ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

חדר ניתוחים, ניתוח מסובך, חרדה פתאומית: מה הפיתרון?

פתרונות לדילמות והעשרת ידע מקצועי, מוסרי וחוויתי בנושא; 'החולה הקשה והחרדה של הרופא המרדים המטפל בו' בסימפוזיון בינלאומי שיזם הפרופ' גבריאל גורמן, מנהל מערך הרדמה וטיפול נמרץ במרכז הרפואי 'מעיני הישועה' בבני ברק

רופאים ב'מעייני הישועה' בעת ניתוח
רופאים ב'מעייני הישועה' בעת ניתוח

במרכז הרפואי 'מעיני הישועה' בבני ברק נערך השבוע הסימפוזיון הבינלאומי השלישי להרדמה וטיפול נמרץ. לראשונה עסקו הרופאים בתחום 'החרדה המקצועית'. עשרות רופאים בכירים בתחום ההרדמה, טיפול נמרץ ורופאים בקהילה השתתפו בסימפוזיון שעסק בפתרונות לדילמות והעשרת הידע המקצועי, המוסרי והחוויתי בנושא; 'החולה הקשה והחרדה של הרופא המרדים המטפל בו'.

בסימפוזיון שנערך ביוזמת הפרופ' גבי גורמן, מנהל מערך הרדמה וטיפול נמרץ ב'מעיני הישועה' השתתפו רופאים מומחים ממרכזים רפואיים גדולים בארה"ב, אירלנד, בלגיה ואיטליה וממרבית בתי החולים בארץ ובהם; נצרת, נהריה, שערי צדק, תל השומר, איכילוב ועוד. הסימפוזיון שהונחה ע"י פרופ' נתן וקסלר, מנהל מחלקת הרדמה ב'מעיני הישועה' נערך בחסות הפקולטה למדעי הבריאות של אוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע ושמונה חברות ציוד רפואי שהשתתפו בהצגת מוצריהם בדוכנים מקצועיים.

פרופ' גורמן אמר כי סימפוזיון זה הנו השלישי המתארח בביה"ח ובעקבות ההצלחה הגדולה הוא ייערך מידי שנה בנושאים שונים. "רעיון ארגון יום העיון בנושאים הקשורים להרדמה וטיפול נמרץ בא כדבר טבעי, שאמור לסייע לסגל במאמציו להתעדכן בכל מה שקשור לפעילות היום יומית". הפרופ' גורמן הביע את בטחונו כי "הרופאים המומחים בכל התחומים ובמיוחד בתחומי המיילדות והאלחוש המילדותי יעשירו בוודאי את הידע התיאורטי והניסיון המעשי של סגל המרכז הרפואי 'מעיני הישועה'".

את הסימפוזיון פתח המנהל הרפואי של 'מעיני הישועה', פרופ' מוטי רביד. הפרופ' רביד ציין את התפתחות מערך ההרדמה ב'מעיני הישועה' ואת הזמינות הגבוהה של הרופאים המרדימים. "אגף ההרדמה וטיפול נמרץ פועל בצורה מתוכננת ומאורגנת על פי כל כללי המקצוע המקובלים בעולם הנאור. הרמה המקצועית הגבוהה, עונה לדרישות הגוברות של המחלקות הקליניות ומלווה גם פעילות הוראה".

לאחר מכן נשא דברי ברכה דיקאן הפקולטה למדעי הבריאות באונ' בן גוריון, פרופ' שאול סופר שהזכיר בדבריו אירועים טראומתיים בחייו המקצועיים כרופא טיפול נמרץ ילדים במרכז הרפואי 'סורוקה' .

ראשון המרצים היה פרופ' גורמן שהרצה בפני המשתתפים על 'החרדה המקצועית של הרופא המרדים, מציאות והסבר התופעה', פרופ' גורמן אמר כי "לאף אחד אין זמן להתעניין במצבו של הגיבור השני של הדרמה שהמחוללת בחדר הניתוח. אף אחד אינו שואל איך מרגיש הרופא המרדים שהרדים את החולה וחש אחראי לגורלו ולכל סיבוך. אף אחד לא יתעניין במצב רוחו, במה שהוא נושא עמוק בליבו, ואף אחד לא ינסה להקל עליו ולהוריד את תחושת 'האשמה' שכובשת אותו. רק באחרונה הנושא הפך למוקד התעניינות של החוקרים בתחום והם פיתחו שיטות מדעיות למדידת רמת החרדה וכמו כן אמצעים להתמודד עם התופעה הקשה הזאת".

לאחר מכן שמעו הרופאים הרצאה מפיו של הפרופ' מסימו אנטולי מהמרכז הרפואי ברומא שבאיטליה על 'הנשמה מלאכותית לא פולשנית באי ספיקה נשימתית חריפה'. בדיון השתתפו; ד"ר י. חביב מביה"ח 'איכילוב' והד"ר מ. קליין מביה"ח 'סורוקה'. מאוחר יותר שמעו המשתתפים הרצאה על 'חולשת שרירים רצוניים בחדר התאוששות' מפי פרופ' סורין ברול מהמרכז הרפואי 'ז'קסונוויל' בארה"ב. בדיון השתתפו; פרופ' טיבריו עזרי מביה"ח 'וולפסון' והפרופ' אבי ווינברום מ'איכילוב'.

לאחר מכן שמעו המשתתפים את הרצאתו של פרופ' אנטוני קננינגהם מהמרכז הרפואי בדבלין שבאירלנד על 'השלכות ההרדמתיות בניתוחי בטן לפרוסקופיים'. בדיון השתתפו; ד"ר ד. גביש מ'וולפסון' והד"ר רוני פליישון מ'איכילוב'. והפרופ' נתן וקסלר מ'מעיני הישועה'. את פרק ההרצאות חתם הפרופ' מרסל וורקאוטרן מהמרכז הרפואי באנטוורפן שבבלגיה. על 'תסמונת HELLP ותגובת רגישות היתר'. בדיון זה השתתף הד"ר ארנולד שטיין מביה"ח 'וולפסון' שבחולון.

פרופ' גורמן יוזם הכינוס אמר כי המומחים האורחים מחו"ל תרמו רבות לדיונים שנסבו על המקרים בהם מצבו של החולה הופך מיציב למסוכן לחייו ועל הדרכים למנוע וגם לטפל בתופעה בפן של הרופא המרדים המתמודד עם בעיות של חולה קשה במיוחד וחייב לשמור על שלווה וקור רוח.

"זהו האירוע המדעי הראשון בארץ בו דנים בהיבט המיוחד הזה, כמובן בלי להזניח לרגע את חשיבות מצבו של החולה הקשה עמו מתמודד הרופא המרדים לעתים קרובות". פרופ' גורמן הביע את בטחונו שליוזמה זו יהי' המשך וכי הקהילה הרפואית בארץ תפנה את תשומת ליבה לנושא חשוב זה ותמצא דרכים לעזור לצוותים הרפואיים להתמודד ביתר הצלחה עם סכנת החרדה המקצועית.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד