י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
האצלת סמכויות

חשיבות יחסי עובד ומעביד לעסק מוצלח - חלק ב' // מנדי קוריץ

בשבוע שעבר למדנו אודות החשיבות בשיחת משוב שנתית עם כל עובד בעסק, קבענו יעדים ומטרות לשנה הקרובה. במאמר הנוכחי נדבר על חשיבותן הרבה של סמכויות לעובדים, אם מאצילים אותן באופן הנכון, ועל נוכחות עובדים במשרד בעידן הקורונה

חשיבות יחסי עובד ומעביד לעסק מוצלח - חלק ב'  // מנדי קוריץ
מנדי קוריץ צילום: באדיבות המצלם

פרופסור דן אריאלי הוא חוקר התנהגות אנושית בסביבת עבודה. באחד המחקרים שערך על 800 חברות בשוק האמריקאי, בדק את היחס שלהן כלפי העובדים, ואת האופן שבו העובדים תופסים את היחס של החברה כלפיהם.

מצד אחד, גילה הפרופסור כי איכות הקפה, עיצוב המשרד ואפילו השכר - לא משפרים את ערך העבודה בעיני העובד. מצד שני, מתן אוטונומיה לעובדים והבעת הערכה מהמנהלים לעובדים שתחתיהם, הם פקטורים בעלי השפעה משמעותית.

חלק חשוב מהאוטונומיה, היא היכולת לשדר לעובד שאם הוא טעה בתום לב, זה בסדר. פעמים רבות, מנהלים נותנים לעובדים אוטונומיה ואז לוקחים צעד אחורה. לעתים הם עושים זאת על ידי בירוקרטיה, שהיא ההפך מאוטונומיה ואמון, ומעכבת ביצוע כל החלטה של העובד. לעתים המנהלים עושים זאת, כאשר עובדים מנסים משהו חדש שלא יוצא טוב, והם בוחרים להעניש אותם. חבל, כי מנהלים צריכים לתת לעובדים תחושת ביטחון ואמון.

בעלי עסקים, אם הנכם חושקים בעובדים שיעופו גבוה, כדאי לכם באמת לעשות עבודה עם עצמכם. לא להאשים את העובדים בכל מחדל. לזכור כי גם אם הם עשו טעויות, לא נורא, זה חלק מעלות בית הספר...

אם 'תשבו' כל הזמן על העובד, תעירו בחומרה על הטעויות שלו ולא תתנו לו את הגב, אל תצפו שהעובד יגדיל ראש בתפקידו. הוא יחשוש לנסות, כי תמיד יהיה לו את הפחד שייכשל, ואז הבוס לא יאהב את התוצאות, בלשון המעטה.

אם הנכם רוצים לגדול בעסק, אתם חייבים לדעת להאציל סמכויות באופן מלא לעובדים שלכם. אל תנסו לחשוב שעובד אמור להחליף את דרך העבודה וקצב העבודה שלכם.

בסופו של דבר אנחנו בני אדם ואנחנו שונים זה מזה. דבר נוסף, אתם בעלי עסק ולכן לפעמים תמצאו את עצמיכם משקיעים יותר, לעומת העובדים שלכם, שבדרך כלל בהגיע שעת הסיום הרשומה בחוזה, הם יחתכו לביתם.

נוכחות עובדים בעסק ובמשרד

אנו חיים בעידן הקורונה. כמעט בכל עסק, עובדים רבים עובדים מהבית, ישיבות נערכות באפליקציית זום והכל פועל מרחוק. האם כדאי לחייב את העובדים, או לשכנע אותם, לבוא למשרד?

זו שאלה מצוינת. אני חושב שכדאי לעובדים להגיע למשרד ולהראות נוכחות בשטח. כי כשנשארים בבית ולא מבקרים בעסק או במשרד, דברים רבים מתפספסים. אפשר לחשוב גם על אנשים שגרים לבדם או על עובדים חדשים שהצטרפו לחברה לפני זמן קצר.

הרבה דברים טובים קורים דווקא בתקשורת אישית, ולהיפך. לכן, אני מאמין שצריך לחזור לאט ובבטיחות, אפילו אם מדובר רק במספר שעות בודדות. האקט של להגיע במשרד, לפגוש אנשים, לעשות חלק מהדברים פנים מול פנים - הוא אקט חשוב שאין לו תחליף.

מה שלא כדאי לעשות, זה לתת לאנשים להחליט מתי כן להגיע ומתי לא. בפגישת עבודה שמחצית מהמשתתפים בה נוכחים פיזית בפגישה ומחצית בבית, ונוכחים דרך הזום, האנשים בזום יהיו סוג ב'. אם האסטרטגיה של הארגון לטווח ארוך היא שהעובדים יהיו קצת יותר בבית, הייתי קובע ימים לכולם, ומנסה להימנע מפגישות בהן חלק מהעובדים כן נוכחים בעסק והיתר בזום.

בסופו של דבר, עבודה מהבית אולי חוסכת בעלויות, אבל בעסק שיש בו כמה עובדים, אי הנוכחות מוריד את איכות התפוקה. לעבודת צוות יש חשיבות רבה ואין לה תחליף. ובנוסף, בבית העובד חשוף יותר להפרעות מאשר בעבודה. בקיצור, נהגו בחוכמה, והשתדלו להגביר את נוכחות העובדים בעסק, בהתאם ליכולתם ולתקנות.

אין במאמר זה כדי להחליף יועץ א ו כדי להתוות דרך, ואין בדברים הנ"ל לקיחת אחריות על פעולותיכם. מקווה שעזרתי לכם. מוזמנים להביע את דעתכם או לשתף בנושאים
שמעניינים אתכם. בכל שאלה ניתן לפנות במייל : [email protected]

 

ניהול עסקי מוטיבציה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד