י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
ההחלטה השערורייתית

התובע הראשי הראשון של בית הדין בהאג: "בתקופתי סירבנו לבקשה הפלשתינית"

לואיס מורנו אוקמפו, שעמד בדילמה דומה למחליפתו פאטו בנסודה, דמיאן פצ'טר, טוען בעקבות החלטת שופטי בית הדין לאשרר חקירה נגד ישראל. "החקירה תיקח שנה וחצי" | המשפטן הבכיר קרא לצדדים לנצל את פסק הזמן הזה "למשהו חיובי"

התובע הראשי הראשון של בית הדין בהאג: "בתקופתי סירבנו לבקשה הפלשתינית"
תומכי פלסטין לצד תומכי ישראל צילום: Unsplash

לואיס מורנו אוקמפו היה התובע הראשי הראשון של בית הדין הבינלאומי בהאג, בשנים 2012-2003, והתעסק רבות בנושא הפלשתיני. בראיון ל"ישראל היום", הוא מגיב להחלטת בית הדין.

מורנו אומר כי: "מדובר על סכסוך מ־2009 ואני עבדתי בו שלוש שנים. בתקופתי לא נתנו לפלשתין מעמד של מדינה, אבל עכשיו המצב שונה".

אוקמפו הוסיף כי "כאשר אני הייתי פרקליט, פלשתין ניסתה להיכנס לבית הדין הבינלאומי והתלבטנו במשך שלוש שנים בבעיה. החלטנו לא לתת מקום לבקשה הפלשתינית כי היא לא היתה אז מדינה. באוקטובר 2012 העצרת הכללית החליטה שפלשתין היא מדינה 'משקיפה' וחברה באו"ם, וב-2015 העצרת של בית הדין של האג הסכימה שפלשתין היא מדינה חברה".

החל מאותו רגע, לדבריו, "לפי בית הדין הבינלאומי, פלשתין היא מדינה. זה לא הוחלט על ידי שופטים אלא על ידי מדינות, כי זה לא נושא פוליטי".

התובעת פאטו בנסודה החליפה אותו בתפקיד. אוקמפו העריך כי "היא תחקור עכשיו את החשדות לפשעים, אפילו כאלה מוקדמים יותר. החקירה תימשך שנה וחצי, כך שיש שנה כדי לנצל את המצב הזה ולהפוך אותו למשהו חיובי".

ב-1985 לואיס מורנו אוקמפו (68) שימש סגן התובע במשפט הראשון נגד החונטות הצבאיות ששלטו בארגנטינה בין השנים 1983-1976.

בית הדין הבינלאומי האג פלסטין ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד