ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024

חולדאי תוקף: מרי אזרחי נגד החינוך החרדי

ההתקפה נגד הציבור החרדי נמשכת: ראש עיריית תל-אביב תקף בחריפות בנאום בכנס חינוך את החרדים: ישראל מממנת חינוך של ציבורים מתבדלים ובורים, שמספרם גדל • יאיר לפיד: זה ייגמר רע

גם חולדאי נגדם. ילדים ב'חדר'
גם חולדאי נגדם. ילדים ב'חדר'



ראש העיר ת"א-יפו, רון חולדאי, תקף היום (א) את החינוך הפרטי בישראל, והפנה אצבע מאשימה ותוקפנית כלפי הציבור החרדי. חולדאי אמר במהלך נאום על החינוך הפרטי, כי החינוך הפרטי בישראל ממומן על-ידי הציבור, אך אין שום פיקוח על תכניו, ולכן יש לצאת נגדו לפעולה נחרצת, עד כדי מרי אזרחי. כך מדווח עיתון 'הארץ'.

"בכוחם של לחצים פוליטיים, בשם הרב-תרבותיות וסיסמאות מתקדמות אחרות, מדינת ישראל מממנת ומטפחת ציבורים שלמים של מתבדלים ואם תרצו בורים שמספרם הולך וגדל בקצב מבהיל המסכן את חוסננו החברתי והכלכלי", אמר חולדאי בנאומו.

"הדברים חייבים להיאמר - כי אין לנו ארץ אחרת. חייבת לבוא התפכחות, ואולי אף התמרדות, בקרב הרוב האזרחי הדומם, שתשיב לדמוקרטיה הישראלית את זכותה ויכולתה להתערב ולקבוע באותן סוגיות שהן בנפשה - כמו סוגיית החינוך".

חולדאי תקף את החרדים ואף ציין כי הם, לעומת שאר האזרחים במדינה, אינם משרתים בצבא ואף לא תורמים לביטחון ולעשייה במדינה. "אין מנוס אלא לדבר בגלוי על קיומם של שני צדדים בחברה הישראלית: אלה התורמים לביסוסה ולפריחתה - לא רק להגנתה ולביטחונה - והצד של אלה הממומנים באמצעותם. חלקו של המגזר היצרני בחברה הישראלית הולך ומצטמק, בעוד המגזר האחר רק הולך ותופח בעידודה של המדינה ובמימון ציבורי.

"בשנים האחרונות קרו כאן בתחום החינוך דברים שליליים ומסוכנים, שחובה להילחם בהם, עד שיבואו על תיקונם. בסדרה של חוקים שנחקקו בשיטת הסלמי, איפשר המחוקק הישראלי את הכרסום בחינוך הממלכתי. היום מדינת ישראל היא כנראה המדינה היחידה בעולם שבה החינוך הפרטי ממומן על-ידי הציבור, בלי שהוא יידרש לקבל על עצמו מינימום של תביעות חינוכיות, החיוניות לעתידה של החברה".

כאמור, חולדאי קרא לאזרחים החילוניים לצאת למרד אזרחי, על מנת שמשרד החינוך יוכל לכפות תכנים על הציבור החרדי.

יאיר לפיד: הם רק ילדים, אבל כבר אנשים זרים

גם העיתונאי יאיר לפיד, שמאז דווח על כוונתו להיכנס לפוליטיקה ולהקים מפלגה חדשה אותה יוביל, מנצל את הבמה שלו כעיתונאי לקידום עקרונותיו, אם כי בצורה מוסווית - ותוקף את החינוך החרדי.

השבוע, בטורו בעיתון במוסך '7 ימים' של 'ידיעות אחרונות', משתלח יאיר לפיד בצורה עקיפה בחרדים ובאורח חייהם, כאשר פרסם 'מכתב לחבר חרדי'. "בניגוד לשמועות יש לי כזה, ואפילו יותר מאחד", מקדים לפיד.

"בוא נדבר על זה פעם אחת ללא כעס. בוא נדבר על זה ללא שנאת חינם, בלי הזיכרונות מימי 'שינוי' העליזים, מבלי שתחשוב שאני מנסה להתנכל לאורחות חייך, לאמונתך, לדרך בה אתה בוחר להיות יהודי", כותב לפיד.

אך בהמשך לפיד דווקא מתעלם מהקדמה זו, ותוקף: "למה בעצם הם לא יודעים אנגלית? למה מותר להם לדעת יידיש, שילוב משובש של עברית וגרמנית, אבל אנגלית הם מסרבים ללמוד? רש"י דיבר צרפתית, הרמב"ם דיבר ערבית, התלמוד כתוב ארמית", כותב לפיד.

אך אם נדמה כי שורה טובה אחת על הציבור החרדי תמצא בין דבריו - טעות. לפיד ממשיך לתקוף: "הם לא יכולים לדבר על מחשבים, על ספרות, על גיאוגרפיה, על היסטוריה, אפילו לא על תנ"ך. בישיבות לא לומדים כמעט תנ"ך, אלא רק גמרא. זה לא משאיר הרבה. הם רק ילדים, אבל כבר אנשים זרים".

יאיר לפיד כותב רבות אודות המספרים הסטטיסטיים שהם, לדעתו, נגד הציבור החרדי ומסיק: "אני מסתכל על המספרים שוב ושוב, מחפש דרך אחרת לקרוא אותם, אבל אין. עלינו למצוא דרך, ידידי, או שזה ייגמר רע. איך כתוב בתענית כ"ג: או חברותא או מיתותא", מסיים לפיד את טורו.

קישורים:
מקור: הארץ
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד