ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
הזינוק בתמותה

מחלקות קורסות: מחדל הקורונה של משרד הבריאות

עדויות קשות של רופאים וקרובי מטופלים על מחדלים במחלקות הקורונה בבתיה"ח | בגלל חוסר ויסות, מחלקות קורסות בשעה שבבתי חולים אחרים התפוסה נמוכה. המחיר: אובדן חיי אדם

מחלקות קורסות: מחדל הקורונה של משרד הבריאות
מחלקת קורונה בביה"ח זיו בצפת צילום: דוד כהן, פלאש 90

מחדלים של משרד הבריאות ובתי החולים גורמים לכך שחלק מחולי הקורונה הקשים המאושפזים במחלקות הקורונה, מתו לא רק בגלל הנגיף הקטלני אלא כתוצאה משורה ארוכה של כשלים. מדובר בכשלים מתמשכים בבקרה, בפיקוח ובהפעלה של מחלקות הקורונה בבתי החולים בארץ מאז הגיעה המגיפה לישראל. הנתונים מגיעים מעדויות ומתלונות של רופאים בכירים ומנהלי בתי חולים וכן מעשרות בני משפחה של חולים שמתו במחלקות הקורונה בחודשים האחרונים. כך דווח ב"ישראל היום".

על פי העדויות, אחד המחדלים הבלתי נתפסים בטיפול של משרד הבריאות במשבר הוא חוסר הוויסות של חולי הקורונה הקשים בין בתי החולים, כך שלא יקרה מצב שבו בבית חולים אחד מטופלים הרבה מאוד חולים קשים, לעיתים מעבר ליכולת של הצוות הרפואי, ובבית חולים אחר - פחות חולים. לדברי מנהלים ורופאים בכירים, זו אחת הבעיות הקשות ביותר בטיפול בחולי הקורונה, והיא פוגעת יום־יום בחולים קשים רבים, שאינם מקבלים טיפול איכותי מספיק והזדמנות מלאה להציל את חייהם.

על פי הנתונים הרשמיים של משרד הבריאות, במשך שבועות רבים העומס הגדול ביותר על מחלקות הקורונה הוא בבתי החולים בירושלים ובצפון. לעומת זאת, בחלק מבתי החולים במרכז ובדרום העומסים קטנים בהרבה.

בחלק גדול מבתי החולים לא מאפשרים גם לבני המשפחה של חולים במצב קריטי לראות את יקיריהם ברגעים האחרונים. יש מחלקות שלא עדכנו את המשפחות במצבם של החולים, גם כשהן דרשו זאת, ולעיתים אפילו כשבני המשפחה שהו פיזית מחוץ לדלת המחלקה. בני משפחה של חולים שנפטרו מעידים על תחושות קשות מאוד של נטישה וניכור מצד חלק מהצוותים בבתי החולים.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "אנו נמצאים בעיצומו של גל שלישי עם עומס כבד מאוד ומספר שיא של חולים קשים ומונשמים בבתי החולים. במסגרת זו נעשה ויסות יומי באמצעות מד"א וכל מנהל בית חולים שנתקל בעומס ובקושי חריגים פונה לחמ"ל אשפוז שדואג להסטות נוספות בהתאם ליכולות. ההנחיות למניעת זיהומים במחלקות קורונה זהים לכל מחלקה אחרת, ונמצא כי בחלק מבתי החולים משתמשים בכפפות כפולות ולא מבצעים חיטוי ידיים כנדרש, דבר המעלה סיכון לזיהומים בחולים ומנוגד להנחיותינו. בהקשר לביקור של המאושפזים ופרידה מחולים על ערש דווי, קיימות הנחיות ברורות בנושא".

קורונה משרד הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד