י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

המבקר: הרבנים "לא דופקים חשבון"

דו"ח מבקר המדינה שהוגש היום על ידי השופט בדימוס מיכה לינדשטראוס, מטפל בשורה ארוכה של ליקויים • המבקר 'מצליף' ברבני השכונות, שחלקם נגועים, לטענתו, בניגוד עניינים, ובאי זמינות לציבור

מצליף ברבני השכונות. מיכה לינדנשטראוס
מצליף ברבני השכונות. מיכה לינדנשטראוס

הבוקר פורסם דו"ח מבקר המדינה לשנת 2009 על ידי מבקר המדינה, השופט לשעבר מיכה לינדנשטראוס.

המבקר, הגיש את הדו"ח ליו"ר הכנסת, רובי ריבלין בשעה 11:00 ורק בשעה 16:00 פורסם הדו"ח לציבור. הדו"ח שמכיל 1460 עמודים חוקר גם את הנושא לפיו שר החקלאות, שלום שמחון פעל בניגוד עניינים בעת שפעל לקדם את הרפורמה בענף הלול, הטיפול בנושא השר כחלון יועבר מאוחר יותר לטיפולו של היועץ המשפטי לממשלה במקרה הצורך.

בין השאר נבדקו בדו"ח הטיפול באלימות כל פי עובדי הציבור, טיפולה של המדינה בפיתוח תשתיות, קידומם של קצינים בכירים במשטרה, מערך השירות הלאומי והאזרחי, העסקת רבני שכונות במועצות הדתיות, הקמת מסילת הרכבת המהירה לירושלים והשינויים המבניים במשק החשמל.

הדו"ח גם עוסק בוועדות הרפואיות במוסד לביטוח לאומי, בתחום בריאות הנפש, בתחזוק הדירות בדיור הציבורי, באיתור נעדרים ובזיהוי אלמונים על ידי המשטרה, בהיערכות לבחירות בכנסת, בלשכת הפרסום הממשלתית ועוד נושאים רבים.

במסגרת הבדיקה של המשרד לשירותי דת נבדקו היבטים הנוגעים להעסקת רבני השכונות, בין היתר נבדקו מינויים; מצבת כוח האדם; הגדרת התפקיד; דיווח על נוכחות בעבודה ועל היעדרות ממנה והפיקוח על עבודת הרבנים.

וכך כותב המבקר בדו"ח: "הרבנים אינם מדווחים על נוכחותם בעבודה ועל פעילותם בשכונות, המשרד והמועצות אינם מחייבים אותם לעשות כן, אף שלנוכח העצמאות, הגמישות ומרחב הפעולה המוקנים להם מעצם תפקידם ראוי לבצע בקרה ופיקוח על פעילותם. רק חלק מהמועצות הכירו בחשיבות הדיווחים וניהלו רישום נוכחות ידני.

לפי חוזר מנכ"ל המשרד מיוני 2001 המועצות הדתיות מחויבות לנהל רישום של ימי חופשה או מחלה של עובדים ואמורות לנכות ימים אלו ממאזן ימי החופשה או המחלה של העובד, ולעתים אף משכרו השוטף. נמצא כי 43 מ-68 רבני שכונות המכהנים בשש המועצות הדתיות שנבדקו יצאו לחו"ל בשנים 2007-2008 למשך שלושה עד 311 ימים, כי סכומם הכולל של ימי ההיעדרות שלהם היה 2,039 ימים, וכי מרביתם לא דיווחו על היעדרותם מהעבודה למועצות שבהן הם מכהנים.

עשרה מ-43 הרבנים האמורים שהו בחו"ל באותן שנים יותר מ-52 ימים - מכסת ימי החופשה השנתית לאותה תקופה. בהיעדר דיווח לא ניכתה המועצה את הימים שבהם נעדרו הרבנים מעבודתם ממכסת ימי החופשה שלהם ושילמה להם שכר עבורם, אף שחלקם לכאורה לא היו זכאים לכך.

נמצא כי נוכח אי-הדיווח על היעדרותם מהעבודה של רבני השכונות כל מועצה דתית פועלת לפי הסדרים פנימיים שקבעה לעניין פדיון ימי חופשה ומחלה שלא נוצלו המשולם לרבנים בעת פרישתם לגמלאות. נוסף על כך בתקופת היעדרות הרבנים אין באפשרות המועצה לבצע בקרה על מתן שירותי הדת לתושבי השכונה. ממצאים אלה מחזקים את הצורך שהמועצות הדתיות יבצעו מעקב אחר היעדרויותיהם של הרבנים מעבודתם".

בקטע הסיכום וההמלצות כותב המבקר: "על המשרד לבחון ולמפות את הצרכים הדתיים של התושבים בשכונות, ולפיהם להגדיר את סמכויותיהם של רבני השכונות ואת תפקידיהם, ובכלל זאת את תפקידם כמתווכים בין המועצה לתושבים ולרבני הקהילות הפועלים בחלק מהשכונות תוך שיתוף ותיאום אתם.

"לנוכח הצמצום במספר רבני השכונות והתרחבות השכונות מצד אחד והשיפורים הטכנולוגיים באמצעי התקשורת מצד אחר, על המשרד לבחון את האפשרות להרחיב את אזורי הפעילות של רבני השכונות. על המשרד לקבוע את התקן של מספר הרבנים שיכהנו בכל מועצה דתית ולהקפיד כי העסקתם תאושר רק בהתאם להחלטת ועדת תקינה ועל פי אמות מידה מפורטות שייקבעו בנוהל. כמו כן עליו לפעול לכך שמצבת כוח האדם במועצות הדתיות תהיה מעודכנת ואמינה.

על המשרד לפתח נוהלי עבודה מתאימים לרבני השכונות, לגבש נוהלי דיווח ובקרה על נוכחות והיעדרות מהעבודה ולקבוע כללים לעניין זכאותם לפדיון ימי חופשה ומחלה במועד הפרישה לגמלאות ולקיים בקרה ומעקב בעניין על מנת להבטיח שרבני השכונות ימלאו את תפקידם כראוי ויספקו תמורה הולמת בעד השכר המשולם להם.

על המועצות הדתיות להקפיד על יישום הנחיות המשרד לעניין עבודה נוספת שפורסמו בשלהי שנת 2009 כדי לוודא שאין בה משום ניגוד עניינים או פגיעה בזמינותם של הרבנים ובהיקף השירותים שהם מחויבים לתת לתושבי השכונה. נוכח תופעת עיסוקם הנוסף של רבני השכונות, על המשרד לבחון מחדש את מהות התפקיד ואת היקף המשרה של רב שכונה".

ממשרד הדתות נמסר בתגובה: "מזה למעלה משנה וחצי עוד טרם החל המבקר בבדיקתו, פועל המשרד לשירותי דת לגיבוש נוהל חדש לרבני שכונות. הנוהל החדש עוסק בהליכי מינוי של רבני שכונות וסדרי עבודתם, ונועד להחליף את הנוהל שהוצא במסגרת חוזר מנכ"ל משרד הדתות בשנת 1987.

הוחלט להמתין להערות דו"ח המבקר ובמידה וישנם נושאים שלא הועלו בנוהל תהייה האפשרות להתייחס לאותם נושאים".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד