י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
לא עומדים בקצב

במשרד הבריאות מודים: זמני המתנה חריגים לתוצאות הבדיקות

במשרד הבריאות משנים את הכללים בניסיון להילחם בעומס הרב שגורם לעיכוב של ימים ארוכים עד לקבלת תוצאות הבדיקה: הדיגום החופשי יסתיים לאנשים ללא תסמינים, ויותר להם לגשת לבדיקה רק לאחר הפניית רופא, אחות או מוקד ייעודי של הקופה

במשרד הבריאות מודים: זמני המתנה חריגים לתוצאות הבדיקות
חרדים בתור לבדיקת קורונה צילום: נתי שוחט, פלאש 90

יותר משנה לאחר שפרץ לחיינו, נגיף הקורונה עדיין מנהל את סדר היום שלנו, ומטבע הדברים אחד הכלים להתמודדות עם הנגיף הם הבדיקות הנערכות לגילויו, קריטי ביותר הוא זמן מתן התוצאה, בעיקר במקרים של תוצאה חיובית חלילה, או אז כל ה'מגעים' של הנשא נדרשים לבידוד, וגם כשהתשובה היא שלילית היא חשובה לנבדקים על מנת שיוכלו להמשיך בשגרת חייהם.

בתוך כך דווח הבוקר ב-ynet כי המעבדות, הן הפרטיות והן אלו שבניהול פיקוד העורף לא עומדות בקצב הבדיקות, שהגיע בשבוע שעבר לשיא יומי של 127 אלף בדיקות, התשובות מגיעות לנבדקים ימים ארוכים לאחר שהם ערכו את הבדיקה נבדקים רבים מספרים על זמני המתנה חריגים לתוצאות שלעיתים עולים על שלושה ימים.

במצגת הערכת המצב שהתקיימה אתמול (ראשון) במשרד הבריאות שהגיעה לידי ynet, נאמר כי "הן בקופות והן במעבדות הפרטיות". מנגד גורמים בקופות החולים טענו כי עיקר הבעיה היא במוקדי הבדיקות של פיקוד העורף, ובעיקר במעבדות הפרטיות, ופחות בקופות החולים. עוד עלה במצגת של הערכת המצב כי זמן ההמתנה הממוצע עומד כעת על 49 שעות יותר מפי 2 מהיעד שהוא 18 שעות מרגע הדגימה ועד לקבלת התוצאה. "זמן ההמתנה לתוצאה עדיין גבוה", אמרו בדאגה נציגי משרד הבריאות. 

עוד דווח כי בניסיון להילחם בעומס הגדול במעבדות, שינה משרד הבריאות את הכללים לזכאות לבדיקות, ועל פי הדיווח הדיגום החופשי יסתיים לאנשים ללא תסמינים, ויותר להם לגשת לבדיקה רק לאחר הפניית רופא, אחות או מוקד ייעודי של הקופה.

בקופת החולים כללית אמרו בתגובה לחשיפת נתוני הערכת המצב: "בשל התחלואה הגואה יש ביקוש שיא לביצוע בדיקות קורונה אשר עולה על יכולת הביצוע של כלל המעבדות בישראל וזמני המענה מתארכים בכל הקופות. תשובות לדגימות המגיעות למעבדות כללית ניתנות בממוצע תוך 30-35 שעות. בדגימות שמועברות למעבדות הפרטיות, מרביתן ממתחמים המופעלים על ידי פיקוד העורף, זמן המענה ארוך יותר.

עוד הוסיפו "כדי לתת מענה לביקוש הרב אנו קולטים עובדי מעבדה נוספים ואף התחלנו לבצע בדיקות קורונה בשיטת 'פולינג' בסורוקה - תהליך המשלב רובוט ייחודי, אלגוריתמים לניבוי תוצאות חיוביות, ותהליך עבודה חדש המאפשר לחסוך בין 2-8 במספר הבדיקות הנערכות במעבדה מדי יום ובכך להגדיל את תפוקות המעבדה ולתת מענה לעלייה הדרמטית במספר הבדיקות ומתן תשובות בזמן קצר יותר".

בדובר צה"ל אמרו בתגובה ל-ynet: "עם הקמתה של מפקדת ׳אלון׳ הוגדרו לה יעדים, ביניהם ביצוע של 100,000 בדיקות ביום. בשבועיים האחרונים היקף הבדיקות במדינה עבר את ה-100,000 ואף הגיע ל-130,000, עניין זה הוביל לעיכובים במתן התשובות. כחלק מהסיוע, פיקוד העורף הקצה חיילים אשר פועלים במעבדות, והשבוע יתגברו בהן קצינים נוספים. כלל הפערים אשר מוצפים, נלקחים ברצינות ומטופלים באופן מיידי. מפקדת ׳אלון׳ ומשרד הבריאות ממשיכים ופועלים לשיפור מתמיד לטיוב וקידום יכולות".

קורונה בדיקות משרד הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד