כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024

תשכחו מלקנות דירה לילדים

הדירות ב'פרויקטים' החרדים יתייקרו ב-80 אלף שקל ובנוסף יצטרכו הרוכשים להביא עוד 60 אלף מהבית • איך הפך המוסד המפלה ביותר ספרדים ודתיים למוביל המאבק בגזענות? • טורו היומי של יצחק נחשוני

תשכחו מלקנות דירה לילדים
יצחק לב ארי מהיר חימה



עושים לנו 'משכנתא'

למעלה משנה מפמפמים לנו את המוח עם אשליות שהנה-הנה נפתרת מצוקת הדיור הקשה בציבור החרדי, אבל היא כנראה עמידה מפני תוכניות ארטילאיות המתפרסמות רק בעיתונות החרדית, ולא בדיוק נשמעת להמיית לבו וכוונותיו הפוליטיות, אם גם חיוביות, של שר השיכון אריאל אטיאס.
חריש, בית שמש, קרית גת, נצרת עילית, כסיף, ביתר, רמת שלמה, מודיעין עילית מתרחקים מאיתנו, כאילו הגענו כבר לארץ הנמתחת כעורו של לוויתן במקום להיות בארץ המובטחת.

בעיתונות הכללית קוראים לזה גם היום 'בועת הנדל"ן'. אצלנו, הציבור החרדי, הבועה הזו כבר התפוצצה מזמן, ונותרה ממנה רק בבואה כמו כל ההבטחות היפות שאינן משקפות את המציאות. אלא שאיש אינו מוכן להודות בכך, ובוודאי לא העיתונות החרדית שהיא ו'תוכניות ההקמה' הגרנדיוזיות היוצאות לפרסום בקצב מסחרר מפרנסות זו את זו כמו כל היהודים הטובים.

הגיע הזמן לומר לציבור את האמת, גם אם היא לא נעימה - העובדה שבמשרד השיכון יושב שר חרדי לא היטיבה עמנו, אולי אפילו הרעה את המצב. כמו שאת 'הסכמי השלום' הביא, עד עתה, הימין ולא השמאל, כמו שאת ההישגים הגדולים לתחום 'תקשורת' שאין בינו לבין החרדים כמעט דבר, הביא דווקא השר אריאל אטיאס מש"ס יותר מכל שר חילוני, כך לפתרון מצוקת הדיור החרדית, יתרום יותר שר חילוני מאשר חרדי.

במקום גירבולי סרק, חייבים להסכים שעקרון הגריליבזציה פועל גם כאן ומכתיב את המציאות.
אמש אירעו שני דברים משמעותיים בתחום הזה שרק מחזקים את המסקנה הזו. התאחדות הקבלנים כינסה מסיבת עיתונאים שבה נחשפו נתונים מדאיגים על עליית מחירי הדירות ב-17% במהלך שנת ההבטחות של שר השיכון אטיאס. באותו מעמד הוצג צפי של התייקרות נוספת בשיעור של בין 60 ל-80 אלף שקל ליחידת דיור מתוכננת בפרויקטים החרדים, כתוצאה מצמצום העובדים הזרים בענף הבניה.

אף כלי תקשורת חרדי לא מצא לנכון לדווח על כך היום, מלבד 'בחדרי חרדים'.

מהקשחת תנאי המשכנתא, עליה הודיע המפקח על הבנקים מאוחר יותר בלילה, כבר לא יכלו העיתונים החרדים, מלבד 'יתד נאמן', להתעלם.

'המודיע' ו'המבשר' מדווחים עליה בעמודיהם הראשונים, וגם במוסף 'מדורים', אבל בנוסח פושר כאילו לא נוגע הדבר ישירות לכיסינו ולנשואי ילדינו. צמצום המשכנתאות הבנקאיות ל-60% מערך הדירה תחייב כל רוכש, בפרויקטים החרדים שהם בינתיים על הקרח, ואפילו לא על הנייר, להביא מהבית עוד 60 אלף שקל לפחות.

מי יוכל לעמוד בזה?

מדיניות של בת יענה, והסתרת המצב העגום מן הציבור, תוך פרישת חסות על שר השיכון אריאל אטיאס אובד העצות, אינה פתרון. היא גרועה הרבה יותר מייאוש והרמת ידיים. אם לא תשמע מיד הלמות הפטישים הגיע הזמן לדפוק על השולחנות, לעשות שידוד מערכות ואולי לשנות תפיסה וללכת במלוא העוצמה לתוכניות ה'דיור להשכרה', שהציעו בזמנו אדמו"רי בית גור, ולא יצאו אל הפועל מאותן סיבות ממש שעכשיו תוכניות הבניה אינן מתבצעות.

הפעם זה לא משחק כסאות על ראשות עיריית ביתר או ירושלים, לא מאבקים עקרים בהצטרפות להסתדרות הציונית, או אחרים שנועדו רק לספק כותרות. הפעם זה מאבק על הבית ממש, המחייב לשנס כוחות מקיר לקיר.

עליה לתורה ביום ראשון. רם עמנואלצילום: עליה לתורה ביום ראשון. רם עמנואל
עליה לתורה ביום ראשון. רם עמנואל


עמנואל זה לא רק יישוב בשומרון

פרשת בית הספר בעמנואל היא 'פאסה' מהבחינה החדשותית שאנחנו מתעניינים בה.

למרות שיש מי שמנסה גם היום, ובכל כח, להשאיר אותה באוויר, כמו עיתון 'הארץ' למשל, ואת החינוך העצמאי היא גוררת לסערות ולמאבקי כח נוספים שלא רק שאין בינם לבין 'חינוך' דבר, אלא הם עומדים בניגוד מוחלט לכל מה שהמונח הזה מכוון אליו, אנחנו החלטנו שלא לשחק יותר במשחק הזה.

לא נהיה יותר הזרוע שקמה בכל בוקר ובודקת מחדש האם גחמותיו של השופט אדמונד לוי או חבריו האחרים לבג"צ, מבוצעות על פי המתווה שהוא רשם בפסקי הדין שלו או לא. שיחפש לו 'פראיירים' אחרים.

בוודאי שאין לנו שום כוונה לתת יד למאבק המתנהל על גבן של תלמידות בעמנואל, רק משום שאותו שופט לא יכול לנהל את אותה מלחמה עצמה נגד חבריו בבית המשפט העליון. גם הם הקימו לעצמם את 'מגמת האליטות' והותירו אותו לבד ב'כיתה' ב'מגמה הספרדית'.

גם בבית המשפט העליון יש 'תקנון' מחמיר הקובע את התנאים לקבלת 'חברים' למועדון, בדיוק כמו אצל התלמידות בבית הספר בעמנואל. לא נוסח התפילה ולא פסקי ההלכה הם שמנחים את 'ועדת הקבלה' שם להפלות את הספרדים ואת הדתיים. אין שום הגיון שיפוטי ואחר, שדווקא ממוסד מפלה זה תצא בשורת המהפכה בשם המאבק בגזענות נגד מי שכל רצונו הוא שילדיו יתחנכו בדרכי רבותיו ואבותיו. אם יש גזענות, ואפילו גדולה יותר מה'מכסות' בבית המשפט העליון, זו התביעה הזו מהורים חרדים.

אבל הבטחנו להוריד את הנושא מהבמה שלנו, ולא לעסוק בו יותר בינתיים, ואנחנו מתכוונים לקיים. כדי לעשות את ההחלטה קלה יותר לביצוע ובהדרגתיות, ולא שתתברר אחר-כך 'כקפיצת ראש', נשאיר עוד יום אחד את השם 'עמנואל' על המדף, אבל לא את היישוב 'עמנואל' שבשומרון, אלא את ראש סגל הבית הלבן ולחשנו היהודי של נשיא ארצות הברית ברק אובמה, רם עמנואל.

הוא יהיה חייב לסלוח לנו על ההקשר וההשוואה שאנחנו עושים כאן, למרות היותו המתנגד הגדול לקיומם של יישובים יהודים, כמו עמנואל, מעבר לקו הישר של קייקי כפר בלום - מקומות הבילוי של תל אביב - ובתי המלון של אילת שבהם וביניהם הוא מטייל בימים אלה, יחד עם משפחתו. סוף-סוף גם הוא הרי פתח 'מגמה' ואפילו מאוד שקופה - ה'מגמה היהודית הלבנה' אצל הנשיא השחור הראשון של אמריקה.

אמרנו משהו 'גזעני'?

רם עמנואל, שהוריו היו ישראלים 'יורדים', מבקר בישראל לרגל הבר מצוה של בנו - ז'אק.

מזל טוב.

כדי שלא יצטנן, חלילה, לקראת ה'חגיגה' הגדולה, הוא נמנע מלהגיע לאזורים שהוא דאג להקפאתם, וכנראה גם לא מודע כלל למתחולל ביישוב עמנואל שבשומרון.

בניגוד לפרסומים המוקדמים, הוא אינו מתכוון לערוך את טקס הבר מצוה בכותל, מה שמשבש תוכניות לכל מי שתכנן לשבש את שמחת האירוע שלו. הטקס ייערך בכותל הדרומי, שבו מעלימים עין מנשים פרובקטיביות המתעטפות בטלית ואפילו קוראות בתורה. זה יהיה טקס קונסרבטיבי. בינתיים הוא מטייל לו עם משפחתו מאתרי נופש שונים בישראל ונהנה מן החיים.

ובכל זאת משהו מעיב על הביקור המתוקשר הזה. לא, לא הדאגה לאלפי המשפחות בהתיישבות שנאנקות תחת הגזירות המדיניות של ההקפאה וההריסה שהוא הנהיג בירושלים וביהודה ושומרון. איתמר אייכנר ב'ידיעות אחרונות' יודע לספר כי "ראש סגל הבית הלבן מתכוון לערוך את אירוע הבר מצוה ב...יום ראשון. אלא שעל פי המסורת לא עולים לתורה ביום ראשון"...

הלך המצב רוח.

מי שהחליט על לתת להקפאה וההריסה בהתנחלויות תוקף משפטי מחייב, מי שהחליט לפורר את היישוב עמנואל, לחייב את ה'חינוך העצמאי' בקנס של 10 אלפים שקל ביום, והורים - בהם קשיי יום - שבסך הכל רוצים לחנך את ילדים היות יהודים יראים ושלמים ב-200 שקל ליום, מי שהחליט להתערב בחינוך החרדי, יכול להחליט גם לשנות את היום שבו יקראו בתורה בישראל משבת ושני וחמישי, ליום המנוחה של הנוצרים שבו מבקש רם עמנואל לציין את בר המצווה לבנו. שיפנה בעניין זה ל' מגמה האליטסטית', לא הספרדית, בג"צ, הוא ודאי ייענה בחיוב.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד