י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
באמ"ן מזהירים

חשש גדול ממוטציה ישראלית עמידה לחיסונים

מבצע החיסונים במקביל להתפרצות בארץ, עלול להוביל להתפתחות של מוטציה ישראלית שתהיה עמידה לחיסון - כך מזהירים באמ"ן • הדרישה: להחזיר את חובת הבידוד למתחסנים ולמחלימים • וגם, מהן ההמלצות בנוגע ליציאה מהסגר ומהי תחזית העלייה בתחלואה?

חשש גדול ממוטציה ישראלית עמידה לחיסונים
וירוס - אילוסטרציה צילום: pixabay

על רקע מבצע החיסונים המקיף המציב את ישראל במקום הראשון בעולם במתחסנים פר נפש, באמ"ן מזהירים כי מבצע החיסונים לקורונה, במקביל להתפרצות בארץ - עלול להוביל למוטציה ישראלית שתהיה עמידה לחיסון.

על פי הדיווח, באמ"ן מביעים חשש במבצע החיסונים יוביל ל"לחץ" אבולוציוני" על הנגיף מה שעלול לגרום יצור של מוטציה ישראלית חדשה שתהיה עמידה לחיסונים הקיימים, מוטציה שתתפשט במהירות בקרב האוכלוסייה.

במסמך נכתב כי "מבצע החיסון ההמוני המתרחש במקביל להתפרצות פעילה בארץ, עלול להוביל ל"לחץ אבולוציוני" על הנגיף. מצב העלול לגרום לכך שמוטציות המקנות לנגיפים יתרון מסוים למול החיסון (מחוסנים ומחלימים) יתפשטו בצורה ניכרת באוכלוסייה, אם יופיעו".

בעקבות כך ממליצים באמ"ן לנקוט בצעדים להורדת התחלואה כך שתהיה מינימלית, ולעקוב אחר התפתחות גירסאות מקומיות של הנגיף באמצעות ביצוע ריצוף גנטי נרחב.

בנוסף, באמ"ן ממליצים להתייחס למחוסנים ולמחלימים באופן דומה - לבצע עבורם בדיקות וייתכן אף לשלוח אותם לבידוד, מחשש להכנסת מוטציות לישראל שכן אף הם עלולים להידבק במוטציה עמידה לחיסון. החשש העיקרי הוא שמחלימי לא יצטרכו להיכנס לבידוד ובזמן שמרבית הישראלים יחוסנו לא יהיו אמצעי הגנה כלפי מוטציות עמידות לחיסונים. "חשש זה נובע מעדויות מוגבלות שקיימות על אודות הוריאנטים של הוירוס בדרום אפריקה ובברזיל והחלו להתפשט משם הלאה. חשש זה יגבר ככל שיתקיימו אינטראקציות בין תחלואה מרובה למחוסנים ומחלימים, ולחיסונים "שלא על פי הפרוטוקול". קצב חיסון איטי מחוץ לישראל, במקביל לגלי תחלואה שם, עלול לגרום לכך, שחלון ההזדמנויות ליצירת וריאנט שכזה ימשיך להיות קיים במהלך השנה הקרובה לפחות". 

באמ"ן מציינים כי העלייה בקצב ההדבקה נוכח התבססות הזן הבריטי בישראל, גוררת התפרצויות מהירות יותר מבעבר, ולכן ההישגים הצפויים מצעדי ריחוק חברתי וסגרים יהיו נמוכים יותר אך הכרחיים. "סיום הסגר עלול לגרור גל הדבקה מהיר יותר ביחס לאלו שהכרנו ולהביא גם להמשך תמותה משמעותית שאלמלא מבצע החיסון הייתה נרחבת בהרבה".

בעקבות כך הם ממליצים, "לממש את הסגר בצורה הטובה ביותר, ולאחריו לפתוח את המשק בזהירות ובאופן מדוד כדי להבין טוב יותר את השפעת הוריאנטים על התחלואה ולהאט אותה במידת הצורך. זאת, תוך רתימת הציבור להמשך עטיית מסיכות תקניות באופן מלא, מניעת התקהלויות, בדגש על חללים סגורים המאיצים הדבקה, ובידוק נרחב. בכלל זאת ועד שיוכח אחרת, גם מחוסנים, אשר ייתכן וידביקו את סביבתם על אף שלא יחוו מחלה בעצמם".

"במקביל", הם מציינים, "ישנה חשיבות עליונה להתקדם במהירות במבצע החיסונים ולהגיע לאחוזי חיסון גבוהים ככל הניתן בישראל, על מנת להימנע מתמותה מיותרת". 

קורונה חיסון לקורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 28 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד