י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
המתח בין התושבים למשטרה

בעיצומו של המשבר: המפקדים של בני ברק עוזבים; מי המחליפים?

בצל האירועים האחרונים בעיר בני ברק, בימים אלו מסיימים את תפקידם, מפקד מחוז תל אביב ניצב דוד ביתן ומפקד מרחב דן ניצב משנה מומי בוריה | למרות המשבר הגדול שפרץ, בעיר מציינים לטובה את שיתוף הפעולה עם השניים והקשר שנרקם בתקופתם בין המשטרה לבתי הרבנים

בעיצומו של המשבר: המפקדים של בני ברק עוזבים; מי המחליפים?
בוריה וביתן עם הגרי"ג אדלשטיין צילום: באדיבות המצלם

מפקד מרחב דן של המשטרה, ניצב משנה שלום (מומי) בוריה, מי שהיה אחראי בין היתר על תחנת המשטרה בבני ברק – צפוי לסיים את תפקידו בימים הקרובים ולפרוש מהארגון - כך נודע ל'בחדרי חרדים'. עזיבתו של בוריה מגיעה כשברקע ניצב המשבר שמתרחש בימים אלו בעיר התורה והחסידות בין התושבים למשטרה.

מי שיחליף את ניצב משנה מומי בוריה כממלא מקום מפקד מרחב דן, הוא נצ"מ יחיאל בוהדנה ששימש עד לאחרונה כסגן מפקד מרחב ירקון. "מומי בוריה היה בקשר טוב עם עסקני העיר ובפרט עם מ"מ רה"ע חנוך זייברט, סגן ראש העיר מנחם שפירא ואליהו ארנד שעמדו תמיד בקשר צפוף לטפל בבעיות ולהשקיט את העיר", אומר גורם שהיה מעורב בשיתוף הפעולה בין המשטרה לתושבי העיר.

לדבריו, "בזמן מומי בוריה, הוקמה תחנה מיוחדת לעיר בני ברק שעליה הופקד עליה סנ"צ יאיר ויצנברג. גם מפקד המחוז דאג לשמור על קשר עם פרנסי העיר והרבנים ואף היה מגיע בערבי חג לביתם של הגר"ח קניבסקי, הגר"ג אדלשטיין, הגר"ש בעדני וגדולי האדמורים".

האירועים האחרונים בעיר העלו את מפלס המתח בין התושבים למשטרה, לאחר שכוחות גדולים פשטו על העיר במסגרת האירועים, תקיפת הבלשים ביום חמישי, המהומות בעיר בלילה שאחרי, הפגנות הפלג הירושלמי והצתת האוטובוס בלב שכונת מגורים.

האירוע החריג ביותר, התרחש ביום ראשון בשעות הצהריים, לקראת סיומה של מחאת 'הפלג הירושלמי', אז שוטר ביצע ירי באוויר לאחר שהוקף על ידי עשרות צעירים ולטענתו חש סכנה לחייו. לאחר האירוע דווח כי המפכ"ל החדש קובי שבתאי מעניק גיבוי מלא לשוטר, אך יחד עם זאת אתמול אישרה המחלקה לחקירות שוטרים כי היא פתחה בבדיקת האירוע.

גם האירועים ביום חמישי לא הוסיפו לסיר הלחץ המבעבע. לאחר שכוחות גדולים, הכוללים פלוגות יס"מ ומג"ב פשטו על העיר, במשך לילה שלם הושלכו עשרות רימוני הלם, חלקם לעבר קבוצות סקרנים. תושבים בעיר כינו את הלילה כ'ליל הבדולח' של העיר והאשימו את המשטרה במסע נקמה בעקבות תקיפת השוטרים באותו היום.

בד בבד, מפקד מחוז תל אביב, ניצב דוד ביתן, יסיים גם הוא את תפקידו לאחר שמונה אתמול (שלישי) באופן רשמי לסמפכ"ל המשטרה במקומו של ניצב אלון אסור שפרש מהארגון. לביתן, יש לציין, היו קשרים עמוקים עם בתי הרבנים בבני ברק בהם הוא נהג לבקר לעיתים קרובות.

ניצב דוד ביתן

"מדובר באיש שידע לגשר על הפערים מול הציבור החרדי", אומר גורם בתחנת המשטרה בני ברק, "בכל פעם שפרץ משבר, הוא ידע ליצור קשר עם הגורמים הנכונים בעיר ולמצוא פתרון שיהיה מוסכם על כל הצדדים".

ניצב דוד ביתן, בן 61, מונה כאמור לתפקיד סגן המפקח הכללי של משטרת ישראל. קודם לכן שימש כמפקד מחוז דרום, וכראש אגף תכנון לוגיסטי של המשטרה. גורם בעיר בני ברק ששוחחו עם 'בחדרי חרדים' מביעים תקווה כי שיתוף הפעולה יימשך גם עם המפקדים החדשים.

מי שצפוי להחליף את ביתן בתפקיד מפקד מחוז תל אביב, הוא ניצב עמיחי אשד, המשמש כיום כמפקד מחוז מרכז. לאשד, היכרות עמוקה עם הציבור החרדי עוד מהיותו סגן מפקד מחוז ירושלים. בעבר שימש אשד גם כמפקד מרכז ההדרכה של המשטרה.

יצוין, כי למרות המתח שהגיע לשיא, בימים האחרונים נשמר השקט בעיר בני ברק, זאת לאחר שהמשטרה ביצעה גל מעצרים כנגד נערי שוליים שעל פי החשד היו מעורבים במהומות בימים האחרונים.

כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', מפקד מחוז ת"א, ניצב דוד ביתן והנהלת העירייה סיכמו על תוכנית משותפת להשבת השקט והסדר לעיר. בהמשך לפניית ראש העיר למפכ"ל, הגיעו בכירי המשטרה לפגישת תיאום בלשכת ראש העיר שבה הוסכם כי יש למנוע אנרכיה בעיר אבל גם להשיב את השקט בפעולות מתונות.

בפגישה השתתפו מפקדי המשטרה, בהם מפקד המרחב הנכנס, נצ"מ יחיאל בוהדנה ומפקד משטרת בני ברק סנ"צ יאיר וייצנברג שיצאו מהמפגש לשיח עם מנהיגי הקהילות המשתתפים סיכמוח על המשך ההידברות בניסיון להשיב את השקט לעיר.

דוד ביתן משטרת ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד