כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024

האפליה: בעל זקן? המדינה מפקירה אותך!

אל"מ יוסי שגב, הדהים כאשר אמר בראיון ל'בחדרי חרדים': "מסכות האב"כ לא אפקטביות לבעלי זקנים. מי שרוצה - שיתגלח!" • ישי פנה לנתניהו בדרישה לתיקון העיוות • נכון להיום: חרדים רבים לא הצטיידו

האפליה: בעל זקן? המדינה מפקירה אותך!

לפני כחודש וחצי העניק ראש מנהלת ערכות המגן יוסי שגיב ראיון לאתר 'בחדרי חרדים', וכבר בראיון הראשון שנתן האל"מ לכלי תקשורת חרדי, הוא אמר משפט שהספיק לחולל מהומה.

לפניכם תזכורת מהראיון הסוער:

• האם הפיקוד ערוך לצרכים של הציבור החרדי, כגון, בעלי זקנים, משפחות מרובות ילדים, נשאל שגיב?

"לגבי ילדים, אנו ערוכים כמו לכל ילדי ישראל, ללא הבדל. לגבי בעלי זקנים, הם יצטרכו להתגלח כדי שהמסכה תהיה אפקטיבית עבורם".

• אתה יודע לפחות מניסיון העבר, שהציבור לא רץ להתגלח. זה לא עניין פשוט להסיר את הזקן. האם אין זה מעניינו של צה"ל לדאוג לאזרחים בעלי זקן?

"ערכות אקטיביות (בעלי מפוח אקטיבי) המתאים לבעלי זקנים, מיועד בראש וראשונה לחולים ולכאלה שיש להם בעיות רפואיות, נשימתיות וכדומה. גם לאלו אין עדיין מספיק ערכות, כך שבעלי הזקנים לא יהיו בעדיפות ראשונה, מה שאומר שהם יצטרכו לגלח את זקנם. ייתכן שבהמשך נצליח לגשר על הפערים. כרגע זה המצב.

בעקבות הפרסום באתר 'בחדרי חרדים', פנה שר הפניםף אלי ישי, לראש הממשלה ודרש לספק לגברים חרדים מסיכות אב"כ חדשות, המתאימות לבעלי זקנים.

בעבר חולקו לגברים מזוקנים ערכות זהות לאלה שחולקו לבעלי מוגבלויות: מדובר בערכות המכסות את כל הראש, ולא רק את הפנים, וכוללות מפוח. במכתבו מציין ישי, כי ההחלטה שלא לייצר את המסכות לחרדים בעלי זקנים פוגעת ב"תפישת עולם ועיקרי ההלכה".

"קראתי ונדהמתי", כתב ישי לנתניהו על הפרסום שלפיו מערכת הביטחון לא כוללת בחלוקה הנוכחית את המסכות המיוחדות, שחולקו בעבר. ישי מצטט גורמי ביטחון שאמרו באחרונה כי עלותן של המסכות המיוחדות, לבעלי זקנים ולבעלי מוגבלויות, כפולה מעלות מסכה רגילה, וכותב: "זהו עיוות המלמד על פגם עמוק ותפישה לקויה בכל הקשור לשוויוניות ואנושיות. כלום הותר להפלות בין דם לדם?

"מאימתי דמם של 'בעלי מוגבלויות' סמוק פחות?", כתב ישי. אדרבא, אם לבכר בין דם לדם, אזי יש להעדיף את בעלי כל המוגבלויות'. זה לא נושא של חרדים ומוגבלים, אלא של תפישת עולם ועיקרי ההלכה".

למרות פניתו של שר הפנים לראש המשלה, בשלב זה קיים מחסור בערכות האפקטיביות, וכתוצאה מכך מרבית המשפחות החרדיות אינן מצטיידות בערכות, בשל אי-התאמתן לבעלי זקנים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד