כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024

הדיין מסאטמר, הציוני והשחרור • חשיפה

כלי התקשורת דיווחו על שיחרורו של סא"ל יאיר קליין, שנעצר ברוסיה • מעטים יודעים על הקשר המיוחד שנוצר בין אלופים בצה"ל לדיין החיד"ו וויס מסאטמר, בדרך לבשורה המשמחת • המסמך והפרטים

הדיין החיד"ו וויס האדמו"ר מהורדונקא ועו"ד  ציבין (באמצע)
הדיין החיד"ו וויס האדמו"ר מהורדונקא ועו"ד ציבין (באמצע)

ביום ה' האחרון, הוציא בית המשפט לזכויות אדם בשטרסבורג פסק דין המורה לרוסיה שלא להסגיר את סא"ל יאיר קליין לקולומביה.

קליין, גיבור מלחמות ישראל, בעל עיטורי הצטיינות בצה"ל, נדון בקולומביה, שלא בפניו, לאחת עשרה שנות מאסר באשמת הקמת צבא מחתרתי ואימונו בשיטות של לוחמת טרור. לפני כשנתיים וחצי נעצר קליין ברוסיה, בגין צו מעצר שהוציאה קולומביה, ורוסיה, 'חובבת' יהודים מושבעת, החליטה להסגירו.

פרקליטו של קליין, עו"ד מרדכי ציבין, המטפל בעניינים בינלאומיים, ידוע בקשרים שיש לו ברחבי העולם, מהם קשרים מסתוריים, ומי שניהל בהתנדבות את המאבק המשפטי הבינלאומי לשחרור קליין, ערער מיד לבית משפט לזכויות אדם בשטרסבורג אשר מנע, בו ביום, בצו זמני, שכובד ע"י הרוסים, את הסגרתו לקולומביה ובכך ניצלו חייו.

ביום השני של חוה"מ פסח, שנתיים אחרי שהוגש הערעור, ניתן פסק הדין כי אין להסגירו לקולומביה.

בתגובה לפסק הדין בשטרסבורג, אמר ציבין ל'בחדרי חרדים': "מדובר בהחלטה נכונה ומצילת חיים, שקוראת שלא לכבד פסק דין קולומביאני שהתקבל בניגוד לחוק ובהעדרו של קליין. פסק הדין בשטרסבורג המסתמך על דוחות האו"ם, אמנסטי והאיחוד האירופאי שהגשנו, קיבל את כל טענותינו כי קליין צפוי לעינויים ולסכנת מוות, הן מהבחינה הכללית של מצב זכויות האדם הגרוע בקולומביה והן מהבחינה האישית.

"מערכת החוק הרוסית כיבדה במשך כשנתיים את ההחלטה הזמנית שלא להסגירו לקולומביה, ומנסיון משפטי רב וטוב שיש לי ברוסיה, מצאתי כי מצב זכויות האדם ברוסיה עומד במצב אפילו טוב יותר מאשר במערב אירופה, ומבחינות מסויימות גם מזה הקיים בארה"ב. הסטיגמה שארה"ב ואירופה מייחסות למצב זכויות ברוסיה, איננה נכונה ומיועדת לצרכים תעמולתיים. אין כל סיבה שמערכת החוק הרוסית לא תכבד את פסק דין הזה של בית המשפט לזכויות האדם שלא להסגירו".

בשיחה עם ציבין, הוא מוסיף: "במשך תקופת המאבק המשפטי, אשר השתרע על פני רוסיה, מערב אירופה וישראל, קבלתי סיוע וייעוץ חשוב מאיווט ליברמן, טרם מונה לשר החוץ, וכן מצאתי אוזן קשבת ותמיכה אצל הרמטכ"ל לשעבר, אמנון ליפקין-שחק, אלוף (מיל.) גיורא איילנד ותא"ל (מיל.) שמעון חפץ, מה שלא קבלתי מגופים רשמיים במדינה, במיוחד לא מהמחלקה המשפטית במשרד החוץ ולא מנשיא המדינה, אשר חלקם אף קלקל".

עכשיו כבר מותר לגלות כי, בתחילת הפרשה, בשעה שהמצב המשפטי והפוליטי היה קשה ביותר, פנה אלוף (מיל.) גיורא איילנד, לשעבר ובתפקידו האחרון ראש המועצה לבייטחון לאומי, לדיין החיד"ו וייס מאנטוורפן.

מכתבו של גיורא איילנד לחידצילום: מכתבו של גיורא איילנד לחיד
מכתבו של גיורא איילנד לחיד''ו וויס

איילנד נפגש, בחשאי, עם הדיין וייס ועם אחיו האדמו"ר מהורודונקא, במלון בתל אביב, כאשר נושא השיחה היה לסייע לקליין ובמהלך השיחה הועלה נושא הצלת יהודים שנעלמו באיראן, אשר הדיין טיפל בפרשיה לפני כמה שנים ולשם כך אף טס לאיראן ונפגש עם נשיא איראן דאז, חתאמי. איילנד סיכם עם הדיין וייס להמשיך להיפגש הואיל ומתוקף תפקידיו הביטחוניים היה מעוניין לקבל מידע על איראן בקשר לעניינים שונים. בעקבות הפגישה פנה איילנד באופן רשמי לחיד"ו וייס על מנת להעניק לבקשתו חשיבות מיוחדת. הדיין הצליח למצוא גורם אשר סייע ויש לו יד ישירה בהצלחה בבית המשפט לזכויות אדם בשטרסבורג.

אתר 'בחדרי חרדים' חושף לראשונה את המכתב ששיגר איילנד לדיין החיד"ו וויס, ומעניין לראות כי במקרים טראגיים הנוגעים לחיי אדם, יכולים לעבוד כתף לצד כתף דיין המשתייך לחוגי סאטמר ואלוף המשתייך לצבא הציוני.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד