כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
עדכונים שוטפים ושידור חי

דרמה בבירה: החל העוצר על וושינגטון; הרוגה ופצועים בעימותים

אלפים מתומכיו של הנשיא טראמפ הפגינו בוושינגטון במחאה על "גניבת הבחירות" • הם תלשו את הדלתות ופרצו לבניין הקפיטול בו התכנס הסנאט לאשר את תוצאות הבחירות לנשיאות • סגן הנשיא פנס פונה מהמקום מחשש לחייו • לאחר שעות ארוכות פונה הבניין והעוצר בבירה החל

דרמה בבירה: החל העוצר על וושינגטון; הרוגה ופצועים בעימותים
המפגינים בגבעת הקפיטול צילום: צילום מסך

אלפים מתומכי נשיא ארצות הברית היוצא, דונלד טראמפ, התכנסו בשעות האחרונות מחוץ לגבעת הקפיטול לעצרת תמיכה בו, על רקע הטענות לזיופים בבחירות לנשיאות.

ההפגנה יצאה משליטה, כשמאות מפגינים פרצו לתוך בניין גבעת הקפיטול, בעת שהקונגרס מכונס כדי לאשר את ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות. בשל הגברת הכוננות במקום הופסקו הדיונים בקונגרס. 

עובדי הסנאט דאגו לשמור על תוצאות הצבעת האלקטורים ולקחו אותם למקום מבטחים. בתוך כך, אישה נפצעה באורח קשה מירי בתוך בניין הקפיטול. 

04:30 > ה"ניו יורק טיימס" מדווח כי טראמפ דחה בקשות שהופנו אליו לאשר שליחת כוחות של המשמר הלאומי לדיכוי המהומות של תומכיו שהסתערו והשתלטו על בניין הקפיטול בוושינגטון הבירה. גורמים בממשל טראמפ אמרו ל"טיימס" כי בסופו של דבר היה זה סגן הנשיא מייק פנס שאישר את ההוראה לשלוח 1,100 חיילים של המשמר הלאומי שמוצבים באזור הבירה. לפי הדיווח האישור נעשה בסיוע היועץ המשפטי של הבית הלבן, פאט סיפולון.

04:25 > ניו יורק הודיעה כי תשלח אף היא מאות חיילים של המשמר הלאומי כדי לסייע בהשבת הסדר ברחובות הבירה.

04:15 > ‏הסנאטורית קלי לופלר חוזרת בה מכוונתה להתנגד לאישור תוצאות הבחירות: "מצפוני אינו מאפשר לי להתנגד לאישור האלקטורים, מתפללת שאמריקה לא תחווה יום אפל כזה שוב". היא נענתה במחיאות כפיים - בין היתר מסגן הנשיא מייק פנס.

04:10 > הסנאטור סטיב דיינס חוזר בו מכוונתו להתנגד לאישור תוצאות הבחירות

04:05 > לאחר טוויטר, פייסבוק הודיעה אף היא כי חשבונו של טראמפ נחסם ל-24 שעות

שידור חי מהמקום:

04:00 > ‏הסנאטור ג'יימס לאנקפורד, אחד מ-12 הסנאטורים שהתכוונו להתנגד לתוצאות הבחירות, ורצה להקים ועדה שתבחן את אותן, נסוג: "הוועדה שביקשנו לא תקרה בשלב הזה. הלילה אנחנו מתקדמים לקראת הסמכתו של ביידן לנשיא"

03:50 > ‏מנהיג סיעת המיעוט הדמוקרטי, צ’אק שומר: אל תטעו, האירוע היום לא קרה באופן ספונטני. הנשיא, שקידם תאוריות קונספירציה שהניעו את הבריונים הללו, נושא באשמה רבה. היום ייזכר כאזהרה אחרונה לאומה שלנו לגבי ההשלכות של נשיא דמגוגי"

03:40 > נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה האשים את הנשיא טראמפ בכך שהצית את המהומות האלימות : "ההסטוריה תזכור את את האלימות היום בקפיטול, שהוצתה על ידי נשיא שממשיך לשקר לגבי תוצאות הבחירות. זוהי בושה גדולה לאומה, אבל אנחנו נצחק על עצמנו אם נגיד שזו הייתה הפתעה".

03:30 > ‏מיטש מק׳ונל, מנהיג הרוב הרפובליקני: לא ניתן לבריונים לעצור אותנו, הלילה נשלים את ספירת קולות האלקטורים. עמדנו מול אתגרים גדולים יותר מזה שהציב ההמון המשולהב היום. הם ניסו לשבש את הדמוקרטיה שלנו ונכשלו

03:10 > ‏סגן הנשיא פנס פתח מחדש את הדיון בסנאט: האלימות לא ניצחה, העולם יראה את כוחה של הדמוקרטיה שלנו. בואו נחזור לעבודה

02:20 > לאחר פרסום ההצהרה - שנמחקה על ידי טוויטר, פייסבוק ויוטיוב, חשבונו של טראמפ בטוויטר נחסם ל-12 שעות. "כתוצאה מהמצב האלים חסר התקדים והמתמשך בוושינגטון הבירה, נדרשנו להסיר שלושה ציוצים של טראמפ אשר פורסמו מוקדם יותר היום בגין הפרות חוזרות ונשנות של מדיניות האינטגרציה האזרחית שלנו", מסרו מטעם טוויטר. "המשמעות היא שהחשבון של טראמפ יינעל למשך 12 שעות לאחר הסרת ציוצים אלה. אם הציוצים לא יוסרו, החשבון יישאר נעול".

01:50 > ‏יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי: בהתייעצות עם עמיתי, הוחלט שנמשיך את הדיון באישור תוצאות הבחירות - כשבניין הקפיטול יאושר לשימוש על ידי משטרת וושינגטון

01:40 > טוויטר, פייסבוק ויוטיוב מחקו את סרטון ההצהרה של טראמפ

01:30 > ‏‎הנשיא לשעבר ג'ורג' וו בוש: "המראות מוושינגטון מחליאים ושוברי לב. ככה מוכרעות בחירות ברפובליקת בננות, לא ברפובליקה דמוקרטית"

01:15 > הציוץ של טראמפ נחסם גם הוא לתגובות על ידי טוויטר כיוון שהוא רמז בו על הונאת הבחירות

01:10 > נשיא ארה"ב טראמפ צייץ: "אלה הדברים והאירועים המתרחשים כאשר ניצחון מוחץ בבחירות מוסר באופן כה חסר אכזרי ורשע על ידי "פטריוטים גדולים" שטופלו בצורה גרועה ולא הוגנת זמן כה רב". הוא קרא למפגינים "ללכת הביתה באהבה ובשלום" ו"לזכור את היום הזה לנצח". 

01:05 > דיווחים רשמיים: בניין הקפיטול פונה ממפגינים והוא מאובטח על ידי כוחות המשטרה. כוחות המשטרה בעיר הבירה נשלחו לאזור, ומסייעים להם כעת כוחות שנשלחו ממרילנד, וירג'יניה וניו ג'רזי. המשמר הלאומי נפרס גם כן, כמו גם גורמים מהמשרד לביטחון המולדת והשירות החשאי.

01:00 > בשעה זו החל העוצר על וושינגטון. אלפי מפגינים עדיין במקום

00:45 > דיווח רשמי: האישה שנורתה על ידי שוטרים מתה מפצעיה

00:30 > המשטרה המקומית מדווחת על 13 עצורים עד כה

00:25 > הדמוקרטים ניצחו גם במרוץ השני בג'ורג'יה: ג'ון אוסוף היהודי ניצח את הסנאטור הרפובליקני המכהן דייוויד פרדיו. מוקדם יותר, ניצח רפאל וורנוק, את הסנאטורית קלי לופלר הרפובליקנית. והשליטה בבית העליון של הקונגרס תעבור לידי המפלגה הדמוקרטית.

00:10 > התגובות בישראל למהומות בוושינגטון: ניסנקורן: ‏"הפורעים האלימים בוושינגטון מבקשים לנתץ את היסודות עליהם מושתת כל דמוקרטיה". בני גנץ: "‏התמונות מוושינגטון פוצעות את ליבו של כל מי שמאמין בדמוקרטיה". יאיר לפיד: "אני עצוב מאוד ומזועזע מהתמונות מארצות הברית. המחשבות שלי הן עם כל החברים שלי בוושינגטון הערב".

23:50 > זרימת המפגינים לתוך בית הנבחרים ממשיכה. כוחות המשטרה מתקשים לעצור את ההמונים

23:30 > טוויטר חסמה לתגובות את ציוץ ההצהרה של טראמפ בגלל התבטאויות על "גניבת הבחירות"

23:20 > הנשיא טראמפ במסר לתומכיו: "אני יודע את הכאב שלכם, היו לנו בחירות שנגנבו מאיתנו, כולם יודעים את זה, במיוחד הצד השני, אבל אתם חייבים ללכת הביתה עכשיו, אנחנו חייבים להיות בשלום. אנחנו חייבים לכבד את אנשי החוק המדהימים שלנו, אנחנו לא רוצים נפגעים, אלו זמנים קשוחים, אף פעם לא היה זמן כזה שדבר כזה קורה. זה היה בחירות גנובות, הם עשו זאת לי לכם ולכולם. אנחנו לא יכולים לשחק לידיים שלהם, אנחנו צריכים שלום, אז לכו הביתה, אנחנו אוהבים אתכם ואתם מיוחדים, ראיתם מה קרה, אני יודע איך אתם מרגישים, אבל לכו הביתה, לכו הביתה בשלום".

23:15 > "הקפיטול נכבש על ידי העם": צפו בשידור חי בעברית

23:12 > ביידן: "הסצנות שאנו רואים כעת בקפיטול לא מייצגות את ארה"ב, זה מספר קטן של קיצונים וזה צריך להפסיק עכשיו" .

23:10 > הנשיא הנבחר ביידן קרא לטראמפ להופיע בשידור חי ולעצור את המפגינים. "הדמוקרטיה נמצאת תחת מתקפה חסרת תקדים. זה חייב להסתיים"

23:05 > דיווחים בארה"ב כי האישה שנורתה על ידי השוטרים מתה מפצעיה.

23:00 > לאחר איתור מטען החבלה במטה המפלגה הרפובליקנית, מטה המפלגה הדמוקרטית פונה גם הוא לאחר שאותר שם חפץ חשוד.

22:55 > הוושינגטון פוסט מדווח כי מטען חבלה אותר במטה המפלגה הרפובליקנית.

22:50 > בדקות האחרונות דווח כי הנשיא טראמפ הורה לשלוח 200 לוחמים מהמשמר הלאומי של מדינת וירג'יניה לפיזור ההפגנות.

בחלק מהתיעודים מהמקום נראים מאות המפגינים עומדים על גדרות הבניין וצובאים על הדלתות כשקולות נפץ נשמעים ברקע. המפגינים פרצו לבניין, תלשו דלתות ומשקופים ותקפו את כוחות האבטחה המוצבים במקום.

כלי התקשורת המקומיים מדווחים כי קולות הנפץ שנשמעו הינם כתוצאה מירי של תומכי טראמפ לעבר מקום מושב חברי בית הנבחרים באגף הדרומי של בניין הקפיטול. ישנם פצועים גם בקרב השוטרים וגם בקרב המפגינים.

על פי הדיווחים, סגן הנשיא המכהן, מייק פנס, ששהה במקום פונה על ידי השירות החשאי. עוד מדווח כי משטרת הקפיטול הודיעה לחברי בית הנבחרים לחבוש את מסיכות האב"כ הנמצאות באורח קבע מתחת לכיסאותיהם. ככל הנראה בדקות הקרובות תחל המשטרה לפזר את המפגינים באמצעות גז מדמיע.

בנוסף, משטרת וושינגטון ביקשה מכוחות המשמר הלאומי כוחות נוספים בכדי להשתלט על המפגינים האלימים, אולם בקשתה נדחתה. בינתיים המפגינים ממשיכים לזרום פנימה ועשן רב מיתמר מתוך אולם המליאה.

בתוך כך, בעקבות המהומות עוצר לילי הוכרז בוושינגטון החל מהשעה 18:00 בערב.

בזמן המהומות אמר הנשיא טראמפ כי "למייק פנס לא היה את האומץ לעשות את הדרוש". זאת לאחר שזה הודיע כי הוא מחויב לחוקה האמריקנית ויאשר את תוצאות הבחירות ויכתיר באופן רשמי את ביידן לנשיאה הבא של ארצות הברית.

הנשיא טראמפ התייחס למהומות וביקש מהמפגינים להירגע: "בבקשה תתמכו במשטרת הקפיטול ובאכיפת החוק שלנו", קרא טראמפ וציין כי "הם באמת בצד של המדינה שלנו, הישארו רגועים".

טראמפ הוסיף ואמר: "אני מבקש שכולם בקפיטול יישארו שלווים. בלי אלימות! זיכרו, אנו מפלגה של חוק וסדר, כבדו את החוק ואת הגברים ונשים בכחול (שוטרים) של אכיפת החוק, תודה!".

טראמפ ג'וניור, בנו של הנשיא קרא גם הוא למפגינים להתפזר: "זה לא בסדר וזה לא מי שאנחנו, תהיו שלווים, תשתמשו בזכויות שלכם אך אל תתחילו להתנהג כמו הצד השני, יש לנו מדינה להציל וזה לא עוזר לאף אחד".

מנהיג המיעוט בסנאט, צ'אק שומר הדמוקרטי, אמר כי המחוקקים הרפובליקנים המתנגדים לביידן "הם במיעוט" ו"הם הפסידו".

"העם האמריקני בחר בג'ו ביידן וקמאלה האריס להיות הנשיא והסגנית נשיאה של ארצות הברית. ובכל זאת, מספר אנשים מתנגדים, הם יפסידו, הם יודעים את זה" אמר.

הוא הוסיף: "הם הולכים להתנגד להצבעה בכל דרך שהיא. ובתוך כך הם יביישו את עצמם, הם יביישו את מפלגתם, והכי גרוע הם יביישו את מדינתם" שומר אמר כי הקונגרס אינו קובע את תוצאות הבחירות "העם כן".

"אין להם שום עדות להונאת בוחרים גדולה שעליה ניתן לבסס את התנגדותם", אמר שומר.

איוונקה טראמפ כתב בחשבון הטוויטר שלה כי "פטריוטים אמריקאים - כל הפרה ביטחונית או חוסר כבוד לאכיפת החוק שלנו אינה מקובלת, האלימות חייבת להיפסק מיד. אנא היו שלווים".

גם סגן הנשיא מייק פנס קרא למפגינים ליסוג. "האלימות וההרס חייבים להיפסק - על המפגינים לעזוב את בניין הקפיטול", כתב פנס.

מייק פנס גבעת הקפיטול וושינגטון דונלד טראמפ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד