ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
הגיעו להחלטה

המלצת רופאי הגסטרו: בעלי מחלות מעי דלקתיות צריכים להתחסן

במחקרי פייזר, החיסונים לא נבדקו על חולים מדוכאי חיסון כולל מטופלים במחלות מעי דלקתיות • על אף זאת רופאי הגסטרו המטפלים במטופלים עם מחלות מעי דלקתיות תומכים בצורה גורפת בביצוע החיסונים באוכלוסיה זו

המלצת רופאי הגסטרו: בעלי מחלות מעי דלקתיות צריכים להתחסן
החומר החיסוני צילום: unsplash

מחלת נגיף הקורונה (COVID-19) , זוהתה לראשונה בעיר ווהאן בסין ונמצאה כגורמת לדלקות ריאה ומחלת דרכי נשימה. הנגיף התפשט במהירות ברחבי העולם והוכרז על ידי ארגון הבריאות העולמי כמגיפה. בתחילה, המחלה פגעה בעיקר במטופלים מבוגרים עם מחלות רקע כגון סוכרת , יתר לחץ דם וביותר במטופלים עם משקל עודף.

בתקופה האחרונה, מחלת נגיף הקורונה משתוללת עם המוטציות החדשות, שהינן בעלות פוטנציאל הדבקה גבוה מאד וגם גורמות למחלה קשה ואף לדאבוננו, לתמותה, גם בקרב צעירים ללא מחלות רקע. מחלקות הקורונה בבתי החולים בתפוסה מלאה, וישנו חסר גם במכשירי האקמו מצילי החיים. גם מטופלים שאינם מאושפזים מתארים מחלה עם תסמינים קשים ומשמעותיים, קשיי נשימה, חולשה קיצונית והחלמה איטית וממושכת.

הדרך הטובה והמבטיחה ביותר לריסון מגיפה מאז ומעולם היתה על ידי מתן חיסון. החיסונים המפותחים כיום מבוססים על פלטפורמות שונות,  מהוירוסים המסורתיים המופעלים או מוחלשים חיים לגישות חדישות יותר, כגון, חלבונים רקומביננטיים, וקטורים, וחיסונים מבוססי DNA או RNA.

חיסוני COVID-19 צפויים להוות פריצת דרך בשליטה במגיפה. החיסונים שאושרו על ידי ארגון הבריאות העולמי ה-FDA, שניהם מבוססים על mRNA ( חברות "פייזר" ו"מודרנה").

בחודשים האחרונים הוחל במבצע מקיף של חיסון האוכלוסיה בישראל על ידי החיסון של פייזר. ישראל עשויה להיות בין המדינות הראשונות עם אחוזים גבוהים של האוכלוסיה המחוסנת. נראה, כי אנו עומדים בפתחה של בשורה בתקופה הכה מאתגרת שאנו חווים מזה כשנה.

הנתונים הראשונים מעודדים. ניתן לראות כי מתחילת קמפיין החיסונים, שיעור המאומתים מבני ה-60 ומעלה הוא היום מעט מעל 7%, שיעור המאושפזים בני 60+ הוא כ 50%  מכלל המאושפזים, לעומת כ 62% לפני הסגר ( יש לשים לב שבבתי החולים היום כמחצית מן המאושפזים הם בני פחות מ60). שיעור בני ה-60 ומעלה מקרב החולים קשה בבתי החולים הוא כ-63%, לעומת 76% לפני תחילת קמפיין החיסונים. דפוסים בדיוק הפוכים מאלו שבסגר השני.

נתונים ראשוניים אך מעודדים מאד פורסמו גם על ידי קופת חולים מכבי- פחות מ0.01% ממקבלי מנת החיסון השניה חלו בקורונה. 20 אנשים בלבד נדבקו בקורונה מקרב כ128,600 מחוסנים אשר חלף למעלה משבוע מאז קיבלו את מנת החיסון השניה. מרביתם של הנדבקים הם מעל גיל 55, מחציתם סובלים ממחלות כרוניות וכולם חווים מחלה קלה בלבד, ללא חום וללא צורך באשפוז. רוב החולים נבדקו בשל חשיפה לחולה מאומת.

במחקרי פייזר החיסונים נבדקו רק אצל מבוגרים , ולא נבדקו חולים מדוכאי חיסון כולל מטופלים במחלות מעי דלקתיות. עדיין, כולנו , רופאי הגסטרו המטפלים במטופלים עם מחלות מעי דלקתיות תומכים בצורה גורפת בביצוע החיסונים באוכלוסיה זו , ואף הפצנו תמיכה כתובה מטעם החוג למחלות מעי דלקתיות. זוהי גם המלצתם של גדולי הדור בבחינת " ונשמרתם מאד לנפשותיכם"  ובבחינת ההשתדלות הראויה לכל אדם מאמין.

באיסוף נתונים עולמי ( וגם ארצי) בנוגע למחלת COVID 19  במטופלים עם מחלות מעי דלקתיות עולה כי מטופלים תחת טיפול סטרואידלי עם תחלואה נלווית וגיל מבוגר נמצאים בסיכון למחלה קשה יותר ואילו טיפול ביולוגי כולל תרופות נוגדות TNF אינן מראות קשר כזה, מה שמדגיש את הצורך בחיסון באוכלוסיה זו. יעילות החיסון וכיצד היא מושפעת מהטיפולים השונים ומפעילות המחלה וגורמים נוספים איננה ידועה/

 לצורך מתן מענה לשאלות אלו הוחל במחקר חשוב בהובלת המערך הגסטרואנטרולוגי מרכז הרפואי רבין בראשות פרופ' איריס דותן ובהשתתפות מרכזים רפואיים נוספים שמטרתו לבחון את רמת החיסוניות כמו גם את תופעות הלוואי של החיסון החדש נגד COVID19 במטופלים אלו. במסגרת מחקר זה מתקיים ניטור ומעקב מתמשך על יעילותו ובטיחותו של החיסון לאורך חודשים ארוכים עם מעקב רפואי צמוד ומתן מענה זמין ואיכותי. מעקב זה יכול להפחית בצורה משמעותית את החששות הקיימים בקרב המטופלים בנוגע לחיסון ויעילותו ובהחלט מומלץ ליטול בו חלק פעיל.

לצורך השתתפות בניסוי ( הדורש רק בדיקות דם ומילוי שאלונים) ניתן להצטרף כרגע בשלושה מוקדים ( ייתכן בעתיד שייפתחו מרכזים נוספים) בבמערך הגסטרואנטרולוגי במרכז הרפואי רבין, פתח תקווה, במערך הגסטרו-כירורגי במרכז הרפואי שערי צדק ירושלים ובמכון הגסטרואנטרולוגי בבית חולים העמק בעפולה ובתמיכת העמותה לקרוהן וקוליטיס. ( פרטים נוספים נמצאים באתר העמותה)

לסיכום: אין ספק כי התועלת שבנטילת החיסון עולה לאין ערוך על הסיכון המינימלי הכרוך בנטילתו ובוודאי אל מול התחלואה הגואה והקשה במחלת נגיף הקורונה. ההמלצה קיימת וחשובה בוודאי גם במטופלים עם מחלות מעי דלקתיות. אנו קוראים למטופלים אלו להתחסן, לשמור על בריאותם ואף להצטרף למחקר החיסונים המתקיים בימים אלו ובכך להיות תחת מעקב וניטור קפדני רפואי.

לינק לאתר העמותה: https://www.ccfi.co.il/

פרופ' אריאלה שטרית

מנהלת יחידת IBD MOM

המערך הגסטרו כירורגי

המרכז הרפואי שערי צדק

ירושלים

מעיים חיסון חיסון לקורונה מתנגדי חיסון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד