י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
המסע שלא צלח

גלגולה של מפלגה • נסיקתה ונפילתה של 'כחול לבן'

רק לפני שנתיים הוקמה המפלגה שהתיימרה להוות אלטרנטיבה שלטונית, ולהסיר את השם 'נתניהו' מהדלת ברחוב בלפור, טובי היועצים והמוחות נדרשו למשימה, כיום, שנתיים אחרי, מהמפלגה כמעט ולא נותר זכר • יצאנו למסע בעקבות התמוססותה של האלטרנטיבה

גלגולה של מפלגה • נסיקתה ונפילתה של 'כחול לבן'
שלטי חוצות של כחול לבן צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בחודש ינואר 2019 הוקמה רשימת 'כחול לבן' לקראת התמודדות לבחירות לכנסת העשרים ואחת, אל הדגל אותו נשא הרמטכ"ל ה'שתקן' לשעבר בני גנץ ומפלגתו 'חוסן לישראל', נקראו גם משה יעלון ומפלגת תל"ם אותה הקים, יממה לפני סגירת הרשימות למרוץ בבחירות גויסו גם יאיר לפיד ו'יש עתיד' שלו, ולהשלמת המיתוג והעילה הביטחוניסטית גויס גם גבי אשכנזי, אף הוא רמטכ"ל לשעבר.

וכך יצאו לדרכם 3 רמטכ"לים ואשף תקשורת אחד. מלווים בסוללת יועצים ובוחשים, לניסיון ההחלפה של השלטון בישראל.

לאחר מערכת בחירות סוערת במיוחד הצליחו רביעיית ה'קוקפיט' להציג הישג מרשים והכניסו לכנסת לא פחות מ-35 חברים חדשים ונרגשים. ואף הייתה עם הזמן לסיעה הגדולה ביותר, על הדלת ברחוב בלפור, נשאר תלוי השם נתניהו.

בבחירות לכנסת ה-22 המשיכו חברי כחול לבן באותה המתכונת, למרות שהם ירדו ב-2 מנדטים, והצליחו להכניס רק 33 מושבים, עדיין הם זכו מיידית לתואר הסיעה הגדולה ביותר בכנסת, אך עדיין זהות היושב בבלפור לא שונתה.

שנה לאחר שהוקמה האלטרנטיבה, הוכרזו הבחירות לכנסת ה-23, כחול לבן שמרה על מספר המנדטים אותה השיגה, 33 במספר, ואף קיבלה מנשיא המדינה את המנדט להרכיב ממשלה. בסופה של סאגה ארוכה ומורטת עצבים, נחתמו הסכמים בין גנץ לנתניהו, ושוב בבית בבלפור נשארה לגור משפחת נתניהו.

חתימת ההסכמים בין גנץ לנתניהו הייתה מנוגדת לדעתם של לפיד ויעלון שפרשו עם נציגיהם, ואל הכנסת נכנסו במהלך פעילותה של הכנסת חברי הכנסת 21 חברים. ואלה שמותם: בני גנץ, גבי אשכנזי, אבי ניסנקורן, מיקי חיימוביץ', מיכאל ביטון, חילי טרופר, אורית פרקש הכהן, מירב כהן, אסף זמיר, יזהר שי, עומר ינקלביץ', פנינה תמנו-שטה, אלון שוסטר, רם שפע, איתן גינזבורג, מיכל קוטלר וונש, עינב קאבלה, תהלה פרידמן, הילה שי ווזאן, יעל רון בן משה, רות וסרמן לנדה.

שנה נוספת חלפה, וכיום, שנתיים לאחר שהוקמה, מהמפלגה בקושי ונותר זכר, חבריה נוטשים בזה אחר זה, הסכינים ננעצים בגב הנשארים, וההשמצות ההדדיות לא פוסקות, בני גנץ האיש שהיה אמור לרכז סביבו את כלל המתנגדים לנתניהו, קורא בגרון ניחר לאיחודים מחודשים הוא מוכן לתת הכל להמשיך ולשרת את עם ישראל, חבריו בזים לא, ואפילו לא מפנים עורף.

מתוך 21 החברים אותם הצליח גנץ להכניס לממשלה, עם נורבגים והתפטרויות, כיום הוא נותר רק עם 13. ומפלגתו מתנדנדת על גבול אחוז החסימה. גם בבחירות אלו, כך נראה השלט על הדלת ברחוב בלפור לא יוחלף.

חברי תל"ם ויש עתיד עזבו כאמור עם חתימת ההסכמים בין גנץ לנתניהו, עופר שלח מראשי יש עתיד עזב את יש עתיד, והקים פלטפורמה חדשה איתה הוא רץ בבחירות הנוכחיות, מפלגה בשם 'תנופה'.

צבי האוזר ויועז הנדל הקימו את מפלגת 'דרך ארץ' עזבו את גנץ, ומצאו מחסה ב'תקווה חדשה' של גדעון סער.

אבי ניסנקורן שר המשפטים, עזב את מפלגתו של גנץ, הועזב ממשרד המשפטים, וחבר ל'ישראלים' של רון חולדאי ראש עיריית תל אביב - יפו. אל הזירה בעיר הלבנה חזר אסף זמיר שעזב אף הוא את כחול לבן.

יזהר שי עזב גם את גנץ ומצא בית בתל"ם מפלגתו של בוגי יעלון. מירב כהן עזבה אף היא וחברה לשותפיו לשעבר של יעלון, יש עתיד של לפיד. פורש נוסף, רם שפע מתמודד על פי הדיווחים לתפקיד חבר כנסת מטעם מפלגת העבודה בהובלתה של היו"רית החדשה מרב מיכאלי.

מנגד, פנינה תמנו שטה עזבה את יש עתיד וחברה דווקא אל ספינתו השוקעת של גנץ, מפלגת כחול לבן.

מיקי חיימוביץ הודיע אף היא על סיום דרכה ב'כחול לבן', כמו גם חברת הכנסת מיכל קוטלר וונש שהודיע על עזיבת כחול לבן וחיפוש בית פוליטי חדש ממנו תוכל לשרת את עם ישראל.

בנוסף, ההערכות בזירה הפוליטית הן כי גם הילה שי וואזן צפויה לערוק מהבית הרעוע 'משפחת כחול-לבן'.

מפלגת כחול לבן בני גנץ בחירות 2021 ביבי נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד