ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
העומס הורג

מחקר מפחיד: רבע מקרבנות הקורונה יכלו לשרוד

מחקר של ד"ר ערן סגל ממכון ויצמן המתפרסם הבוקר מעלה נתונים מבהילים, לפיהם, אחוזים גבוהים מקרבנות הקורונה היו עשויים לשרוד אילולא העומס הרב בבתי החולים | הישרדות ישראל - 2021 

מחקר מפחיד: רבע מקרבנות הקורונה יכלו לשרוד
פינוי גופת נפטר מקורונה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כמה מהישראלים שנפטרו מקורונה היו שורדים ללא העומס על בתי החולים? ‏נתון מבהיל שפורסם הבוקר ברדיו גלי צה"ל מלמד כי 1 מכל 4 ישראלים שמת מקורונה בשבוע הראשון של חודש ינואר, הוא ככל הנראה קורבן של העומס בבתי החולים.

על פי הדיווח, מחקר של ד"ר ערן סגל ממכון ויצמן שבו השתתפו גם חוקרים מהאוניברסיטה העברית ומהטכניון העלה כי רבע מהנפטרים בשלושת השבועות הראשונים של הגל השלישי יכלו לשרוד במידה והיו מקבלים טיפול נאות כבזמן שיגרה.

פרופ' ערן סגל ציין כי "לפי מחקר שערכנו בזמן העומסים של הגל השני וכעת בגל השלישי, ייתכן וישנה תמותה עודפת של כ 25%. כלומר חולים שבזמן שגרה (תחלואה נמוכה ומחלקות שאינן עמוסות), בהינתן גילם ומצבם בעת האשפוז, ייתכן ולא היו נפטרים".

גם בזמן הגל השני הייתה תמותה עודפת שנבעה ככל הנראה מעומס בבתי החולים. על פי מחקר שפרסם אז פרופסור סגל מתוך 620 נפטרים שבחן המחקר, ייתכן שכ-130 נפטרו עקב העומס, דהיינו 1 מכל 5. הנתונים שנבדקו הם בזמן הגל השני בין ה-9 לספטמבר ל-28 לאוקטובר, כשמספר החולים במצב קשה הגיע ל-500.

פרופסור סגל הסביר אז כי "‏אספנו את נתוני המאושפזים ולמדנו מה הסיכוי של אנשים לשרוד לפי גיל, מין, מגזר, ומצב מחלה בעת כניסה לאישפוז. מתוך זה למדנו את סיכויי ההישרדות וההידרדרות של החולים בזמן "שגרה", כשאין עומסים גדולים. המודל לוקח בחשבון את הסיכוי של מעבר ממצב של מאומת לתחלואה קשה וגם את מאפייני החולים.

‏בנינו מודל חיזוי לתמותה לכל שבוע שאחרי ה- 9 לספטמבר, כלומר - כמה היו "אמורים" למות בשבועות האלה לפי המודל של השבועות שקדמו לכך. כשהשווינו את מס' הנפטרים בפועל למס' החזוי ההפרשים הלכו וגדלו. ההפרשים מייצגים את מס' האנשים שמתו אבל ככל הנראה היו שורדים ללא העומס".

מהמודל שהוצג, בשבוע של ה-16.9 מספר הנפטרים החזוי עמד על קצת יותר מ-70, כשמספר הנפטרים בפועל הגיע ללמעלה מ-100. בשבוע שלאחר מכן המספר החזוי עלה במעט כשמספר הנפטרים בפועל עולה יחד איתו בהתאם. שבוע לאחר מכן זינק המספר החזוי ללמעלה מ-100 כשמספר הנפטרים בפועל מנזק גם הוא והגיע לכמעט 140.

הוא ציין כי "‏מה שחיזק את הבטחון שלנו בתוצאות זה שהמודל דייק לאחר דעיכת הגל החל מה-28 לאוקטובר. עכשיו בגל השלישי אנחנו כבר רואים שאנחנו שוב במצב של תמותה עודפת".

נפטרים עומס בתי חולים מכון ויצמן קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד