתוות דרך, ואין בדברים הנ"ל לקיחת אחריות על פעולותיכם. מקווה שעזרתי לכם. מוזמנים להביע את דעתכם או לשתף בנושאים שמעניינים אתכם. בכל שאלה ניתן לפנות במייל: [email protected]

כלכלה טור דעה מוטיבציה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד