י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
זוגיות מבחירה

"זה לא נגדך זה בעדו": סוד הזוגיות המושלמת

טוב אמיתי מגיע מדבר אחד, מזה שאדם מקדיש את חייו. מתמסר למשהו שהוא גדול ממנו, חיצוני ממנו • יועצת הזוגיות חנה דיין בעוד מאמר מרתק על סוד הזוגיות

"זה לא נגדך זה בעדו": סוד הזוגיות המושלמת
חדר ייעוץ זוגי צילום: Unsplash

הם נכנסו לקליניקה, כבר בפגישה ראשונה היא פתחה ואמרה: 

"זהו, נמאס לי, אני לא יכולה יותר, רק זה מעניין אותו, אני לא מסוגלת לשמוע יותר את המילה אופניים, כל היום: ביגוד לאופניים, מסלולים לרכיבה על אופניים, עד שסוף סוף מגיע יום שישי ואנחנו יכולים לשתות כוס קפה בנחת ,זה הזמן שהוא יוצא לרכב. מה שמרגיז פה זה שאני לא יכולה לבוא בטענות!!! כי הוא אומר לי: מה הבעיה? עשיתי קניות, ארגנתי את הבית, אני גם יוצא ממש מוקדם בבוקר לרכב,  אז זה לא יפריע לאף אחד, כי כולם גם ככה ישנים. אז למה עדיין זה מרתיח אותי?".

ואז הבעל מגיב: "בדיוק! במקום לפרגן לי, כל זמן פנוי שיש לי אני משקיע ועובד קשה, מה הבעיה שלה לפרגן לתחביב  שלי? אני חושב שהיא מקנאה שלה אין משהו שמעניין אותה ככה, אני כל הזמן אומר לה  תמצאי גם  לך תחביב, אני בניגוד אליה מפרגן לה.

למה היא כל כך שונאת את האופניים האלה?"

קיימת תפיסה רווחת בעולם הטיפול  שאסור שהזוגיות תבוא על חשבון החיים האישיים.

כלומר, זה שאני בזוגיות,  לא אמור לפגום במימוש העצמי. אני לא צריך להקריב קרבנות, כי אחרת יצטברו תסכולים וכעסים שיהפכו לחומה וכך במקום להרוויח מזה שאנחנו בתוך זוגיות, הפסדנו את האהבה.

כלומר, זה שיש לו תחביב שממלא את עולמו, עליך להבין התחביב נועד לשפר לו את ההרגשה הטובה, ככה הוא  ממש את עצמו ואז הוא  יחזור הביתה  שמח  ומאושר, עם אנרגיה ומצב רוח טוב ואז גם את וגם שאר בני הבית מרוויחים.

ואכן בטיפול הקודם שהם היו, אמרה לה המטפלת "אם תביני  שזה לא נגדך זה בעדו תוכלי להפסיק לכעוס".

נכון, יש בתפיסה זו מן האמת. אז למה עדיין  כל כך הרבה זוגות מתוסכלים מהמצב? למה ההבנה הזו לא באמת פתרה  להם את הקונפליקט הכל כך נפוץ הזה?

כי אני מאמינה שזה בעצם הפוך!!!

שאם הזוגיות לא באה על חשבון החיים האישיים, היא לא זוגיות.

האם זה אומר שאם אני בזוגיות אני צריכה להקריב קורבנות? מה ההיגיון בזה?

הרי מדוע אנחנו בוחרים לחיות בזוגיות?

הוכח באינספור מחקרים את מה שלמדנו כבר מזמן בספר בראשית :"לֹא־ט֛וֹב הֱי֥וֹת הָֽאָדָ֖ם לְבַדּ֑וֹ …" הזוגיות נותנת לאדם יותר בריאות נפשית ופיזית, אז בשביל זה שווה לו לוותר, ולהקריב קורבנות כדי שהוא יהיה בריא ומאושר.

נקודת המוצא הנפשית שרובנו נמצאים בה היא שאנו מוקפים משאבים בעולם שמטרתם לעזור לנו להגיע לאושר, לתחושה טובה וכל המשימה שלנו היא לדעת להשתמש בכלים האלה לסיפוקינו האישי. כמובן מצטרפת לזה ההבנה שלפני הכל, אני חייב להיות אדם מוסרי לכן כמובן נשתמש בכל מה שמוסרי  ולתוך התפיסה הזו  נכנסת גם הזוגיות, אם אשתמש נכון בזוגיות היא תספק לי אושר ולכן הזוגיות לא יכולה לבוא על חשבון החיים האישיים. הרי כל הסיבה שהתחתנו היתה כדי שיהיה לנו טוב, אז מה?  אדם לא צריך להיות מסופק? לא צריך להרגיש טוב ולהיות שמח? .

בבסיס תפיסה זו  שרווחת בעולם, עומד שקר גדול מאוד. הרי  ברור שאדם צריך להיות מסופק, להרגיש טוב להיות שמח, מה השאלה? מה השקר הגדול פה?

השקר הוא: שזה הופך את הכל להיות חלק ממשחק.כי  בתוך משחק האדם יכול להיות ב- high , בתחושה טובה  אבל מאחורי התחושה הזו לא עומד שום  טוב אמיתי . זה שאדם לא מוצא את הסיפוק שלו בזוגיות, זה בגלל שהוא מתייחס לזוגיות כאל סוג של משחק. 

לכן זה לא מקרי כלל.

אלא זה מהותי: כן זוגיות באה על חשבון החיים האישיים וזה בדיוק מה שמייצר טוב אמיתי.

איפה נמצא הטוב האמיתי?

טוב אמיתי מגיע מדבר אחד, מזה שאדם מקדיש את חייו. מתמסר למשהו שהוא גדול ממנו, חיצוני ממנו, טוב שלא קשור אליי, זה לא טוב שבא בשביל לספק אותי, לא בגלל שזה עושה לי טוב, אלא בגלל שזה עושה טוב באמת. עושה טוב לעולם, לאשתי, לילדים, לחברים ובעוד הרבה רבדים.

כך שאם כל הזוגיות נועדה לספק אותי, זה לא זוגיות.

זוגיות אמיתית באה ללמד את האדם לצאת מעצמו.

זוגיות אמיתית באה  לבנות באדם יכולת להתמסר למשהו מחוץ לעצמו .

על פי הזוהר ותורת הקבלה, בעל ואישה אינם שתי נשמות שחוברו על ידי אקט הנישואין, אלא שניהם בעצם נשמה אחת שחצאיה התלבשו בשני גופים, המהות האמיתית של החתונה היא איחוד ראשוני של האיש והאישה באמצעות הכוח הטמון בנשמתם; כך ששני החצאים, האיש והאישה, מתחברים בחזרה למציאות הראשונית ־ נשמה אחת מושלמת.

ולשם ההמחשה, נדמיין שהנישואין יצרו גוף חדש שהוא התא המשפחתי הגרעיני החדש.

ובגוף הזה, כל האיברים מתפקדים על מנת להזין ולהחיות את הגוף, שומרים עליו חי.

ברגע שאחד האיברים מתחיל לעבוד באופן עצמאי, לא לעשות את העבודה שלו, הדבר פוגע בתפקוד הגוף ועלול לגרום למחלות קשות.

ואיך כל זה קשור לרכיבה על אופניים? מסיבה אחת פשוטה, התחביב הוא רק סימפטום, סימפטום למשהו לא תקין שמתרחש באותו הגוף, הוא רק ענף של שורש לא מתוקן שצריך לטפל בו.

הטיפול צריך להעשות בשורש.

עליו להגיע לבחירה ולמצוא את השליחות שלו במפעל האמיתי הגדול של חייו: אשתו וילדיו.

יהיה עליו ללמוד לעבור לעמדת משפיע, בתפקיד שלו כאבא? כבעל?

ולכן זה לא שהיא לא מפרגנת, היא פשוט לא מצליחה לבטא במילים נכונות את מה שהיא מרגישה נכון, היא מרגישה שהוא לא לגמרי מונח בזוגיות הזו.

ותפקידה להלחם עליו, להתעקש, לא לוותר לו ולא לוותר עליו שימלא את תפקידו, כבעלה וכאבא . היא צריכה לפנות לו מקום בבית, במשימות היומיומיות, בגידול הילדים, היא לא אמורה להסתדר בעצמה.

לשניהם משימה משותפת לקיים את שליחותם.

ולכן, כל מה שהוא מחוץ לשליחות הזו, צריך להיעשות בהסכמתה ובברכתה המלאה והאמיתית.

היא צריכה להרגיש חופשיה לבחור אם יש מקום לתחביב ואם כן באיזה מינון.

רק כשהשיח בינהם ייעשה מתוך כבוד והערכה הדדית, יוולד מקום מתוקן וטוב לתחביב.

זה לא שהוא מקבל רשות מאשתו, אלא הוא מעביר את התחביב שלו, דרך הגוף המשותף שנקרא זוגיות.

לסיום: שמעתי פעם סיפור, על עוזרו האישי של רב גדול, שלפני שהסכים לקבלו לתפקיד  שדרש ממנו שעות עבודה רבות על חשבון הבית, ביקש הרב להגיע לאשתו שלהעוזר שלו  ורק לאחר ששוחח עימה ארוכות ורק לאחר שראה כי היא הסכימה מתוך בחירה אמיתית  ונתנה את רשותה  וברכתה. רק אז הסכים הרב לקבל את עוזרו  לתפקיד.

חנה דיין MA
מטפלת משפחתית ופרטנית במשברי חיים
ברוח הפסיכולוגיה היהודית
אזור המרכז והשפלה

ליצירת קשר ומאמרים נוספים לחצו כאן>>> 

טלפון: 054-4480705
מייל: [email protected]

זוגיות חיי זוגיות זוגיות בריאה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד