י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

כשרות עד סוף העולם

ערב פורים 'חג הממתקים' ולא רק של הילדים, בדיוק בין ההכנות והקניות והררי הממתקים בחנויות שמיובאות כיום מכל רחבי העולם – ציינו בסוף השבוע י"א חודש להסתלקותו של הרב וועסטהיים זצ"ל שנפטר בתחילת מגפת הקורונה והיה מגדולי פוסקי ההלכה בתעשיית הכשרות העולמית. בזמן השיא של תעשיית הממתקים שמובילה את מהפיכת המזון העולמית, הלכנו ללמוד קצת אחרי אותו גאון שהניח את יסודות ההלכה בתחום

כשרות עד סוף העולם
המצבה על קברו של הרב וועסטהיים צילום: באדיבות המצלם

בבית החיים במנצ'סטר שבאנגליה התקיימה בסוף השבוע טקס הקמת מצבה במלאת י"א חודש להסתלקותו הפתאומית בתחילת מגיפת הקורונה של הגאון רבי אשר יעקב וועסטהיים זצ"ל מי שהקים ועמד בראש 'בד"ץ איגוד רבנים מענצ'סטר'.

הרב זצ"ל תלמידו המובהק של מרן בעל ה'מנחת יצחק' זצ"ל שמינה אותו לממלא מקומו עת התמנה לגאב"ד בד"ץ בעדה החרדית ירושלים ועלה לאר"י. הרב וייס זצ"ל שהכיר בכשרונו וביכולותיו של תלמידו להקיף תחומי הלכה ותעשיה עודד אותו להכנס לתעשית הכשרות המודרנית ברחבי העולם ולהביא פתרונות למוצרי מזון בכשרות מהודרת לכלל ישראל.

הרב ראה בזה שליחות להעמיד כשרות מהודרת בתכלית ללא פשרות בעידן המודרני ובשנת תשס"ד הוא הקים  את "בד"ץ איגוד רבנים (B.I.R.) -  מענשסטר". מסירותו לתפקיד שלקח ע"ע לא ידעה גבולות ויבשות כפשוטו ממש".

מעמד הקמת המצבה על קברו של הרב וועסטהיים זצ"ל

הרב וועסטהיים זצ"ל נחשב ללא ספק לאחד מגדולי דורינו בענייני כשרות. בספרי השו"ת של פוסקי זמנינו – מרן ה'מנחת יצחק', הגרי"ש אלישיב, הגר"ש וואזנר זיע"א ועוד שזורים נידונים הלכתיים אודות סוגיות רבות בתחום הכשרות בהם דנו איתו. סוגיות אלה והוראות פוסקי ההלכה שימשו כיסודות לתעשית הכשרות בעולם התעשיה המודרנית.

בשבוע ש'מרבין בשמחה', הלכנו ללמוד קצת את אחד התחומים הכי מתחדשים בתעשית המזון העולמית בעזרת יבואני ממתקים ובעזרת ממשיכי דרכו ב'בד"ץ איגוד רבנים מענצ'סטר' – מערכת כשרות בינ"ל מייסודו של הרב וועסטהיים זצ"ל.

כמעט שנה לקורונה, ל"ע העולם עוד לא סיים לספור את מתיו מהמגיפה הנוראה, הביטוי 'כל העולם, כפר גלובלי קטן' נראה עדיין רחוק מאיתנו... סגרים באו והלכו, אבל פורים בפתח והשפע של מוצרי פורים ברשתות השיווק ובחנויות מעידות כאילו לא אירע דבר. פורים ומשלוחי המנות הפכו את החג ל'חג הממתקים' הלאומי – מדפי החנויות ועגלות הקונים מאוחדים: ה'קורונה' לא תקלקל את השמחה!.

תחום שכולו חדשנות....

קנית ממתקים מוגדרת בתעשית המזון בכל העולם כ'רכישה ייצרית' הנעשית מתוך דחף פנימי (impulse ) ולאו דוקא מתוך מחשבה– לא בריא, אפילו מזיק, אבל טעים, מתוק ומיידי...

ממתקים הוא אחד התחומים שאין צורך להסביר אותם אפילו לילדים קטנים - אין מראה שמח כמו של ילד שמקבל ממתק.

אומנם, אם נתבונן במשיכה של הילדים שהם צרכני הממתקים הגדולים ביותר, נראה שיש פה מרכיב חשוב נוסף מעבר לטעם המתוק: צורה, מראה ו...'הפתעה'.

הדבר ברור מאד: לצרכני הממתקים יש מעבר לטעם המתוק והמיידי, דרישה-ציפיה נוספת מהממתק – 'שירגש אותי...'.

אם הבנו עד כאן, הבנו את העיקר. מדובר בתעשיה שחייבת כל הזמן, אבל כל הזמן ללא הפסקה, להמציא ולהתחדש בטעם, בצורה, במגוון – כל רעיון מתקבל בברכה.

שימו לב כי מעט מאד ממתקים נשארים איתנו לאורך שנים. אצל חלק מהם נשאר ה'שם-המותג', אך החברה מתחדשת ומפתחות את ה'מותג' למוצרים נוספים – העיקר לחדש ולרענן.

וכך מספר לנו יצרן ממתקים גדול בגילוי לב: "פעם היינו מתכננים מוצרים, מכונות וציוד ייצור ואריזות. היום אני מחפש ברחבי העולם רעיונות טובים לגוון ולחדש ולעניין את הצרכנים. אם אני מאמין במוצר, אני מנסה לסגור בלעדיות ולהתחיל לייצר לפני שיקדימו אותי מתחרים".

מסיבה זו, חלק גדול מייצור הממתקים עובר כיום לחו"ל ולא רק משיקולי עלויות. גם חברות הממתקים הגדולות בארץ ובעולם נעזרות בייצור חיצוני של מפעלים מתמחים ברחבי העולם. אפשר לראות זאת עם קצת התבוננות על האריזה – המותג ישראלי, אבל המוצר מיוצר בחו"ל.

דברים דומים שמענו גם מיצרנים ויבואנים אחרים – כולם מציינים שהקורונה לא עצרה את המירוץ לחדשנות – 'אוכל זה אוכל', גם מי שלא עובד חייב לאכול...'

ועוד מילה על המצב ב'עולם הכשרות', גם פה המגמה המגמה הפוכה מהמצב הכלכלי - תעשית המזון המודרנית ממשיכה קדימה, מתקדמת ומשתכללת ומתפזרת לכל רחבי תבל.

 חדש בכשרות בד"ץ – 'וופלים חלביים' !!!

הכניסה למפעל הוופלים לואקר בהרי האלפים באוסטריה

סיפור לדוגמה: באחרונה הופיע על מדפי החנויות מוצר חדש של מותג וופלים הבינ"ל 'לואקר' – דאבל שוקולד. מדובר במותג וופלים איטלקי המוביל בעולם שלו מאות מוצרים בתחום הממתקים הנמכרים בכל רשתות השיווק וחנויות הנוחות בארץ ובעולם.

מפעלי החברה באזור הדולומיטים שבצפון איטליה ובחבל 'טירול' שבאוסטריה באחד מאיזורי הסקי הפופולאריים ביותר. מתמקד במוצרים מבוססי וופל על פי שיטה אוסטרית מסורתית שעוברת בירושה, תוך הקפדה על שימוש בחומרי גלם איכותיים בלבד.

זהו מוצר הוופלים השלישי של החברה המיוצר בכשרות מהדרין של 'בד"ץ איגוד רבנים' מיסודו של הרב וועסטיים זצ"ל בקו ייצור מיוחד שעבר הכשרה יסודית. הוופלים האיכותיים בולטים בהיותם 'חלביים' והם מיוצרים מ'חלב ישראל' משעת חליבה ותוך הקפדה מוחלטת על 'אפית ישראל'.סיפור הוופלים החלביים מאיטליה הוא הסיפור של עולם הכשרות הבינ"ל – הצרכנים רוצים את המוצרים מהשורה הראשונה וכשיותר ויותר מוצרים מיוצרים בחו"ל בייצורים מיוחדים בכשרות בפיזור רחב של מפעלים ברחבי העולם, כל ייצור הופך לפרויקט שמצריך לימוד ומעקב, הפקה וייצור.

וופלים חלביים בכשרות בד"ץ

מערכת כשרות בינ"ל – היתרון !

למערכת כשרות בינ"ל יש יתרון ברור בתחום זה.

"לא אחתום חוזה בלי תכנית ייצור מאושרת של הבד"ץ נותן הכשרות" – מסכם לנו יצרן הממתקים – "למעשה, הבד"ץ הוא בעצם מנהל הפרויקט שמכתיב ומנהל הכל. בגלל זה אני חייב מערכת שמבינה את תהליכי הייצור וחומה"ג, שקרובה וזמינה להיות בארץ הייצור כבר משלב התכנון ולראות שהכל מתבצע לפי הדרישות על הצד הטוב ביותר".

'בד"ץ איגוד רבנים מענצ'סטר' מייסודו של הרב וועסטהיים זצ"ל, היא מערכת כשרות בינ"ל שמקום מושבה במענצ'סטר באנגליה והיא מעסיקה בקביעות משגיחים בפריסה רחבה של מדינות יבשת אירופה וגם במזרח הרחוק.

לבד"ץ יש גם משרד כשרות בישראל בניהולו של הרב משה ויינשטיין. גם הוא וגם צוות הרבנים והמפקחים בישראל למדו ועבדו עם הרב וועסטהיים זצ"ל שנים רבות. הם אחראיים על ההשגחה בארץ ושותפים מלאים בטיפול בכל הפרויקטים של הבד"ץ ברחבי העולם.

שוחחנו השבוע עם הרב דני מור, המשמש כבר שנים רבות כמנכ"ל 'בד"ץ איגוד רבנים מענצ'סטר' והיה איש אמונו של הרב וועסטהיים זצ"ל -

"הקירבה והזמינות של המשגיחים, המפקחים ואפילו רבני הבד"ץ בתקופות רגילות, וק"ו בשנה האחרונה עם מיגבלות הקורונה, יחד עם ידיעת השפה והנסיון הפכו את הבד"ץ למערכת הכשרות הגדולה והמובילה בעולם בייצור חומ"ג וממתקים בכשרות מהדרין".

הרב וועסטהיים זצ"ל (במרכז) עם הרב ויינשטיין (לשמאלו) מנהל הבד"ץ בישראל במפעל 'ארקור' בארגנטינה

כשרות מהודרת בזמן 'קורונה' -

הרב דני מור מנסה לעשות לנו סדר על מיגבלות ה'קורונה' על תעשית הכשרות העולמית.

"מצד אחד, העולם התרגל ל"ע ל'שיגרת קורונה' וכך גם התעשיה למדה להתרגל למצב החדש. אם בפרוץ המגיפה לפני שנה נתקלנו ב'הפתעה' במחסור בחומרי גלם,  בעיכובים של משלוחים או בסגרים ועוצר – היום, שנה אחרי, זה עדיין קיים אבל הכללים יותר ברורים וכולם נערכים בהתאם.

הנה 'מעשה שהיה', סיפור לדוגמה - אחד הרבנים שלנו (הפעם דוקא מישראל...), מנהל פרויקט גדול של כשרות בפולין. בעבר זו היתה קפיצה לחו"ל, לפעמים הלוך וחזור באותו יום. בשבוע שעבר, כדי להגיע לאותו יעד, הוא נאלץ להמתין לאישור ועדת חריגים ליציאה מהארץ, ליסוע לפרנקפורט ולהמתין 10 שעות לטיסה לפולין.... – בימים רגילים, בזמן הזה הוא כבר היה מגיע לברזיל....

מהצד השני, הבעיה הגדולה בעידן ה'קורונה' שאנו נתקלים בה שוב ושוב, היא סוגית ההשגחה הצמודה שהיא אצלינו תנאי בל יעבור לייצור מהדרין. 

האב"ד הרב לנדאו ומנכ"ל הבד"ץ הרב מור בסיור במפעל חומרי גלם באנגליה

לעיתים, המשגיח עם הדרכון האירופאי יכול להגיע טכנית למפעל, אך אסור להכניס זרים למפעל ... או יש מיגבלות שהיה ליד קווי הייצור.

ייצור חמאה ו'רכיבי חלב' (למוצרי חלב מתקדמים – גבינות מיוחדות ויוגורטים) מ'חלב ישראל' בקורונה הפך למבצע כמעט בלתי אפשרי – שכן בתקן הייצור באירופה החלב נאסף מהמון המון רפתות קטנות שבכל אחת מהם צריך להיות משגיח נוכח כמעט בו זמנית. בימים רגילים זה מבצע צבאי עם הערכות והשתתפות משגיחים רבים, במיגבלות הקורונה זו הפקה שאי אפשר לתאר במילים....

ככל הידוע במהלך השנה האחרונה של מגיפת 'הקורונה' הצליחו ברחבי העולם לעשות ייצורים בודדים מסוג זה, כמעט בכולם הבד"ץ שלנו כמערכת כשרות בינ"ל שמרכזה באירופה  היתה מעורבת בסיוע ובכח אדם.

 לסיכום אומר הרב מור – "כמנהל אני מאמין שתחום הממתקים וחומה"ג שלהם יהיה 'מנוע צמיחה' חשוב של הבד"ץ שלנו – יותר ויותר ממתקים של חברות ויבואנים מישראל ומרחבי העולם ייוצרו תחת השגת הבד"ץ שלנו. אנחנו נערכים בהתאמה בגיוס והכשרה של משגיחים ומפקחים במגוון מדינות ומתפללים שנצליח במשימת הקודש ושנזכה לאמון ציבור המהדרין בכשרות".

הרב וועסטהיים זצ"ל בסיור כשרות במחלבת טרה

אב"ד חדש – ידא אריכתא....

הרב שולם לנדאו שליט"א התמנה לפני שנה לתפקיד אב"ד של 'בד"ץ איגוד רבנים מענצ'סטר' אחרי 18 שנה שבהם היה איש סודו ויד ימינו של חמיו הרב וועסטהיים זצ"ל. למרות הקירבה והנסיון הרב שצבר, לתפקיד אב"ד וממלא מקום הוא הגיע בחטף אחרי פטירתו הפתאומית של הרב וועסטהיים בערב פסח אשתקד.

גם בעידן של סגר הרמטי בין המדינות, הצלחנו לנהל שיחות מרתקות באמצעות ה'זום' כל הבעיות והאתגרים של מערכת הכשרות ועל הנעליים הגדולות שאליהם הוא נכנס:

"בראש ובראשונה, אני רואה את תפקידי כ'ידא אריכתא' של מו"ח ולא רק כ'ממלא מקומו' – אנו רואים עצמינו כתלמידים הממשיכים את דרכו באותו אופן שבה הנהיג את מערכת הכשרות שהיתה מפעל חייו. יעודו של הבד"ץ להמשיך את דרכו של הרב וועסטהיים זצ"ל לפי כל ההנהגות והכללים שהנהיג בחייו".

האב"ד הגאון רבי שלום לנדאו ממשיך דרכו של הרב וועסטהיים

"מורינו הרב וועסטהיים זצ"ל שעוד היה עימנו בתחילת מגיפת הקורונה טרם הסתלקותו, הורה לנו ברורות כללי עבודה והנהגות כשרות בזמני חירום ומצוקה. הבולט שהם, שלא להסתמך על השגחה באמצעות מצלמות וידאו או אפליקצית 'זום' וכדו' – לא בייצור מוצרי יסוד בסיסיים וקל וחומר לא במוצרי 'מותרות' כממתקים.

ואנחנו, שרואים את עצמינו כ'ממשיכי דרכו', בחסדי ה' הצלחנו לעמוד בנסיון זה למרות סערות התקופה ועם יד על הלב – קצרה היריעה לספר ולהראות את יד ה' וההשגחה הפרטית גם בתחום זה...".

עם הפנים לחג הפסח....

אך הזכרנו את חג הפסח, חיכתה לנו הפתעה מהאב"ד: "עד כמה שישמע מוזר, מו"ח הרב וועסטהיים זצ"ל שראה את ייעודו ומפעל חייו למצוא פתרונות כשרות מהודרים בתעשית המזון המודרני והיה סמל ודוג' לכל תעשית הכשרות של הבדצי"ם ברחבי העולם – לפסח היתה לו מדיניות שונה.

אם בכל השנה הוא חיפש פתרונות, את הייצורים לפסח הוא ביקש תמיד לצמצם. דעתו היתה ש'מנהג אבותינו בידינו להקפיד על קוצו של יו"ד' צריך להיות מדיניות לרבים ולא רק הנהגה ליחידים – חסידים ואנשי מעשה. דרישות הכשרות שלו לפסח גם דרשו המון כח אדם של משגיחים וכמעט ולא מאפשרות ייצור תעשייתי של מוצרים מתקדמים.

אנחנו כמובן ממשיכים בדרכו. בחסדי ה', גם עם מגבלות ה'קורונה' יש שפע גדול ואנחנו לא במצב של רעב ומחסור של מוצרים לחג הפסח".

סיכום על קצה המזלג...

הרב לנדאו מבקש לסכם: "מהרב וועסטהיים זצ"ל למדנו שכשרות זה 'עבודת שטח' והכירות אישית, להיות תמיד בכל מקום – מהרבנים ועד אחרון המשגיחים. אנו מתפללים שבזכות ההקפדה להמשיך באופן מדויק את דרכו וכללי הכשרות שקבע, יהיה מליץ יושר עלינו לראות ברכה והצלחה בהמשך דרכו להרבות קדושה וטהרה על שולחנם של ישראל".

כתב הסמיכה של הגאון רבי שלום לנדאו שליט"א מהגאון רבי חיים מאיר וואזנר זצ"ל


ר' שולם לנדאו שליט"א – כרטיס ביקור

בנו של  הרה"ג ר' אפרים לנדאו זצ"ל שהיה דיין ב'כדתיא' לונדון במשך שנים רבות.

בצעירותו למד בישיבות לוצערן בשוויץ אצל ראש הישיבה הגאון ר' יצחק דוב קופלמן זצ"ל ואח"כ המשיך בישיבת מיר בירושלים.

בהגיעו לפרקו נלקח כחתן לבתו הבכורה של הרב וועסטהיים זצ"ל.

למד שנים רבות בכולל סאטמר במנצ'סטר ובמשך שנים רבות היה 'ראש חבורה' של לומדי שו"ע יורה דעה.

קיבל את 'היתר הוראה' מגדולי הרבנים באירופה: מהרה"ג ר' חיים מאיר וואזנר זצ"ל (גאב"ד זכרון מאיר בני ברק ובנו של מרן בעל 'שבט הלוי' שהסתלק לפני שבועיים לב"ע ) שהיה באותם שנים רב קהילת סאטמר בלונדון, מהרב אפרים פדווה שליט"א - ראש ב"ד 'כדתיא', מרא דאתרא לונדון, מהרב הרשל שניק (דיין בסאטמר ובב"ד 'כדתיא' לונדון) ומהרב ישראל חיים הורוביץ (רב קהילת סאטמר במנצ'סטר).

כשהצטרף למערכת הכשרות 'בד"ץ איגוד הרבנים מענצ'סטר', היה איש סודו ויד ימינו של חמיו הגדול הרב וועסטהיים זצ"ל בכל מפעלותיו הגדולים בתעשיית הכשרות המורדנית. בשנים האחרונות היה אחראי על השחיטה באירלנד שבה משתתף בקביעות גם גאב"ד חניכי הישיבות דב"ב, מרן הגאון רבי מרדכי גרוס שליט"א.

הרב וועסטהיים זצ"ל ראה בו כל השנים את ממשיך דרכו ועם הסתלקותו הפתאומית בערב פסח שנה שעברה עודדוהו גדול"י להכנס לנעליו הגדולות של חמיו ולשמש כאב"ד ומנהיג מערכת הכשרות. 

האב"ד הרב לנדאו בייצור מיוחד אפית ישראל באוקראינה

 

הרב וועסטהיים ממתקים ופלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד