י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"קורבנות של הבלבול"

מונטריאול: במערכת הבריאות מתנצלים בפני הקהילה החסידית

בקהילה החסידית במונטריאול ספגו קנסות רבים בבתי הכנסת במהלך סוף השבוע האחרון, לטענתם בגלל בלבול וחוסר יציבות בהוראה הרשויות. ראשי מערכת הבריאות התנצלו והקנסות ככל הנראה יבוטלו

מונטריאול: במערכת הבריאות מתנצלים בפני הקהילה החסידית
העימותים במונטריאול צילום: מתוך צילומי הטלוויזיה המקומית

המחלקה לבריאות הציבור במונטריאול, קנדה, מביעה התנצלות בפני הקהילה היהודית החסידית בעיר על "עמדתה המבלבלת וההפכפכה" בנוגע להתכנסויות ואירועים ותפילות בבתי הכנסת.

ההתנצלות מגיעה לאחר קנסות כבדים שחולקו בסוף השבוע על ידי המשטרה, ועליהם אנשי הקהילה החרדית התלוננו כי הם היו "קורבנות של הבלבול מצד הרשויות", ששינו את הנחיותיהן מספר פעמים תוך יומיים.

לאחר אישור תפילה במניין של 10 אנשים בכל חדר שיש לו כניסה ויציאה נפרדת, שינתה המחלקה לבריאות הציבור את ההחלטה, וקבעה כי רק 10 אנשים בכל בניין.

צפו: פרשים מוודאים שבתי הכנסת לא מפרים הנחיות

מנהלת הבריאות הציבורית מיילן דרואין אמרה, כי ההחלטה אוסרת במפורש כמה התכנסויות בו זמנית של 10 אנשים באותה כתובת. אך יום לפני ההחלטה, משרד הבריאות כן אישר כמה מניינים שונים במבנה אחד.

"אנו מתנצלים בכנות על הזיגזג במהלך 48 השעות האחרונות," אמרה. ראשי הקהילות אמרו כי, "זה לא אחראי מצד בריאות הציבור לשנות את החוקים כל 24 שעות".

כזכור ביום שישי הוציא שר הבריאות כריסטיאן דובה צו בנוגע לבתי כנסת, והקהילות סיכמו כי הם יכולים להיפגש עם מקסימום עשרה מתפללים בכל חדר עם יציאה נפרדת.

אך "כמה מההתכנסויות היו יותר מ-10 אנשים" ציינה המשטרה, שחילקה קנסות, אך הקהילות מצדן התלוננו כי "גם בהתכנסות עם רק 10 אנשים בחדר בבניינים עם כניסות ויציאות רבות חילקו קנסות".

לטענתם, ביום שישי היה מותר עשרה אנשים בחדר אחד בכמה חדרים נפרדים, בשבת היה אסור, וביום ראשון שוב התירו, בתנאי שיש חדרים נפרדים לכל עשרה אנשים. ועל כך התלוננו הקהילות החרדיות במונטריאול, דבר שהביא את ראשי מערכת הבריאות כאמור להתנצל.

המשטרה חילקה בסוף השבוע למעלה מ-200 דו"חות שעוררו זעם רב וגרמו למהומות עם עצורים ששוחררו בהמשך. לפי הדיווח, הדו"חות ככל הנראה יבוטלו.

כזכור, משטרת מונטריאול פיזרה שני מניינים בשני בתי כנסת באוטרמונט, האזור החסידי של מונטריאול בשבת האחרונה.

כמו כן, שוטרי משטרת מונטריאול פיזרו בשבת בבוקר תפילה בבית כנסת חסידי, גם בליל שבת שכנים הזמינו משטרה לאחר שראו מתפללים רבים מגיעים לבית הכנסת. כשהמשטרה הגיעה מתפללים רבים נמלטו מהמקום. אך רבים קיבלו דו"ח של 1550 דולר קנדי. בקנדה יש עוצר מהשעה 20:00 עד 05:00 בבוקר.

החוק בקנדה קובע כי מותר להיות בבית כנסת עם עשרה מתפללים בלבד. כך שכל בתי הכנסת בקנדה מקיימים מניינים על פי החוק בכדי לציית להוראות, כל מניין יכול להתקיים בתנאי שהאנשים נמצאים ביציאה נפרדת, כך שאם יש שלוש יציאות מהבניין, אפשר לקיים שלושה מניינים. לא ברור במתווה הזה כיצד ינהגו בשבת בבוקר כשיש צורך בספר תורה בכל מניין, וניתן להניח שיעשו מספר מניינים בהפרש זמנים בכדי לתת ספר תורה לכל מניין.

מספר עסקנים בקהילות החסידיות במונטריאול פרסמו בתוככי הקהילות כי המהומות שאירעו ביום שבת האחרון היו תקלה, הם ביקשו מכל הקהילות לקיים את ההוראות ולא להתעמת עם שוטרים בשום אופן.

מונטריאול קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד