כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024

לא תאמינו: החרדים מממנים את גבי גזית

במי מתקנא פרופ' נמרוד אלוני, הבן של שולמית? מי מ"נאמני הגר"ע יוסף" הודה שלקח תרומה מ'עד המדינה' עוד לפני שנחקר? ומי ה'מדלישמיץ' של נחום ברנע? • יצחק נחשוני סוקר את עיתוני סוף השבוע

שעזור יסגור לו את הברז? גבי גזית
שעזור יסגור לו את הברז? גבי גזית



לסגור את המתג

גבי גזית ש'פגע וברח' מהארץ, צפוי לשוב ולשדר השבוע ב'רדיו ללא הפסקה' כאילו כלום לא קרה. אל תצפו שמישהו מכל הגופים שאליהם הוגשה תלונה בעניינו, בעקבות דברי הבלע הגזעניים שהשמיע, יצא מגדרו כדי להגן על שמנו הטוב. זה כבר לא יקרה.

הם מ-פ-ח-די-ם!

אפילו יו"ר הכנסת רובי ריבלין, הקורקטי והמסמפט, התחמק מלטפל בנושא שאין לו אבא ו'פושר' פוליטי. למה שיתעסק עם התקשורת בשבילנו?

היועץ המשפטי החדש לממשלה, יהודה ויינשטיין, היה מוכן, לכל היותר, להצהיר שהדברים שהשמיע גזית חמורים מאוד בעיניו, אבל את הטיפול המעשי כידרר למגרשה של ה'רשות השניה', שתמשיך להתחבט עד שאו שה'פריץ' ימות או שה'כלב' ימות.

ובשתי האפשרויות לא מדובר כלל על הציבור החרדי, שהרי הוא כבר אינו קיים מזמן, הרבה לפני שהחלה הספירה לאחור לקראת האפשרות שאחד מהשנים האלה, הפריץ או הכלב, יתפגר...

לפני מספר שבועות נקנס 'רדיו קול חי' בקנס כבד שערכו 60 אלף שקל, רק משום שהזכיר באחת התוכניות בצורה מוגזמת ובפרסומת מוסוות את שמה של חברת 'סנו' וחברה נוספת ליצור טיטולים. תחנה חרדית שהזכירה לתועלת ציבור המאזינים שלה את שם המוצר המסוגל לקטול תולעים ועלוקות, נענשה בעונש הכספי החמור ביותר שהרשות השניה השיתה אי פעם על תחנת רדיו איזורי הכפופה לה. עיסוק יתר ב'טיטולים' גם הוא הוביל לתביעת קנס משמעותית. אבל שדרן שהזכיר כמה וכמה פעמים בשידור חי את העלוקות והתולעים עצמם, שאותם מוצרי 'סנו' נועדו לקטול אותם, ובהקשר עם החרדים, השתמש במהלך כל התוכנית שלו בתרסיס המפיץ שנאה והשליך לעברנו את תכולת ה'טיטולים' המלוכלכים ש'קול חי' הציע להחליפם - יפתח בעוד כמה ימים שוב את המיקרופון וגם יהיה מי שימליץ עליו לזכות בפרס... 'פוליצר' לתקשורת הוגנת.

ינקי איזק, עוזרו של ח"כ יעקב ליצמן, מפתח ב'המודיע' של שבת תאוריה, האומרת שדבריו של גזית נאמרו במסגרת ה'קמפיין' החדש והלא רשמי של תנועת 'שינוי' החדשה, שהתקשורת מובילה לטובת יאיר לפיד. גזית הוא אולי חלק מהיוזמה המתיימרת החדשה. אם זה נכון הדברים חמורים פי כמה, ויכולים לתת הסבר להשתמטות הכללית מהטיפול המהיר בו, שאנחנו עדים לה, אבל לא לפצות אותנו - הקורבנות.

אבל במחשבה שניה אין לנו שום סיבה לבוא בטרוניה אל האחרים, ולדרוש את דמנו מהם, כאשר אנחנו לא דורשים אותו מעצמנו.

החרדים, "העלוקות אוכלי החינם" הם שמממנים מכספם את משכורתו של גבי גזית וממילא גם את דברי הרשע שהשמיע. ועוד יותר מכך - חלק גדול מהדברים שהודפסו בעיתונות החרדית נגד גזית אחרי שהשמיע את דבריו כיסו למעסיקיו את עלות העסקתו.

לא מאמינים?

מסתבר שחלק גדול מהעיתונים והמוספים החרדיים מודפס בדפוס של אלי עזור, האיש שהוא גם בעליו הישירים של רדיו ללא הפסקה 103 fm - האכסניה שבה השמיע גזית את דבריו הבוטים והפוגעים. עוד לפני שאנחנו, החרדים, קראנו את התגובות בעיתונים שלנו שימנו את המיקרופון לסיבוב הבא של יריקות מצד גזית וחבריו.

עכשיו יש רק שתי אופציות: או שעזור יסגור לו את המתג, או שאנחנו נסגור לעזור את הברז.

קצר בתקשורת: 8 קטעים בשולי עיתוני סוף השבוע

1. השבועון המרגיע ביותר

אחרי ארבעה שבועות שבהם התקשורת שקועה עמוק ב'פרשת הולילנד' בלא שתצליח להיחלץ, ואנחנו כצרכנים שלה מתבוססים עמה, 'מורשה' - המגזין השבועי לתוכן איכותי "נקי מחשש לשה"ר ופוליטיק" הוא בהחלט מקום מפלט מומלץ להירגע בין דפיו ולשכוח מכל השאון שמסביב.

מה שהיה בעבר 'עולם החסידות' מופיע עתה כמגזין ברמה, מעניין בתוכן ומושך בעיצוב. השילוב עם תאומו 'הגחלת' לא תרם לו הרבה, רק שאל האיכות תתווסף מעכשיו כנראה גם כמות, וגם אותנו יכולים שם לקחת בחשבון.

על רקע המתח המאוסה ומעושה שנוצר, כביכול, ביחסים הבין-עדתיים, בעקבות פרשת בית הספר בעמנואל, יש משמעות עודפת לכתבה מעוררת העניין שהתפרסמה בגיליון של המגזין השבוע ושעוסקת בשאלה האם האר"י הקדוש היה אשכנזי או ספרדי? ה'חתם סופר' סבר שהיה ספרדי, גדולי רבני ספרד סבורים שהיה דווקא אשכנזי ויש מחכמי אשכנז וספרד הטוענים שהיה 'מעורב' - אבא אשכנזי ואמא יוצאת ספרד.

כך או כך, בני כל העדות אימצו את נוסח התפילה של האר"י הקדוש, והיום, יום ל"ג בעומר, גם מציינים בני כל העדות את הילולת הרשב"י במירון, שהוא תיקן אותה.

רק ל'עמנואל', משנתו בעניין זה לא הגיעה. חבל.


2. הידיעה המשעשעת ביותר

ל"ג בעומר היום ואצל המתגלחים הוסרה ארשת העצבות והרצינות מן הפנים יחד עם הזיפים המעצבנים, כבר לקראת שבת.

מסתבר שלפעמים גם תגלחת פשוטה יכולה לספק ידיעה עתונאית די משעשעת. אחת שכזו התפרסמה במוסף הכלכלי 'ממון' של 'ידיעות אחרונות' ביום ו' האחרון.

מיכאל חזות התארח עם משפחתו במלון 'הנסיכה' באילת. קודם שבא להשתמש במכונת הגילוח, אחרי שנעדר כמה שעות מחדרו, פתח את התא לאיסוף השערות כדי לנקותו, וגילה להפתעתו... קצוות שיער זקן שחור, שאינו תואם את צבע שערותיו. חזות הבין מיד שאחד מעובדי המלון, שנכנס לחדר בעת שנעדר ממנו, חפץ גם הוא לשפר את ה...חזות שלו והשתמש במכונת הגילוח בלא לבקש רשות.

האיש הגיש תביעה נגד המלון, ודרש בה 500 שקל כדי לרכוש מכונת גילוח חדשה ו-12 אלף שקל פיצוי על עגמת הנפש והחרדה שנגרמה לו שמא נדבק במחלה זיהומית כלשהי והטרדה לצורך בירור זכויותיו שלא נתנה לו להמשיך וליהנות מהנופש במלון.

השופטת קיבלה את התביעה וחייבה את המלון לפצותו ב-5000 שקל. אם המקרה אירע בספירת העומר הגיע לו יותר...


3. הידיעה המוזרה ביותר

ועוד משהו המתקשר לל"ג בעומר ולתחילת תקופת החתונות.

עיתון 'הארץ' מדווח מפי הכתבת שלו באירופה, דנה הרמן, כי בסקוטלנד עוצבה לאחר שנים רבות, 'חצאית' מיוחדת במינה ל...חתנים יהודיים.

מזל טוב.

ומי עיצב אותה? – לא אחר מאשר שליח חב"ד לסקוטלנד הרב מנדל ג'ייקובס.

מלבד 'חמת החלילים' המאפיינים חתונות סקוטיות אמיתיות, כל החתנים נוהגים ללבוש בהן את בגד ה'קילט' - שהיא מן חצאית מסורתית עם קפלים מאחור, המגיעה עד לברכיים. עד לאחרונה התחמקו היהודים מהמנהג המשונה הזה, ולא בגלל 'לא ילבש' שאינו תופס בארץ הזו שכן גם הגברים לובשים בה חצאיות, אלא בשל חוקות הגויים.

אלא שלאחרונה ביקשו גם היהודים להצטרף למנהג. הרב ג'ייקובס ביקש לעצב דוגמא מיוחדת של החצאית לחתנים יהודים, ופנה לגוף הרשמי בסקוטלנד האחראי לרישום דוגמאות מיוחדות של חצאיות חגיגיות לחתונות וקיבל את האישורים הדרושים. כך נוצרה החצאית המיוחדת בכחול לבן, בדומה לצבעי דגל ישראל וגם הדגל הסקוטי, עם קצת אדום, כצבע היין בחופה, וכסף וזהב כצבעי העיטורים של ספרי התורה וארון הברית. בדוגמא שלושה פסים המזכירים את האבות ושבעה את השבת...
ה'קילט' החדשה מוצעת למכירה ב-300 לירות שטרלינג, כלום לעומת חליפת יוקרה או שטריימל, אבל עוד לא נמצא החתן הסקוטי הראשון שיהיה מוכן ללבוש אותה בחתונתו...

מתחת ל'קיטל' מה איכפת להם?


4. השיחה המקנאת ביותר

פרופ' נמרוד אלוני, הבן של שולמית, מתראיין בריאיון קצר למקומון התל אביבי האלטיסטי 'העיר', בעקבות כנס ה'חינוך' שיתקיים השבוע בתל-אביב, וכולו נוטף קנאה. "בחינוך הממלכתי דתי והחרדי מטיפים באופן חופשי לעמדות ברורות, אז הגיע הזמן שגם החינוך ה'נאור' ישמיע את קולו בבהירות" - הוא אומר. החינוך החרדי משמיע קולו באופן ברור, אבל הוא, ששותק או מגמגם, ממשיך לכנות את עצמו ה'נאור'.

איזו גישה חשוכה.


5. הידיעה ה'דרמטית' ביותר

לא פעם, בניסיון להשיג עליונות על המתחרים, מאבדת התקשורת את שיקול דעתה. אבל בעוד שבדרך כלל זה קורה לתקשורת הכללית, השבוע זה קרה, פעמיים לאותו שבועון חרדי - 'בקהילה' - ולאותו כתב בכיר בו, יעקב ריבלין.

הכותרת הראשית של העיתון מופיעה תחת ההכרזה ה'אולטימטיבית' "חשיפה" שרשומה באדום אש, וגם אם לא קראת את הידיעה שמופיעה אחריה, אתה אמור לדעת שיש באמתחתו של השבועון הזה משהו שאין לכל האחרים. הבנו. אז אם כך לשם מה לפרט עוד מהו אותו מידע ולספק לחוקרי המשטרה בפרשת 'הולילנד' חומר לגמרי מיותר?

יעקב ריבלין מודה בשמם של "נאמני הגר"ע יוסף", עוד לפני שמישהו מאותם רבבות העונים להגדרה זו תושאל, כי 'עד המדינה' בפרשת הולילנד אכן העביר באמצעות ה'מאכער' מאיר רבין שלוש המחאות, בערך כולל של 150 אלף שקל ל'קרן להצלת ילדי ישראל' שהוקמה כדי למנוע את התמוטטות רשת מעיין החינוך התורני. "הוא הגיע לכמה דקות נתן שלוש המחאות בפריסה של כמה חודשים על סך כולל של 150 אלף שקל, קיבל תעודה וברכה והלך לדרכו כמו כל התורמים שבאו לפניו ואחריו... מאז לא שמענו עליו ולא היה שום קשר" - מצוטטים במרכאות ה"נאמנים".

איזה יצר, שאינו יצר חשיפה, היה יכול לספק לחוקרי יאח"ה הודאה כה מפורטת, ולמה לעשות את זה? משזה נעשה, מעל דפי 'בקהילה' נותר לחוקרים עתה רק לברר למה הועבר הסכום המשמעותי הזה דווקא לקרן הזו, שנסגרה בינתיים על פי הוראת רשם העמותות, ולא ל...קרן הקיימת, למשל.

משימה הרבה יותר קלה מאשר זו שעמדה לפניהם כשזקרו את שמו של הגר"ע יוסף, בנבזות, לחלל חדר החקירות שבו נחקר ה'מאכער'. אולי בשבוע הבא יספקו ב'בקהילה' גם את ההסבר הזה והמשטרה תוכל לסכם את המידע שהצטבר בידה בלי השקעה מיוחדת.

הכתבה השניה היא יותר מגוחכת ממזיקה. "בפגישה חשאית עם כ"ק האדמו"ר מסלונים ביום שני הוחלט על קו ההגנה" - מספרת כותרת הגג בכתבה העוסקת בדיונים המשפטיים על פרשת בית הספר בעמנואל.

למי שתהה לאן נעלמו סגן השר מאיר פרוש, עו"ד מרדכי גרין ונציגי ההורים בבית הספר החסידי בעמנואל ביום שני, מגלה 'בקהילה' ורק הוא את ה'סוד הגדול' שהם היו כולם ב'פגישה חשאית' עם האדמו"ר מסלונים.

למה חושבים במערכת הזו שפגישה בבית אדמו"ר המורה לחסידיו כיצד לפעול צריכה להיות חשאית? למה לאבד את התועלת להתחזקות ב"ככל אשר יורוך" שיכולה להיות לפגישה גלויה דווקא?

השאלה הזו לעומת תעלומת התרומה לקרן החינוך של שס, נותרה לא פתורה.


6. הכתבה המשמיצה ביותר

נחום ברנע, ממשיך גם השבוע במדורו ב'ידיעות אחרונות' להשמיץ את בד"צ העדה החרדית, אלא שהפעם הוא מתבסס על פי רשימתו, על 'מתחרים', שניתן לזהותם בנקל, ואינו טורח אפילו לעמוד בכללי האתיקה הבסיסיים ולבקש תגובה, גם אם לא יקבל.

"נפגשתי השבוע עם אחד הבכירים במנגנון כשרות מתחרה, הוא התנה את השיחה שלא אזכיר את שמו" - כותב ברנע, וכ'עתונאי בכיר' הוא מקבל את התנאי הזה ללא כל סייג.

גם אורי בלאו קיבל אותו.

כדי שגם אתם תוכלו להבין על איזה 'מנגנון' נמנה המכפיש הנה כמה מטענותיו במדורו של ברנע: "הם לוקחים הרבה מאוד כסף...קח את עולם העופות. עוף בהכשר העדה החרדית עולה 27 שקלים עוף בהכשר בד"צ בית יוסף, למשל, עולה 17 שקלים"...

ואם המחיר אינו מצליח לשכנע את ברנע, המקפיד כידוע על הידורי כשרות, לעבור מבד"צ העדה החרדית לבד"צ בית יוסף, הנה עוד סיבה מציקלונו של ה'מדלישמיץ': "יש למשל איסור על בישול גוי. אצל הספרדים אסור שגוי ידליק את האש ואסור שגוי יניח את הסיר על האש. אצל האשכנזים השאלה היא רק מי מדליק את האש. מותר לגוי להניח את הסיר".

ברנע השתכנע שכולנו, אוכלי ההכשרים למהדרין, 'סרוטים' בראש. עכשיו נותרה לו רק שאלה אחת, אבל "מחמת הנימוס" לא הפנה אותה אל ה'מקור' שלו. "האם מותר לגוי להטיל את מימיו בתוך חומוס. אומרים שבני דודנו עושים את זה מפעם לפעם, במסעדות הכי כשרות, הכי למהדרין".

ואנחנו אומרים לכם שאלה שעושים זאת אינם רק 'בני דודנו'. גם ה"בכיר במנגנון הכשרות" האכיל את ברנע ב'חומוס' מזוהם.


7. הידיעה הרעה ביותר

אילנית חיות ב'גלובס' מביאה אלינו בשורה לא טובה: הדגים והבשר עומדים להתייקר בקרוב בכ-20%, ודגי הסלומון ביותר מזה. "שוק הבשר, לא כולל עוף, מגלגל כ-7 מיליארד שקל בשנה (70 אלף טון) ורק 10% מהם מקורם בגידול מקומי. ארגנטינה היא ספקית של כ-50% מהבקר המיובא לארץ, ומזה כמה שבועות היא עצרה כליל את היצוא מהמדינה בשל רצון הממשל להוזיל את מחירי הבשר בשוק המקומי". רק שבשיחות עם הפלשתינים לא יעלה מישהו את הרעיון לעשות מחווה ולפתוח את הגבולות עמם לסחר בבשר...


8. הריאיון המצחיק ביותר

אורי אורבך, מעניק ראיון מקיף לאליען לזובסקי ממוסף 'סופשבוע' של מעריב ומשאיר אצל הקורא את הרושם שכלום לא השתנה בו מאז נבחר לחבר כנסת. הרבה אמירות במעמדו כפוליטיקאי יש בריאיון הזה, אבל למה לקלקל את מצב הרוח, כשניתן להנות מ'יציאות' סחבקיות ומבדרות.
"אני מקרה קשה של טכנו פוביה" - מעיד על עצמו אורבך - "פאתטיות טכנופובית זה אני. קודם כל אני נוהג רק שש-שבע שנים...יש לי רשיון המון שנים , אבל לא נהגתי כי חבל לאבד רשיון שהושג בעמל רב...

"עם כספומט אני כבר מסתדר" - ממשיך אורבך להעיד על עצמו - "אבל גם זה בקושי. אני לא יכול לזכור אם הסמל של הכספומט הוא למעלה או למטה. אני אף פעם לא מצליח בפעם הראשונה...דלתות שלא כתוב עליהן "משוך" או "דחוף" - זה ממש תעלומה עבורי, כי יש ארבע אפשרויות. אני תמיד אעבור את ארבעתן. זו שורה שלמה של כישורים שפשוט אין לי. להחליף נורה זה הדבר היחיד שאני יודע, וגם לא כל נורה, ואוי ואבוי אם זה נדלק לי ביד... עד שאני שורך נעל זה עשר דקות. יש לי פטנט, בעניין הזה, שאני רוצה לרשום על שמי. אני מסתכל על אנשים שורכים ואני לא שורך כמו אף אחד מהם".

איש מצחיק אורי אורבך.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד