י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
אמת כואבת

פולין: עיתונאית כתבה "פולנים היו מעורבים בשואה" ונחקרה

משטרת פולין חקרה עיתונאית לאחר שפרסמה כי "פולנים היו מעורבים בשואה" | העיתונאית סיפרה כי נחקרה בעוון "פגיעה בשמה הטוב של האומה"

פולין: עיתונאית כתבה "פולנים היו מעורבים בשואה" ונחקרה
שוטרים בפולין צילום: Pixabay

עיתונאית בפולין נחקרה לאחר שפרסמה כי "פולנים היו מעורבים בשואה", היא נחקרה בעוון "פגיעה בשמה הטוב של האומה", עונש על עבירה מסוג זה יכול להגיע לשלוש שנות מאסר.

העיתונאית אמרה לאתר "הארץ" על החקירה: "כתבתי שהיו פולנים שבגדו בשכניהם היהודים ולפעמים גם הרגו אותם. איך אפשר להיפגע מהאמת?".

העיתונאית, קטז'ינה מרקוש, סיפרה ל"הארץ" כי היא נחקרה ביום חמישי האחרון, החקירה נמשכה כשעה. "נשאלתי אם אני זו שכתבה את הכתבה, אם רציתי לפגוע באומה, ואם לא, מה היתה המטרה שלשמה כתבתי אותה", סיפרה.

היא אמרה כי היא השיבה לחוקרים כי זה "בזבוז של כספי משלם המסים ושל הזמן שלי, כתבתי את האמת, היו פולנים שהיו מעורבים בשואה, הם בגדו בשכניהם היהודים ולפעמים גם הרגו אותם, זו עובדה, וזה טיפשי שאני צריכה לדון בזה עם המשטרה ושמישהו נפגע מכך. איך אפשר להיפגע מהאמת?"

על פי הדיווח בפולין, את התלונה נגד העיתונאית, הגיש אחד מארגוני הימין הלאומניים במדינה. בכתבה נכתב, "האם יגיע היום שבו הרשויות בפולין יודו שבין הפולנים, בהמוניהם, לא היתה אהדה כלפי היהודים, וההשתתפות הפולנית בשואה היא עובדה היסטורית?"

כזכור ב-2018 חוקקה פולין את "חוק השואה", שקבע עונש של שלוש שנות מאסר למי שיטען כי פולין היתה מעורבת בפשעי הנאצים. אך בלחץ בינלאומי גדול הסעיף הפלילי בוטל.

בנוסף היסטוריונים פולנים עומדים למשפט לאחר שהאשימו אזרחים פולנים בפשעים נגד יהודים בשואה, ההיסטוריונים שהתפרסמו במחקריהם הקודמים הטוענים כי חלק מהפולנים שיתפו פעולה עם הנאצים בשואה, טוענים כי מדובר בנסיון להשתיק אותם באופן אישי ולהרתיע חוקרי שואה אחרים מלהמשיך בעבודת המחקר שלהם.

בית המשפט בוורשה אמור לפרסם בשבוע הקרוב פס"ד בתביעה נגד שני היסטוריונים פולנים מפורסמים, ב. אנגלקינג ויאן גרבובסקי, שהאשימו אזרחים פולנים בפשעים נגד יהודים בשואה.

התביעה הוגשה באמצעות "הליגה הפולנית נגד השמצה" מייצגת את משפחת לשצ'ינסקה תושבי הכפר מלינובו בפולין, שהגישו את התביעה נגד שני ההיסטוריונים. משפחת לשצ'ינסקה הם קרובי משפחתו של אדוארד מלינובסקי, תושב לשעבר של הכפר מלינובו שהוזכר בספרם של שני ההיסטוריונים "לילה ללא סוף: גורלם של יהודים במחוזות נבחרים בפולין הכבושה" ובו הם מצטטים ניצולת שואה יהודיה שטוענת כי מלינובסקי, שהיה אחד מזקני הכפר, הציל את חייה בכך שסייע לה להציג את עצמה כלא יהודיה, אך באותה העת היה אחראי גם למותם של יהודים רבים לאחר ששיתף פעולה עם הנאצים במספר מקרים.

לשצ'ינסקה תובעת בעזרת "הליגה הפולנית נגד השמצה" פיצויים בסך 100 אלף זלוטי (27 אלף דולר) משני ההיסטוריונים בטענה כי הם עברו על "החוק הפולני" מ-2018 הקובע כי אסור להאשים את האומה הפולנית בפשעים נגד יהודים בשואה.

שני החוקרים הפולנים שהתפרסמו במחקריהם הקודמים הטוענים כי חלק מהפולנים שיתפו פעולה עם הנאצים בשואה, טוענים כי מדובר בנסיון להשתיק אותם באופן אישי ולהרתיע חוקרי שואה אחרים מלהמשיך בעבודת המחקר שלהם.

במוזיאון "יד ושם" גינו את תביעת הדיבה ואת הניסיון להשתיק את חוקרי השואה וטענו כי "התביעה מהווה התקפה חמורה על מחקר חופשי ופתוח", כאשר גם הקרן לזכר השואה בצרפת פירסמה הודעה בה נכתב כי התביעה היא "ציד מכשפות".

הכחשת שואה פולין הארץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד