כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024

מנחם גשייד, הרב ספרנוביץ' מאחוריך!

איך זכה עיתון 'ידיעות אחרונות' למאמר מיועצו של ליצמן, בליווי שם ותמונה? • מי יכריע במחלוקת שנוצרה בין העוזרים במשרד הבריאות בשאלה: למה שונאים אותנו? • טורו של יצחק נחשוני

גשייד עם הבוס. צילום ארכיון
גשייד עם הבוס. צילום ארכיון




למה שונאים אותנו?

'ידיעות אחרונות' 'זכה' במה שאפילו 'המודיע', עם כל הזכויות הרבות שצבר במשך השנים, לא הגיע אליו. מנחם גשייד, איש סודו ויועצו הקרוב של סגן השר הרב יעקב ליצמן ומושך בעט קלה, פירסם מאמר קצר בשמו המלא, במדור הדעות של העיתון האסור, ואפילו צירף אליו את תמונתו האישית.

לא בטוח שאם ב'ידיעות אחרונות' היו יודעים שרק לפני כמה שבועות נבחר גשייד, על ידי מתחריהם ב'ישראל היום', לאחד מעשרת ה'מושכים בחוטים' בציבור החרדי, היו מעניקים לו את אותה הבמה, אבל מאחר שלא ידעו, הרי שעצם פרסום המאמר, גם בלי לקרוא לו, מספק להם, שלא בידיעתם 'סקופ' אדיר - יצר החשיפה הצליח להתגבר לראשונה גם על הרב איצ'ה מאיר ספרנוביץ מ'המחנה לטוהר מחננו' האמור להקפיד על אי הכנסת עיתונים פסולים למחננו ולעצור כל דבר העלול לעודד את הקריאה בהם.

אנחנו לא עמדנו בפיתוי ונטלנו את העיתון לידינו כדי לקרוא במאמר, ויש להניח שזה קרה עוד לרבים וטובים שבדרך כלל נמנעים מלקרוא בו.

במחשבה שניה אולי טעינו. עכשיו, אחרי שקראנו, אנחנו כמעט משוכנעים שגשייד היה סבור שזו עת לעשות לה' ומחובתו לפרסם את המאמר.

רק בשבת שעברה, כתב יעקב איזק, יועץ נוסף של ליצמן, מאמר מנומק בעיתון 'המודיע' המסביר שמאחורי מסע ההכפשה נגד הציבור החרדי, עומדת הכוונה להקים מחדש את תנועת 'שינוי'. התאוריה תפסה תאוצה בציבור.

אבל גשייד סבור כנראה שגם היא אינה מנקה את סביבתו הטבעית לגמרי מאשמות השוא המוטחות בנו, ולדעתו צריך לעקור את חממת השנאה מהשורש, להנחית ממכה גם על הקטליזטור המאיץ אותה, או לפחות להדוף אותו מהמגרש שלנו. את המשימה הזו הוא נטל על עצמו, בכתיבת המאמר בעיתון 'ידיעות אחרונות', ושם דוקא.

גשייד מפתח תזה האומרת כי כל השנאה כלפי החרדים התעוררה רק משום שהצטרפו לממשלת נתניהו. "הגל האנטי חרדי ששוטף בשבועות האחרונים את ישראל הוא חלק מהסימפטום לאנטיות לממשלת נתניהו, שבה המפלגות החרדיות שותפות מלאות" - הוא קובע חד משמעית.

אם תרצו כוונתו לומר ש'הדג מסריח מהראש' ואם תרצו שהרצפה היא שעקומה.

שיהיה.

נו, אז איך משתחררים משנאה שכלל אינה מכוונת אלינו אלא לנתניהו ואנחנו סתם עברנו במקרה במקום וחטפנו את ההבוץ בפנינו, כמו אלה משוטר בפני עובר אורח תמים בצומת בר אילן?
כך בוחר גשייד לעשות זאת:

קודם לכל חייבים זורקי הרפש לדעת "שהציבור החרדי בכללותו אינו מוגדר ימני...הציבור החרדי מעולם לא השתתף בהפגנות הימין, ולא ראה עצמו חלק מהימין הפוליטי בישראל...הדברים נכונים לגבי מפלגת שס וקל וחומר לגבי יהדות התורה...גם במקומות הבודדים בהם הוא יושב מאחורי גדר זה רק בגלל שיקולים כלכליים ולא אחרים".

למי ששכח מזכיר גשייד גם ש"שס ישבה בממשלה בעת כינון הסכם אוסלו, ויהדות התורה ישבה בממשלת שרון בעת ביצוע ההתנתקות"

ומשפט המחץ שהוא כותב בשם ה'ציבור החרדי': "תתפלאו לקרוא, חלק מהציבור החרדי עוד זוכר בערגה את ימיו של יוסי שריד כשר חינוך שאיתו הסתדרו טוב יותר משרי חינוך אחרים".
בין סגני שרי החינוך , הוא אינו עורך השוואות...

ולבסוף מבליח גשייד במאמרו גם איום מרומז לציפי לבני: "אין ספק שגם אם בבחירות הבאות לבני תנצח, היא תבקש את ידה של יהדות התורה ואולי גם את זו של שס. היא תעדיף אותם עשרת מונים מאשר הקמת ממשלה עם הליכוד, למשל במיוחד עם נתניהו, כמוה, ידרוש רוטציה. כעת היא מנסה לרכב על גל אנטי חרדי, בנסיון לקטוף מפירות הבון בון -טון (מה זה?) שרץ עכשיו בשוק הפוליטי. אבל נכון היתה עושה אילו היתה משקללת היום גם את המחר לא רק מול הפלשתינים, לא רק מול ערביי ישראל, גם מול החרדים".

אנחנו מקוים מאד שהמכפישים והמסיתים למיניהם השתכנעו, ומהיום ואילך יפנו את חיציהם ישירות לנתניהו, בלא שיעברו דרכנו.

אבל אם לא , היינו מעדיפים שיחזירו את הגלגל אחורנית, ישכחו ממה שכותב גשייד ויצליפו בנו בגלל מה שיש בנו באמת. אנחנו, לעומת גשייד, לא מתביישים בכך ולא מתכוונים לוותר על כל היופי שבציבור החרדי לטובת...נתניהו ובודאי שלא להתרפס בעיני יוסי שריד.

חגיגה ברחובות?צילום: חגיגה ברחובות?
חגיגה ברחובות?


ה'חג הלאומי' החדש

רשמו לפניכם את תאריך יום אתמול - יום כ"ו בסיוון, או למנין המדינות החברות ב OECD 10 במאי 2010. מהשנה הוא יצויין כיום חג לכלכלה הלאומית של מדינת ישראל או כהגדרתו של ראש הממשלה שלנו, נתניהו, המחזיק בתיקיו גם את אוצר המדינה "יום ברכה ובשורה לכלכלה הישראלית".

לא בכל יום מוצא לנכון ראש ממשלת ישראל לכנס מסיבת עתונאים חגיגית ולבשר כי עם ישראל זכה סוף סוף להכרה מ - 31 מאומות העולם ומדינתו צורפה לארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי. מאז שזכינו ל'הכרה המעורפלת' של האו"ם, עוד לא היה כדבר הזה.

בן גוריון הכריז על אירוע הרבה פחות חשוב ודרמטי, והעם יצא במחולות. אם ההוא היה ראשית צמיחת גאולתנו הרי שההכרזה הזו, ראויה להזכר כהוכחה להמשך צמיחת כלכלתנו, ולא משנה מה באמת קורה מסביב.

אלא שיום הצטרפותה של ישראל ל OECD יזכר אצלנו גם כיום שבו לא רק האומללים הרעבים ללחם, והזקנים המושלכים, המשיכו לנבור בצפרדעי האשפה בחיפוש אחר שאריות מזון, אלא גם אותנו האכילו ב...צפרדעים.

זהו היום שבו מצא ראש הממשלה לנכון לצאת אל העם ולהצטרף אל מקהלת הנבחנים (נון בפתח) המדביקים לחרדים את 'אות הקלון' של 'אוכלי החינם'.

על פי דיווחו של איתמר אייכנר היום ב'ידיעות אחרונות', והוא מופיע גם בעיתונים נוספים, אם כי אף לא באחד מהחרדים, אמר נתניהו במסיבת העתונאים כי זה לא מוסרי שאנשים שיכולים לעבוד אינם יוצאים לעבוד. "זהו תנאי הכרחי" - הדגיש נתניהו על פי הדיווח - "יש סתירה בין מתן סיוע כספי למי שיכול לעבוד, כי זה יגרע באופן טבעי מאלה הזקוקים לזה".

פרשנות: החרדים שאינם עובדים (נתניהו: "מדוע שבחור בריא בגופו ובנפשו יקבל הבטחת הכנסה"?) הם האחראים לכך שלעניים האמיתיים במדינת ישראל לא נשאר ומהרגע שישראל התקבלה לoesd הארגון הכיר בכך שכל האחריות בענין זה היא רק על החרדים ואילו נתניהו, שר האוצר, וכל ממשלתו משוחררים לחגיגות...

כמו בכל אירוע ממלכתי וחגיגי, תיבל ראש הממשלה את דבריו ב'מקורות יהודיים', ומאחר והתנ"ך שמור מאז החגיגה הקודמת לבנו אבנר סגן החתן, הוא הביא למסיבת העתונאים את הרמב"ם בכבודו ובעצמו, כדי שיסייע לו להשחיר את החרדים: "הדבר המוסרי ביותר זה מה שאמר הרמב"ם: מי שיכול לעבוד צא לעבוד ומי שלא יכול צריך לעזור לו יותר. העירבוב בין שני הדברים יוצר אי צדק חברתי ועוול כלכלי"

חבל רק שראש הממשלה לא ציין את מראה המקום שבו אומר הרמב"ם את הדברים כפי שהוא ציטט אותם, אבל אנחנו נאלצים לסמוך עליו גם בענין זה כפי שאני עושים זאת, לא פעם בעינים עצומות, בהרבה דברים אחרים ולא פחות משמעותיים.

אם גם אתם רוצים לשתות ל'חיים' על ההישג הישראלי הגדול של הצטרפות ל OECD, כדאי שתמהרו להרים כוסית לפני שנקלקל לכם את החגיגה.

מסתבר, שלמרות מצהלות השמחה תהליך צרופה של ישראל ל - OECD כלל לא הושלם, עדיין, והוא נתון 'להשגחה' כאילו מדובר בחולה מסוכן.

לא, לא בגלל מצבנו הכלכלי, גם לא משום ש'הצמיחה' שעליה מבשרים לנו מעת לעת היא כצמיחת שערות על כפות הידים ובארגון העולמי לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי, לעומתנו, מבקשים הוכחות בדוקות ומוכחות ולטווח ארוך, אלא מסיבה שונה בתכלית שראש הממשלה, העלים אותה מאיתנו במסיבת העתונאים החגיגית שערך, הארגון העולמי עדין בוחן את עמידתה של ישראל בקריטריונים להתקבל לארגון משום שגילה שנתוני ה'תוצר הלאומי' שהוגשו לו , כוללים גם את יהודה ושומרון והוא מבקש לבדוק את חוקיות הדבר.

הנטיה, נכון לאתמול - ליום החגיגות בישראל, היתה לגרוע את התוצר של ה'שטחים' מסך כל התוצר הלאומי הישראלי, ואז כלל לא בטוח שאנחנו והארגון נשאר חברים.

אחרי שתשאלו את עצמכם למה מצאו לנכון להעלים מאזרחי המדינה את את הנתון החשוב הזה תצטרכו להחליט אם אתם רוצים להצטרף לחגיגות של נתניהו על...החרמת מוצרי המפעלים היהודיים ביהודה ובשומרון.



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד