י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
ליברמן מזנק

סקר דיירקט פולס: רע"מ עוברת מרצ מתרסקת

לפי סקר של 'דיירקט פולס', הליכוד מקבלת 31 מנדטים ואחריה במרחק רב יש עתיד עם 14 מנדטים. מפלגתו של מנסור עבאס עוברת את אחוז החסימה ואילו מרצ נותרת מתחתיו | ליברמן מזנק וכחול לבן מתייצבת | כל הפרטים

סקר דיירקט פולס: רע"מ עוברת מרצ מתרסקת
מנסור עבאס צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

ישראל לקראת סבב בחירות רביעי תוך שנתיים, שונה מאוד מקודמיו. ייתכן וגם יהיה הסבב שיביא להכרעה. בסקר הנוכחי של חברת הסקרים דיירקט פולס ניתן דגש מיוחד לחורים השחורים של ישראל, בדגש על החברה הערבית, המגזר החרדי ויוצאי ברה"מ, מגזרים שיוצאים להצביע ביום הבחירות למרות היענות קשוחה יותר בסקרים.

עם הדרמות שנמצאות בעיקר בתחתית, ועלולות לעצב את המפה כולה, לדגימה הזו יש משקל מכריע. בהתאם לכך, הסקר נערך בשפה העברית, הערבית ורוסית. סך הכול תושאלו במדגם הנוכחי 2,067 נדגמים.

שלוש תופעות מרתקות שהבשילו במערכת הבחירות הנוכחית, עשויות לשנות את המפה הפוליטית: איחוד הציונות הדתית, פיצול הרשימה המשותפת ודפוסי הצבעת יוצאי ברה"מ.

נתחיל דווקא בעבאס: המהלך של מנסור עבאס, מתברר כעשוי להיות צעד שובר שוויון. מפלגה בראשותו עוברת את אחוז החסימה ועשויה לקבל 4 מנדטים, כאשר תומכיו מצהירים במפורש כי נתניהו צריך להתחלף, אבל מעריכים מצד שני שהוא יבחר שוב וחושבים שצריך לשתף עם כל ממשלה נבחרת כדי לשפר את מצב האוכלוסייה הערבית.

המהלך הזה מייצר שני מפצים משמעותיים: הרשימה המשותפת יורדת ל- 7 מנדטים, ומרצ לא עוברת את אחוז החסימה, לאחר שהיא מאבדת קולות במגזר הערבי מחד ולמפלגת העבודה של מיכאלי מאידך.

בצד הימני של המפה, הבלוק של סמוטריץ' ובן גביר חוצה את אחוז החסימה, בעיקר בזכות מנדט שחוזר מהליכוד (אולי תומכי פייגלין לשעבר) ומנדט וחצי שעוברים אליהם מהמפלגות החרדיות, ש"ס ואגודת ישראל.

כדאי לשים לב לבוחרי ליברמן שעוזבים את גוש הימין. לישראל ביתנו יש בייס חזק מאוד של כמעט 4 מנדטים דוברי רוסית שאינם נדגמים בסקרים, והם בעלי דעות ימין מוצקות בנושאים המדיניים. בנוסף אליהם, בני הדור השני והשלישי שבעבר חצו לליכוד בגלל סוגיות ביטחון וכלכלה (בחירות 2015), חזרו לתמוך בישראל ביתנו בגלל נושאי דת ומדינה שעשויים להוות משקל משמעותי בבחירות הנוכחיות ('סוף לשלטון החרדים').

תופעה מעניינת נוספת שיש לציין היא התייצבותה של כחול לבן (כרגע) מעל אחוז החסימה. 6 המנדטים המתלבטים, ממש במרכז המפה הפוליטית, שנשארו על הגדר למרות היצע המפלגות מימין ומשמאל, הם אלו שיכריעו אם כחול לבן תשרוד או תיעלם לבלי שוב.

מהסקר עולה כי אילו הבחירות לכנסת היו נערכות היום, הליכוד הייתה מקבלת את המקום הראשון עם 31 מנדטים, יש עתיד בפער עצום ממנה עם 14 מנדטים, כמו תקוה חדשה שמקבלת 14 מנדטים אף היא.

מפלגת ימינה שומרת על כוחה בסקרים עם 11 מנדטים, ישראל ביתנו עולה ומקבלת 9 מנדטים והגוש החרדי נחלש מעט כשש"ס מקבלת 8 מנדטים ויהדות התורה מקבלת 7.

העבודה מתחזקת לאחר בחירתה של היו"ר החדשה מיכאלי ומקבלת 7 מנדטים, הרשימה המשותפת צונחת לשפל של 7 מנדטים, הציונות הדתית של סמוטריץ' נכנסת פנימה עם 4 מנדטים כמו גם כחול לבן רע"מ שמקבלות 4 מנדטים כל אחת.

על פי הסקר, לראשונה בתקופה האחרונה גוש הימין יכול להקים ממשלה עם 61 מנדטים.

המדגם נערך על ידי שלמה פילבר וצוריאל שרון באמצעות Direct Polls LTD, בתאריך ה- 6 וה- 7 בפברואר 2021, באמצעות מערכת דיגיטלית בשילוב פאנל, בקרב 2,067 משיבים בוגרים (18+) מכלל האוכלוסייה בישראל בשפות העברית, הערבית והרוסית. טעות הדגימה הסטטיסטית 2.3%+- בהסתברות של 95%.

מכון הסקרים דיירקט פולס מנסור עבאס מרצ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד