י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
צפו בתיעוד מהרחפן

למנוע צפיפות: כך 'הוברחה' מיטתו של הגר"ח וואזנר לבית העלמין

אלפי בני אדם השתתפו אמש (ראשון) במסע הלווית הגאון רבי חיים מאיר הלוי וואזנר זצ"ל, שהסתיימה סמוך לחצות עם הגעת המיטה לבית העלמין | ל'בחדרי' נודע כי המיטה עצמה הוברחה דרך רחובות צדדיים במטרה למנוע מהקהל להצטופף | תיעוד מהרחפן: כך נראה מסע הלוויה

למנוע צפיפות: כך 'הוברחה' מיטתו של הגר"ח וואזנר לבית העלמין
הלווית הגר"ח וואזנר צילום: אבי גדלוביץ'

סמוך לחצות, בתום לוויה שנמשכה מספר שעות, הגאון רבי חיים מאיר הלוי וואזנר זצ"ל נטמן בחלקת שומרי שבת - זכרון מאיר בבית העלמין בבני ברק, סמוך לאביו פוסק הדור זצ"ל ואמו הרבנית ע"ה. הלוויה עצמה הסתיימה ללא אירועים חריגים, פרט לתקריות נקודתיות בהן נרשמו עימותים עם המשטרה.

הלוויה החלה לאחר השעה 21:00 בערב מחוץ ישיבת חכמי לובלין ברחוב הרב דסלר בבני ברק, שם נערך מסע ההספדים. מארגני ההלוויה שניסו למנוע שוב את מראות מלווית אביו מרן פוסק הדור זצ"ל, בה נהרגו שני אדם, הציבו מחסומים סמוך לישיבה. 

במהלך הלוויה מחוץ לישיבת חכמי לובלין, התחוללה מהומה, לאחר שבעקבות העומס הרב נפרצו הגדרות שהציבו המארגנים. לפחות שלושה בני אדם נפצעו באורח קל. לאחר זמן קצר הצליחו המאבטחים להשיב את הסדר ומסע הלוויה נמשך כסדרו.

עוד קודם לכן, בניסיון למנוע צפיפות בדרך לבית העלמין, 'הוברחה' מיטת הגר"ח וואזנר דרך רחובות צדדיים בשיטה מתוחכמת. קהל המלווים, שברובו לא ידע התרגיל, המשיך בהליכה על רחוב חזון איש, בעוד האמבולנס עם המיטה עצמה עשה את דרכו בדרכים צדדיות.

מוקדם יותר אתמול, קיימו קציני משטרת מרחב דן פגישה עם מארגני הלוויה ודנו יחד איתם בתרחישים האפשריים. בין הצדדים סוכם כי הלוויה תתנהל תוך ניסיון מירבי לשמור על ההנחיות. גם סמוך לבית העלמין נרשמו עימותים בין כמה מהמלווים לכוח יס"מ.

עם תום אמירת תהילים הכריזו שעפ"י צוואתו לא ישמיע דברי מספד, ולכן ישמיעו דברי פרידה קצרים.

ראשון המדברים היה גיסו הגה"צ רבי אברהם יעקב איצקובץ רב קהל 'שבט הלוי' בירושלים, שפתח 'נפלה עטרת ראשינו אוי מה היה לנו'. בדבריו תיאר את גדולת גיסו שאמנם היה בנו חביבו של מרן פסק הדור בעל 'שבט הלוי' זצ"ל, אך היה מלך בן מלך, גדול הדור בפני עצמו, אשר כבר מימי נערותו קדוש יאמר לו בהרבצת תורה למעלה משישים שנה. הוא היה אדם מלא חכמה ויראה שהסביר את הלימוד בצורה בהירה כפי שנאמר פיה פתחה בחכמה ותורת חסד על לשונה, ועתה מבכים אנו אוי מה היה לנו 'אבי אבי רכב ישראל ופרשיו' שעלה בסערה השמימה.

בסיום דבריו הכריז שכידוע רצונו בקודש של רבינו זצוק"ל, ושל אביו מרן פוסק הדור זצוק"ל, שבנו־נכדו הגדול הגה"צ ר' יוסף בנימין שליט"א ימשיך דרכם בקודש, על כן מכריזים אנו על דעת כל הקהל ודעת חברי הבית דין שרבינו שליט"א ימשיך שלשלת הקודש, ואביו וזקניו הגדולים יעמדו בעדו להנחותנו במעגלי צדק.

בנו הגדול וממלא מקומו הגה"צ רבי יוסף בנימין וואזנר פתח בקול נהי ובכי, בפרשתן כתיב "שש שנים תעבוד ובשביעי יצא לחופשי". אך לפני שש שנים נפלה עטרת ראשינו זקיני הגדול מרן פוסק הדור זי"ע, ורבינו זצוק"ל ישב על כסאו למלא מקומו בקודש. וכבר עתה עוד לפני השנה השביעית עזב אותנו למנוחות עולמים. אוי מה היה לנו. בדבריו הזכיר את מסירות נפשו עבור כל אחד באופן מו־ פלא ביותר.

"אבינו הגדול היית במשך שנים רבות בעל ייסורים, אתה עולה כעת גבוה למעלה, אל תשכח אותנו אבא קדישא. אל תשכח מאף אחד, מכל יחיד ויחיד שכל כך היית קשור אליו. אבא, תן לי את הכוחות כדי להמשיך ולחזק את בני המשפחה, תמחל לנו לבני המשפחה ולכלל הקהילה שכל כך היתה קרובה לליבך. אני מבקש ממך שתפעל שהקהילה כאן והתלמידים שלך ילכו בדרכך ותתחנן ותבקש על הכלל והפרט, וביותר בעת הזאת שכלל ישראל זקוקים לרחמים גדולים.

בנו רבי אברהם אליהו אמר "אבא לקח איתו למעלה אוצרות של מידות טובות, כ"ק מרן אדמו"ר גאב"ד זכרון מאיר זצוק"ל אוצרות של יראת שמים. הייתי איתך אבא לפני כמה ימים כשפינו אותך לבית החולים. אמרנו איתך קריאת שמע, והיית בצלילות הדעת, שרת איתנו את המילים 'אשרי מי שלא חטא', רק עליך אפשר לומר אשרי מי שלא חטא".

בדבריו, העלה על נס את עבודת הקודש שלו שהיה גבוה מעל גבוה, והסתיר עצמו בכל מיני דרכים בכדי שלא יראו ויבינו, אך צאצאיו ומקורביו ראו תמיד את הפרישות את הקדושה את הצומות והסיגופים דבר יום ביומו. עתה כמלווים את רבינו זצוק"ל ממשיכו של אביו הגדול זצוק"ל הרי זה כאילו איבדנו שוב את מאור עינינו. וב"ה שהותיר לנו גואל ובנו הגדול הראוי לכך ימשיך שלשלת הקודש.

בשם התלמידים השמיע דברי מחילה תלמידו הגאון הרב יצחק וייס מחשובי המו"צים בזכרון מאיר בני ברק.

לאחר הקריעה על ידי בניו הרבנים הגאונים והצדיקים שליט"א ועל ידי תלמידיו הר־ בים שקרעו כדין תלמיד על רבו מובהק, ואמירת הקדיש, התנהל מסע הלוויה ברחובות בני ברק בראשות מרנן ורבנן גדולי התורה והחסידות עד לבית החיים 'שומרי שבת זכרון מאיר' בבני ברק, כשאלפים מלווים בדמעות שליש, עד הגיע ארון הקודש לבית החיים.

עם הורדת גופו לקבר נשמעו קולות בכי וזעקה מכל עבר ע"י המוני התלמידים שזעקו והתייפחו מרורות, קשה עלינו פרידתך, אל נא תעזוב אותנו, אנא היה נא למליץ יושר לפני אבינו שבשמים על שארית הפליטה הזקוקה לרחמי שמים מרובים, עמוד נא בשעה קשה זאת לישראל להעתיר ולהתחנן לומר לצרותינו די למען תיעצר המגיפה מעלינו וה' יאמר לצרותינו די.

לאחר סתימת הגולל דברי פרידה השמיע בנו רבי שלום מחשובי מרביצי התורה במנצ'סטר.

בתום מסע הלוויה חזרו והתכנסו התלמידים והחסידים בהיכל ביהמ"ד הגדול של ישיבת חכמי לובלין, ישבו על הארץ במשך כחצי שעה, וקוננו על השריפה אשר שרף ה'.

הרב חיים מאיר הלוי וואזנר לוויה קבורה בית עלמין עימותים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד