י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"שופטים חצופים"

בג"ץ: יותר חמץ בבתי חולים • החרדים ידרשו את פסקת ההתגברות

בחג הפסח הקרוב תותר הכנסת חמץ לבתי החולים - כך פסק הבוקר בית המשפט העליון, לאחר שדחה את בקשת הרבנות הראשית לקיים דיון בצו שהוצא אשתקד | הפוליטיקאים החרדים תוקפים את ההחלטה | גפני: "שופטי בג"צ החצופים מנצלים את התקופה שבין כנסת לכנסת"

בג"ץ: יותר חמץ בבתי חולים •  החרדים ידרשו את פסקת ההתגברות
שריפת חמץ צילום: שוקי לרר

נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות דחתה הבוקר (ראשון) את בקשת הרבנות הראשית לקבוע כי המדינה תוכל לאכוף אי הכנסת חמץ לבית החולים. מדובר בבקשה לדיון נוסף בעקבות צו שהוציאו שופטי בית המשפט העליון בחודש אפריל אשתקד, בו נקבע כי לבתי החולים בישראל אין סמכות לאסור על הנכנסים בשעריהם להכניס חמץ במהלך חג הפסח.

בבקשה לקיים דיון נוסף טענה הרבנות הראשית כי בעקבות פסק הדין תיגרם פגיעה בכשרות המזון המסופק על ידי בית החולים. "אך כפי שנפסק", הגיבה השופטת חיות לטענה, "חשש זה אין בו כדי להוות מקור הסמכה ל'פגיעה ניכרת בחירויות היסוד שעליהן עמדנו, לא כל שכן מקום שהאיסור מתבסס במוצהר על שיקולים דתיים וכרוך בסוגיות רגישות של דת ומדינה, מבלי שהמחוקק נתן על כך את דעתו".

חיות הוסיפה כי "יש לקוות שהרבנות ומשרד הבריאות לא שקטו על השמרים מאז מתן פסק הדין, ופעלו על מנת למצוא פתרון הולם אשר יאפשר לשמור על זכויותיהם של כלל החולים ויתר באי בתי החולים כבר בחג הפסח הקרוב, ובטרם כניסתו של הצו המוחלט לתוקף".

על פי פסק הדין שנתן בג"ץ בצו בתחילת השנה, בשנים האחרונות נוהגת מדיניות בקרב בתי חולים ברחבי ארץ שלפיה נאסר על חולים ומבקרים בבית החולים להכניס מזון לשטחי המרכזים הרפואיים במהלך חג הפסח או להחזיקו בחדרים. על מנת לאכוף מדיניות זו, הונחו המאבטחים בכניסה לבתי החולים לבדוק בחפציהם של באי בית החולים ולמנוע הכנסת מוצרי מזון.

לאורך כל ימי החג, הסבירו השופטים, מדיניות זו באה לידי ביטוי בנוהל אגף הכשרות הארצי של הרבנות הראשית אשר בו נקבע כי לשם הקפדה על כשרות חג הפסח, יש להקפיד על איסור הכנסת מוצרי מזון לבית החולים במהלך החג. יצוין כי במהלך הדיון בעתירות, חל שינוי מסוים במדיניות זו, והתאפשר לבאי בתי החולים להכניס עמם פירות וירקות טריים, וכן אריזות מזון סגורות שמסומנות בסימון כשר לפסח.

בתאריך 30.04.2020 התקבלו העתירות של עמותת הפורום החילוני וחברי סיעת מרצ ברוב דעות ע"י השופט עוזי פוגלמן ובהסכמתו של השופט עופר גרוסקופף ונגד דעתו החולקת של השופט נ' הנדל. בהחלטה נקבע כי האיסור על הכנסת מזון לבתי חולים בחג הפסח, כמו גם חלופת מתחמי החמץ, "גורמים לפגיעה בחופש הבחירה, בחופש הפעולה ובחופש מדת הנתונים לציבור המטופלים ולבאי בתי החולים אשר אינם מקפידים על מצוות ההלכה היהודית".

"נוכח קביעה זו, נמצא כי אין צורך להידרש לטענות בדבר הפליה על רקע לאום עקב כפייה דתית על אזרחי ישראל הערבים", נכתב בהחלטה. כעת, כאמור, דחתה הנשיאה חיות את בקשת הרבנות לקיים דיון נוסף וקבעה כי דינה להידחות.

החרדים זועמים: שופטי בג"צ חצופים

יו"ר ש"ס השר דרעי אמר בתגובה: "לא יעלה על הדעת כי במדינה יהודית, בתי חולים יחוייבו להכניס לתחומם חמץ בפסח. מיד לאחר הבחירות תדרוש סיעת ש"ס בכנסת את קידום הצעת חוק זכויות החולה (תיקון – קביעת הסדרים לקבלת מבקרים) התש"ף - 2020 כפי שהוריתי לח״כ משה ארבל להגיש בכנסת ה-23, אשר מבקשת לשמור על הסטטוס קוו ולהסמיך את מנהלי בתי החולים בנושא זה. שהרי בית חולים המשרת אוכלוסייה יהודית אינו דומה לבית חולים המשרת אוכלוסיות מיעוטים".

יו"ר 'דגל התורה' ח"כ משה גפני תקף אף הוא את פסיקת העליון: "שופטי בג"צ החצופים מנצלים את התקופה שבין כנסת אחת לשניה, שאי אפשר להעלות את התיקון לחוק שלי בעניין הזה, ולא מתחשבים ביהודים שומרי כשרות הנזקקים להגיע לשירותי בתי החולים בפסח. נדרוש בכל תוקף את פסקת ההתגברות כדי לעצור ולעשות סדר בכח הלא מוגבל שלהם".

שר הבינוי והשיכון ח”כ יעקב ליצמן מסר: "ההחלטה לחייב הכנסת חמץ לבתי חולים בחג הפסח - מקוממת ומתריסה. זוהי כפייה חילונית מוצהרת במרחב הציבורי. במשך השנים הצלחנו להיאבק משפטית נגד המזימה להפרת הסטטוס קוו בבתי החולים הממשלתיים. נמשיך לפעול בכל דרך למניעת פגיעה כה אנושה במסורת ישראל".

השר לשירותי דת הרב יעקב אביטן אמר כי "בג"צ פורם את החוטים האחרונים בזהות היהודית ובאחדות העם", והוסיף כי "מדובר בהחלטה שערורייתית הפוגעת אנושות בציבור הישראלי שרובו ככולו נזהר מחמץ בפסח, ודורסת ברגל גסה את הסטטוס קוו הקיים". לדבריו, "משמעות ההחלטה היא הכשלה חמורה של רבבות עמך בית ישראל. המקפידים הקפדה יתירה על אי אכילת חמץ בפסח, וכעת אין דרך להבטיח שמאושפזים אלו יאכלו כשר בפסח".

"באופן הזה בג״צ פורם את החוטים האחרונים בזהות היהודית ובאחדות העם. אני קורא לבג"צ להתעשת ולכבד את רצון הרוב בישראל ולקיים דיון נוסף בסוגיה. לא יתכן שבמדינת היהודים לא יתאפשר לציבור לשמור על אי אכילת חמץ בפסח", הוסיף השר.

חבר הכנסת ישראל אייכלר זעם על החלטת בג"צ ומסר: "פסיקת בג"צ השוללת את זכות היהודים החולים להישמר מפני חמץ בפסח בבתי החולים, משמיטה את הבסיס הקיומי למדינה יהודית. פסיקת בג"צ בשם השוויון הופכת את מדינת ישראל למדינת כל אזרחיה כמו בשבדיה וארצות הברית.

בג"צ הורס בשיטתיות את כל יסודות הזכות הקיומית למדינה יהודית בארץ ישראל. מדינת ישראל על פי "עקרון השוויון" בג"צ תהפוך למדינת כל אזרחיה בין הירדן והים.

בביטול איסור חמץ בבית חולים, קובע בג"צ כי לתורת ישראל אין שום מקום במערכת המשפטית. בכך המישטר הבגצ"י שולל גם את זכות החקיקה היהודית הדמוקרטית בכנסת.

כל מי שמבטיח תיקון חקיקה בעניין, לועג לרש. בלי פסיקת התגברות שום חקיקה לא תעמוד מול בג"צ ששולל את מדינת ישראל כמדינה יהודית. רק ניצחון בבחירות יוכל להילחם בכוח להשחית, האנטי דתי ואנטי דמוקרטי, של בג"צ ותומכיו הדיקטטורים."

סגן השר אורי מקלב הוסיף: "פסיקת בית המשפט אינה מגיע על רקע חוקתי, אלא מתוך השקפת עולם מנוכרת של השופטים שאינם מייצרים את הרוב בארץ ישראל השומר כשרות בפסח. פסיקה אטומה ומנוכרת זו לא באה לאפשר חופשיות למי שאינו רוצה להקפיד על חמץ בפסח - אלא פוגעת באופן ממשי ברוב ישראל השומרים מחמץ בפסח, ופוגעת באופן המעשי מהחולים המאושפזים בבתי החולים לשמור כשרות בפסח. בית המשפט בפסיקתו זו מייצג את עצמו בלבד".

יו"ר ועדת חוקה ח"כ יעקב אשר אמר: "בג"ץ החמץ הוא עוד דוגמה לניתוק ולאטימות של השופטים שבשם הליברליזם כופים את דעתם על הרוב המסורתי במדינת ישראל. אני בטוח שמהבחירות האלו, שיתקיימו חמישה ימים לפני חג הפסח, נצא גדולים ומחוזקים ונסגור בחקיקה את הפירצה שמאפשרת לבג"ץ להשליט את מרותו על העם".

ח"כ יעקב טסלר אמר בתגובה להחלטת בג"ץ: פעם אחר פעם בג"ץ מתערב בתחומים שאינם בסמכותו ודוחף את הכנסת לקבוע בחקיקה נורמות שהיו בקונצנזוס במשך כל השנים. מרבית אזרחי ישראל נזהרים מאיסור חמץ בפסח וקבלת עתירה קנטרנית הפוגעת במרבית הציבור, רק מוכיחה את הצורך המיידי בהגבלת כוחו של בג"ץ וצמצום זכות העמידה".

שי גליק מנכ"ל ארגון 'בצלמו' מסר: "מדובר באותה נשיאה שסירבה לאפשר דיון נוסף בפרשת הרס בית המחבל שרצח את עמית בן יגאל. בג"ץ מעדיף לדאוג למחבלים לתומכי טרור ואנשי חרם ושנאה, העיקר לפגוע באזרחי ישראל ברוב היהודי ובמסורת ישראל".

 

 

בג"ץ חמץ פסח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד