י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

"הפגנות? זה 2% מהמגזר החרדי" • ראיון סוער

ראש עיריית ירושלים מגיב לראשונה להפגנות החוזרות ונשנות בשכונות החרדיות • בראיון מקיף הוא אומר: "ההפגנות לגיטמיות, ההתפרעויות - לא" • שמירת השבת: "גם באירופה החנויות סגורות ביום ראשון"

"הפגנות? זה 2% מהמגזר החרדי" • ראיון סוער



ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, התראיין על רקע אירועי יום ירושלים לגלי צה"ל. בראיון פתוח הוא מדבר על הכל, וחושף את רגשותיו כלפי החרדים. 'בחדרי חרדים' מגיש קטעים נבחרים מהראיון.

• אנחנו יכולים לראות מגזרים שתופסים חלק מאוד ניכר חרף היותם מיעוט חלק מאוד ניכר בעיר הזו בראש וראשונה החרדים והערבים, איך האוכלוסיות הללו משתלבות בפיתוח הזה, כמו גם איזה מקום הם תופסות בפערים שציינו קודם בין הרמה הנדרשת לבין זו המצויה כעת.

"בתחום התרבות והתיירות הוא תחום שרלוונטי למען האמת כל המגזרים, הרי ענף המלונאות רלוונטי גם למגזר הערבי, הוא רלוונטי בוודאי לתחום התרבות שזה תחום של צעירים, בתחום של רפואת מדעי החיים אנחנו רואים לא מעט מהמגזר החרדי משתלבים יפה בעבודה, זה גם עבודה סוציאלית זה גם תחום הרפואה. ואם תסתכל למשל על המכללה של עדינה בר שלום שהי מכללה שצומחת בקצב מאוד מאוד משמעותי, שזה מכללה חרדית, קוראים לה המכללה החרדית בי-ם, זו מכללה שצומחת ומתפתחת. לצדה אנחנו רואים הרבה מאוד עסקים שמתמקדים ומתמחים בהעסקת חרדים בתחום אאוט סורסינג קוראים לזה, מיקור חוץ, עבודות כלפי חו"ל, ואתה רוצה צמיחה מאוד מאוד יפה של עסקים גם למגזר החרדי".

• יש בעניין הזה הרבה דיבורים על כך שיש יותר ויותר השכלה במגזר הספציפי הזה, האם הדבר הזה בא באמת לידי ביטוי, האם אתה באמת חש בכך שרבים ממקומות התעסוקה החדשים אכן תופסים לשורותיהם אנשים מן המגזר הזה.

"חד משמעית, יש לנו בועדה לפיתוח כלכלי בעיר י-ם כבר היו לנו שני מפגשים ממוקדים על תעסוקה במגזר החרדי, בחלקם הבאנו עסקים שמאוד מרוצים מהעסקת חרדים, והציגו את עובדה שיש להם ביקושים הולכים וגדלים.

"יותר מה הבאנו את ראש עיריית ביתר עילית ואחרים ואתה פתאום רואה ששיח שלהכניס את החרדים למעגל התעסוקה הוא יותר מאשר לגיטימי, יש חברה המועצה במגזר החרדי ואנשי ציבור במגזר החרדי באים ומעודדים תעסוקת חרדים. למען האמת על כל מקום אחד פנוי שרלוונטי למגזר החרדי אתה רואה ביקושים מאוד מאוד גדולים. לכן אני צופה שאם נעבוד נכון בעידוד מפעלים רלוונטים בין השאר למגזר החרדי אנחנו נראה מספרים הולכים וגדלים גם בערך המוחלט וגם באחוזים.

פרשת הולילנד והשחיתויות

• אם אנחנו מתייחסים להרבה מאוד כותרות, הרבה זמן אוויר הרבה דיו נוכח הטלטלה שהעיר עוברת טלטלה לא קלה בשל החשדות סביב פרוייקט הולילנד, לעניין הזה השתרבבו גם פרוייקטים תשתיתיים לדעתך.

"אני מקווה שלא. אני עסוק היום בהסתכלות קדימה בבניית העיר ומשאיר את כל התחקירים ואת כל לצערנו ההחלטות שהתקבלו אני משאיר את זה לגורמים המוסמכים".

• בתחילת הקדנציה שלך טענת לכך שצריך להוריד את קשר המיתרים, האם לדעתך יש ברצון שלך להוריד אולי הרצון הזה קשה למימוש נוכח העובדה שהגשר הזה קיים ועומד אחרי שהושקעו סכומים אדירים, האם לדעתך יש גם סביב העניין הזה אולי מקום לשקול לחשוב שמא היו גם שיקולים זרים.

"את זה אני משאיר למבקרת, למשטרה, לפרקליטות, אני טענתי וטוען שלעיר י-ם יש יופי משלה היא לא צריכה גשר ב- 280 מיליון שקל כשיש דברים טובים יותר לעשות עם משאבים שכאלה. אז זה כבר מאחורנו, ההחלטה הזאת לצערי התקבלה בעבר. אני מסתכל נכון להיום על איך להשקיע ולהאיץ פרוייקטים כלכליים בעיר י-ם, ואם צריך להשקיע אז בוא נשקיע בהפיכת האתרים האסטרטגים של העיר י-ם, בוא ננגיש אותם, בוא ננגיש את העיר העתיקה, בוא ננגיש את עיר דוד, בוא נפתח את העיר כך שהיה תהיה יותר אטרקטיבית אבל על בסיס העבר שלנו ולא סמלי שמבחינתי הם קצת כמו נזם, אם אתה מבין למה אני מתכוון".

• כל אימת שישנה מתיחות כלשהי עם החרדים דווקא י-ם סופגת את האש תרתי משמע, הצתות פחים, הפגנות, מהומות, זה באמת הרוב כמו שמצטייר אצלנו לפעמים או שזוהי קבוצה קטנה שעושה רעש גדול.

"במגזר החרדי יש קבוצה אחת שזו העדה החרדית ועוד קבוצה שבסמוך אליהם שהם בין 5% ל- 7% מהמגזר החרדי".

• לא מהמגזר הירושלמי אלא מהמגזר החרדי עצמו.

"במגזר החרדי נכון, והם כ- 2% מהאוכלוסיה בי-ם. זו קבוצה שנחשבת די פנאטית בתפיסתה, ולצערנו היא אגב אין לנו בעיה עם הפגנות, הפגנה זה דבר לגיטימי כל אחד יכול להפגין הימין השמאל חרדים חילונים כולם יכולים להפגין אבל".

• השאלה כמה היא בוערת ההפגנה הזו.

"אבל זה בדיוק הנקודה. וברגע שכל קבוצה הופכת לאלימה אנחנו כחברה, כחברה במדינת ישראל צריכים לוודא שהאלימות לא משתלמת. אסור שלאלימות יהיו הישגים נקודה. זה לגיטימי להפגין לנסות לשנות עמדות של אנשים בכלים דמוקרטים, לא לגיטימי לפעול באלימות. ואני ראיתי שרוב הציבור החרדי יכול לאהוב או לא לאהוב מהלך כזה או אחר, אבל רוב הציבור החרדי אני מרגיש שהוא מבין את הצורך בשימוש בכלים דמוקרטים ומוקיע אלימות.

"בשנה האחרונה ראינו לא פעם שלא לדבר על הציבור במגזר הכללי, אבל הציבור החרדי הוקיע את האלימות כפי שהיא הופיעה בי-ם. חשוב מאוד להמשיך ולהבהיר שחוסנה של חברה זה במגוון שלה, חוסנה של חברה זה שלא כולם חושבים אותו דבר, לגיטימי שאנחנו לא תמיד חושבים אותו דבר, אבל אין לנו ברירה אחרת אלא לכבד אחד את השני במסגרת הכלים הדמוקרטים ולהוקיע אלימות מכל סוג שהוא".


• כשהנתון זה של 2% מכלל התושבים הם אלה שעושים את כל הרעש הוא אכן נתון מפתיע, הסטטוס קוו בעיר הוא דבר שניתן לשמור עליו כמי שמגיע מהרקע שממנו אתה מגיע עם עיר כל כך מורכבת כמו י-ם, זה דבר שאפשר לשמר אותו או זה דבר שצריך להפר בדרך זו או אחרת.

"אני מאמין לא רק שאפשר, אני מאמין שאנחנו שומרים עליו ברמה מאוד מאוד גבוהה. עכשיו אם יש הגדרה לסטטוס קוו, הרי בסוף סטטוס קוו זה פשרות הדדיות בשביל דו קיום, והסטטוס קוו בי-ם כי שאמרתי אותו כבר שנים, זה שבי-ם אין תחבורה ציבורית בשבת ואין מסחר בשבת, אני מדבר על הצד היהודי. יש מקומות בילוי פתוחים בשבת ומסעדות פתוחות בשבת. עכשיו לעיתים נפתח פה נסגר שם, זה קטגוריות סביב הקטגוריות האלה זה אופי הייחודי של העיר י-ם שמסכימים עליו לתפיסת עולמי למעלה מ- 80% מהציבור הרחב בעיר.

"כולנו מבינים שהמכנה המשותף הרחב בעיר הוא כל כך יותר חשוב שאנחנו צריכים לעשות את הוויתורים ההדדים. ומי שמסתובב באירופה ורואה את אירופה סגורה בימי ראשון שזה היום השבתון באירופה, מבין שכשי-ם בצד היהודי שלה בשבת נחה ובצד המזרחי שלה היא פתוחה זה בסדר זה הצד של הערבים במזרח העיר, השילובים האלה מאפשרים חיים גם באיכות גבוהה וגם בסופו של דבר לשמר את הייחודיות של י-ם שאני רואה בזה יתרון גדול על פני ערים אחרות".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד