י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
להיפרד בצורה מקצועית

גירושין ברבנות: האם מומלץ שטוען רבני ילווה אותך?

ייצוג בבית הדין ע"י טוען רבני יכול להוות יתרון גדול שכן הוא בקיא בחוקי התורה, בפסיקה הרלוונטית, במקורות ההלכתיים השונים, בדקויות ההלכתיות ובפרוצדורות המיוחדות לבית דין רבני

גירושין ברבנות: האם מומלץ שטוען רבני ילווה אותך?
פטיש בית דין צילום: freepik

פעמים רבות שאלות הנלוות להליך הגירושין הכוללות בין היתר נושאים כגון מזונות ילדים ואישה, חלוקת רכוש, משמורת, ירושות, כמו גם ענייני סרבנות גט, שלום בית, ייעוץ משפחתי, גישור, גיור ועוד עשויות להתברר בבית הדין הרבני, בו בשונה מבית המשפט לענייני משפחה, הייצוג יכול להתקיים לא רק על ידי עורך דין אלא גם על ידי טוען רבני.

מי הוא הטוען הרבני? זהו אדם המוסמך על ידי בית הדין הרבני הגדול ותפקידו לשמש כמייצג מוסמך בהליכים בבתי הדין הרבניים לאחר שעמד בבחינות הכוללות דברי הלכה ופסיקה. הטוען הרבני הוא מעין עורך דין ומומחיותו הייחודית להלכה ולסדרי דין יכולים להיות לערך רב בהליך גירושין ברבנות.

הדין העברי

אחת הביקורות הגדולות הנשמעות כנגד פסיקות בתי הדין הרבניים הינו השימוש הרב בדין העברי הכוללת שפה שאינה עדכנית ומושתת על דברי חכמים – רמב"ם, המשנה, התלמוד וכו' וכן פסיקות על פי דין זה שאינם בהכרח משקפים את תפיסת העולם המודרני, כולל גירושין ברבנות של ימינו.

מתוקף עובדה זו, ייצוג בבית הדין ע"י טוען רבני יכול להוות יתרון גדול שכן הוא בקיא בחוקי התורה, בפסיקה הרלוונטית, במקורות ההלכתיים השונים, בדקויות ההלכתיות ובפרוצדורות המיוחדות לבית דין רבני. ייתכן גם היכרות אישית עם רבנים וזה בהחלט לא מזיק.. מן הראוי להוסיף כי בדומה לעורך הדין, גם על טוען רבני חבה חובת סודיות.

יש לציין כי גם עורכי דין המתעסקים בדיני משפחה בהחלט יודעים ומוסמכים "לבצע את העבודה", אך לרוב הם אינם בעלי אותה מומחיות ייחודית וספציפית עם בתי הדין הרבניים ובכך גובר יתרונם של הטוענים הרבניים על פניי עורכי הדין. מובן שהדברים אינם חד משמעיים וכל מקרה נבחן לגופו של עניין.

ישנם הבדלים נוספים בין עורך דין לטוען רבני וראוי להתעכב עליהם:

  1. גבולות עיסוק - עורך דין מוסמך לייצג גם בבית הדין הרבני וגם בבית משפט לענייני משפחה. טוען רבני מוסמך לייצג בבתי הדין הרבניים בלבד.

 

  1. שליטה בדברי תורה - כפי שהוסבר לעיל, הטוען הרבני מכיר ושולט היטב בדין העברי על כל דקויותיו ויכול לתרום רבות על מנת לקדם את הדיון ולקבל את פסק הדין הרצוי.

 

  1. הסמכה - עורך דין מסיים את לימודי התואר הראשון, עובר התמחות של (נכון ל2020) שנה וחצי ועליו לעבור את מבחני לשכת עורכי הדין. לעומתו, טוען רבני עליו להיות מעל גיל 18, לסיים 4 שנים של לימודי ישיבה, לעבור קורס הכשרה של טוען רבני בן 300 שעות במוסד מטעם הרבנות הראשית ולאחריהן בחינות הסמכה בכתב ובעל פה. רק לאחר מכן יקבל את ההרשאה לייצג בבתי דין רבניים.

גירושין ברבנות

כאמור, טוען רבני יכול להוות נכס כאשר נכנסים להתגרש ברבנות, הוא יכול לתת חוות דעת הלכתית במגוון נושאים והינו בעל ניסיון רב בייצוג גם במקרים של הוכחת יהדות וגיור.

סמכויותיו של הטוען הרבני אמנם מוגבלות רק לבתי הדין הרבניים אולם יש בידיו את הידע הדרוש לטפל במקרים ייחודיים לרבות גיור, חליצה, עגינות ועוד.

דבר נוסף שחשוב לדעת הוא שישנם עורכי דין אשר בכובעם הנוסף גם טוענים רבניים והדבר מאפשר להם קשת רחבה של כלים ומיומנויות באמצעותם הם יכולים להעניק ללקוחותיהם את התוצאות הטובות ביותר.

רבנות גירושין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד