י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
עושים סדר

למה נדרשות 2 מנות חיסון ומהן תופעות הלוואי?

אמש דווח כי הרב הראשי לשעבר הרב ישראל מאיר לאו נדבק בנגיף הקורונה והוא כבר לאחר קבלת מנת החיסון השנייה נגד הנגיף. בתוך כך יצאו במשרד הבריאות בקריאה לציבור, לא להימנע מקבלת מנת החיסון השנייה - "הדרך לנצח את המגפה"

למה נדרשות 2 מנות חיסון ומהן תופעות הלוואי?
מתחסנים לקורונה צילום: יוסי אלוני/אוליבר פיטוסי, פלאש 90

חודש בלבד לפתיחת מבצע החיסונים "לתת כתף" ושבוע מאז שהחלו קופות החולים לתת את מנת החיסון השנייה, ומנתוני משרד הבריאות עולה כי למעלה משני מיליון ישראלים קיבלו את מנת החיסון הראשונה ולמעלה מ-250 אלף קיבלו גם את מנת החיסון השנייה.

69 אחוזים מאלו שקיבלו את מנת החיסון הראשונה הגיעו כעבור 21 יום לקבל את השנייה, וארבעה אחוזים עדיין לא הגיעו למרות שעברו 25 ימים מאז קיבלו את המנה הראשונה, לאור כך יצאו במשרד הבריאות בקריאה מיוחדת לבוא ולקבל את מנת החיסון השנייה.

תחת הכותרת 'שאלות על החיסון נגד נגיף הקורונה' הסביר הפרופסור רן בליצר ראש מערך החדשנות בשירותי בריאות כללית וראש קבינט המומחים של משרד הבריאות לנושא הקורונה את חשיבות המנה השנייה של החיסון נגד הנגיף.

בפתח דבריו אמר בליצר: "על רקע מבצע חיסון האוכלוסייה עולות הרבה שאלות, קודם כל איך מתחסנים? קופות החולים ערוכות לחסן עשרות אלפי אנשים ביום, הן יזמנו את הציבור להתחסן על פי הנחיות משרד הבריאות, כמו החיסונים רבים אחרים נדרשים גם כאן 2 מנות חיסון בהפרש של 3 שבועות לפחות"

בליצר הסביר גם מהי הסיבה לחשיבות הרבה של המנה השנייה: "מנת החיסון הראשונה מספקת הגנה חלקית בלבד והיא יכולה להיעלם אחרי זמן קצר, המנה השנייה מחזקת את הזיכרון של המערכת החיסונית, ומקבעת אותו לזמן ארוך יותר, לכן הכרחי להגיע בזמן שנקבע לקבלת המנה השנייה".

"החיסון הוא הדרך לנצח את המגפה" הדגיש הפרופסור בליצר לסיום.

בתוך כך אמש פורסם כי רבה של תל אביב יפו והרב הראשי לישראל לשעבר הרב ישראל מאיר לאו - אביו של הרה"ר המכהן הרב דוד לאו, נדבק בקורונה, לאחר שקיבל את מנת החיסון השנייה לנגיף.

ביום ראשון שעבר קיבל הרב לאו את מנת החיסון השנייה לנגיף, שלושה שבועות לאחר שקיבל את המנה הראשונה והיה לחרדי הראשון שהתחסן. הרב בן ה-83 נדבק בעקבות אשתו הרבנית שנדבקה לפני מספר ימים לאחר שנחשפה לחולה מאומתת. בני משפחתו מוסרים כי הוא נמצא בביתו ומרגיש טוב ללא תסמינים.

כתב 'חדשות 11' הגיב אף הוא כמו רבים אחרים שהגיבו גם הם ברוח זו לפרסום דבר ההידבקות‏ של הרב לאו: "החיסון הקיים לקורונה לא אמור להגן מפני הידבקות בנגיף, אלא מפני התפתחות של מחלה קשה (החיסון לא נבדק בניסויים לעניין הגנה מהדבקה). ייתכן שבזכות החיסון הרב לאו לא יפתח מחלה קשה. חוצמזה, יעילותו של החיסון היא כזכור 95%. כלומר 5% ממקבלי החיסון לא יהיו מוגנים מפני הנגיף".

פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים שיבא וחברה בצוות המייעץ לממשלה, הסבירה בשיחה עם ynet את משמעות קבלת המנה השנייה של החיסון: "החשיבות היא גדולה כי אנחנו יודעים שרק אחרי שבועיים מתחילים להתפתח קצת נוגדנים", אמרה, "מה שבדקו בחיסון זה את יעילותו במחקר רנדומלי. לפעמים, ביום-יום, התוצאות הן לא זהות ואנחנו לא יודעים כמה החיסון הזה מונע הדבקה בכלל ומה ההשפעה של מנת חיסון אחת. קריטי לקבל את שתי המנות כדי שהחיסון יהיה יעיל".

יצויין, שמהניסוי של פייזר עלה כי 34% מהמשתתפים חוו חולשה לאחר המנה הראשונה, אך אחרי המנה השנייה 55% מהם סבלו מחולשה. אחרי המנה הראשונה רק 3% חוו חום, ואילו אחרי המנה השנייה הנתון עלה ל-21% מהמשתתפים. 6% מהם חוו צמרמורת אחרי קבל המנה הראשונה, ואחרי המנה השנייה כבר 23% מהמשתתפים חוו צמרמורת, במשרד הבריאות עוקבים אחר הנתונים מקרוב, ומדגישים על הצורך לדווח לרופא על כל שינוי עם קבלת החיסונים, נתונים אלו מועברים גם לחברות המייצרות את התרופות.

חיסון לקורונה הגרי''מ לאו פרופ' רן בליצר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד