כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024

נחשוני סוקר את התרגיל • הציון: נכשל

איזה 'מפנה' לא נעשה בתרגיל העורף 'מפנה 4'? • מי יקרא את המנשרים של התרגיל שהודפסו באידיש לטובת תושבי מאה שערים? • ומי לא נותן לראש הממשלה נתניהו להרדם? • טורו היומי של יצחק נחשוני

היום בתרגיל יו"ר מד"א אלעד אפי שטרן
היום בתרגיל יו"ר מד"א אלעד אפי שטרן



'חכמי חלם' או חכמי הלם?

היום מגיע תרגיל העורף 'מפנה 4' לשיאו.

לפי התרחיש הדמיוני, אפילו מאד, מדינת ישראל נכנסת ליום ה-18 של הלחימה, הצבא הסורי משגר אלינו טילים בעלי ראש כימי והם פוגעים, לא עלינו, בקרית ים, קרית אתא, חיפה, הוד השרון, וטיל אחד חומק ונוחת גם במרכז ה'קריה' בתל אביב.

בכרמל דולף חומר מסוכן באיזורים הומי אדם, בבית החולים רמב"ם פגע, לפני דקות אחדות, טיל כימי בכמה מבנים. מליוני אזרחים במדינה נכנסו למקלטים, ולמרחבים מוגנים למשך 10 דקות.
באמת שלא נדע.

אבל מסתבר שהרבה יותר זמן מזה, נמצאים ראשי מערכת הבטחון שלנו במרחבים אטומים, ה'מגינים' אליהם לא מפני תרחישים דמיוניים אלא מפני מציאות כואבת. העיתון 'מעריב' מדווח היום כי כבר עברו חודשיים (לפי חישוב שלנו יותר משלושה חודשים), מאז החלו לחלק מחדש את ערכות המגן לתושבי מדינת ישראל, וראש מחלקת אוכלוסיה בפיקוד העורף, אלוף משנה חיליק סופר, מודה שרק 300 אלף מסכות הגיעו לבתי התושבים. על פי הדמיון הפורה של עורכי התרגיל יווצרו פקקי ענק של כלי רכב ובהם אזרחים שיברחו דרומה מאימת הטילים…איך זה אמור לקרות אם במציאות רק פחות מ-5% מתושבי המדינה ישתמשו בערכות מגן, ויצליחו לזחול לעבר המכוניותיהם כדי להמלט מהאימה?

בנקודה הזו, של חלוקת ערכות המגן, כשלון התרגיל היה ידוע מראש, ונראה שבשל כך גם לא
תורגל. במטה פיקוד העורף מודים בכשלון החלק המציאותישל ההכנה לקראת הגרוע מכל, וממשיכים לתרגל אותנו על…החלקה בגלגליות לעבר מרחבים מוגנים כדי לא לגרום לפקקים, ועל התניידות זריזה עם גלוני אקונומיקה למקלטים אטומים.

הבעיה האמיתית תווצר אם האזעקות העולות ויורדות שמושמעות היום, יעוררו אצל רבים יותר את המודעות, והם אכן יגשו לנקודות החלוקה לקחת את המסכות המגיעות להם. 'יתד נאמן' מצטט היום את ח"כ נחמן שי, "שתו מים" ממלחמת המפרץ, המתריע כי ל - 50% מהאוכלוסיה בישראל אין כלל ערכות מגן גם למקרה של אזעקת אמת. לא 'חרם' להשקיע כסף וזמן בתרגיל במקום בפתרון נקודתי של עקב האכילס הידוע מראש?

חלם במיטיבו, ובמקרה הזה הלם שלא במיטיבו.

'המודיע' כבר יודע לקבוע היום, בכותרת הראשית שלו, שתרגיל העורף מגלה שאוכלוסית ישראל רחוקה מלהיות מוכנה למתקפה לא קונבנציונלית. חבל, אפילו, להמשיך עוד יום אחד נוסף בתרגיל.

הניתוח של א. פאר, כתבו הצבאי של העיתון, הוא מקיף ומעמיק כמו תמיד, רק לוקה בחסר בהיבט אחד שמבחינת הקורא של העיתון שלו הוא דוקא אמור להיות החשוב ביותר - הציבור החרדי רחוק מלהיות מוכן למתקפה קונבנציונלית, לא משום שלא נענה להזמנות לבוא ולקחת את ערכות המגן מנקודות החלוקה, אלא כי שוב הוא המקופח ושלומו מופקר. גם הפעם מערכת הבטחון לא מצאה לנכון ליצר עבורו מסכות לבעלי זקנים.

בכל בליל הדיווחים ה'צבעוניים' של העתונות החרדית על שלבי תרגיל 'מפנה 4' לא חל שום 'מפנה' בהתייחסות המזלזלת הזו. המקסימום שהיו מוכנים לעשות עבורנו זה להפעיל את צופרי האזעקה גם בריכוזים החרדים, להוריד אותנו למקלטים ואפילו…לפרסם מנשרים לתושבי מאה שערים בשפת האידיש. השאלה מי יקרא את המנשרים האלה כשלקוראים הפוטנציאליים שלהם לא הכינו מסכות? - היא רחוקה מטווח המחשבה של פיקוד העורף, אפילו יותר מהתמודדות עם המחשבה איך משתלטים על הפקק של הבורחים מתל אביב לערי הדרום…

מבחינתנו התרגיל נכשל.

ביבי. עייף?צילום: ביבי. עייף?
ביבי. עייף?


סודות מ'חדר השינה'

אובמה הזה יודע לקלקל את המצב רוח הלאומי, גם שכבר יש לו, פעם אחת, כוונות טובות.

עד שהוא כבר מפתיע את ראש הממשלה שלנו, בנימין נתניהו, ושולח לו, באמצעות רם עמנואל, ראש סגל הבית הלבן, הזמנה לפגישה בשבוע הבא, כאילו היתה זו עוד הזמנה לבר מצוה של בנו ז'אק, הוא משמיט לחלוטין את הטיעון האחרון, שבו נאחזו יועצי התקשורת של ראש הממשלה, בנסיונות להצדיק את הצעד המאוד תמוה של התקנת חדר שינה במטוס שבו יוצא נתניהו מחר לצרפת לקנדה, ועכשיו גם לוושינגטון.

כאשר התעוררה הסערה בתקשורת, בעקבות העלות הנוספת בסך מיליון ומאתיים אלף שקל, ששולמו עבור חכירת מטוס מדגם 'בואינג 767' במקום 757 הפשוט יותר, משום שרק בו ניתן להתקין חדר שינה לראש הממשלה, במקום כורסאות העור ה"לא נוחות" של 'מחלקה ראשונה', הסבירו הדוברים שהטיסה הארוכה מקנדה לישראל, ללא צורך בנחיתת ביניים בת 45 דקות, מאד מעייפת את ראש הממשלה, ועלולה, חלילה, לשבש את סדר יומו ביום שלישי הבא, כשישוב ארצה.

אמנם מדובר בניצול 'חדר השינה' רק בכיוון אחד, שכן בדרך לקנדה נוחת נתניהו בפריז כדי להשתתף, יחד עם פמליה 'מצומצמת' של 32 מלוים, בטקס קבלת ישראל ל oecd - הארגון לשיתוף פעולה כלכלי, אבל מה לא עושים כדי שראש הממשלה שלנו לא יהיה עייף, ויוכל לקבל החלטות, חשובות יותר מהתקנת 'חדר שינה' במטוס, בשיקול דעת, ותוך הסתכלות רק על טובת העם...

בסופו של דבר בא אובמה, הנשיא שהוא שונא הישראל הגדול ביותר שהיה אי פעם לאמריקה, ולא נותן לנתניהו לישון, לא רק בגלל הצעדים המטרידים שהוא כופה עליו בלי לתת לו הזדמנות להתנגד, אלא אפילו בדרך מקנדה לישראל. אחרי טיסה קצרה, מקנדה לוושינגטון, הוא יאלץ לקום, להסיר את הפיג'מה, או הנמנמת אם תרצו, לסדר את הפריזורה, בעיקר של שרה, לעלות על חליפה ולהחנק עם עניבה.

כך נוהגים בראש ממשלה?

אחר כך, בדרך מוושינגטון לישראל, לא יוכל נתניהו כבר להרדם. ההתרגשות הרבה שתאחוז בבני הזוג המלכותי נתניהו, שהתקבלו בסבר פנים יפות כל כך, ומעניין למה, לפגישה מפתיעה עם מנהיג העולם החופשי, תנער אותם לגמרי כאילו שתו חבית X.L....

אם לא די בכל אלה, כל סדר היום של יום שלישי הבא, שכדי לשמור עליו התקינו את 'חדר השינה' במטוס, שובש גם הוא עם ההזמנה לוושינגטון. חזרתו של נתניהו לישראל תתאחר, בשל אותה פגישה בבית הלבן.

לילה טוב לכם, בני הזוג נתניהו, כדאי שתשנו טוב הלילה, לפני היציאה לפריז, קנדה ובעיקר ושינגטון.

כן, ואל תשכחו לקחת איתכם את עוזרת הבית, ולא משנה אם יקראו לה פרץ או כל שם אחר, שכן חדר שינה זה לא מחלקה ראשונה במטוס, ואותו חייבים לנקות ולסדר היטב, ושיעלה כמה שיעלה...


טוקבק: נחשוני מודה ש'פישל'

17. אכן אתמול 'פישלנו', ולמרות שלא מדובר בפרט משמעותי שהיה בו כדי לגרוע או להוסיף לנכתב, אנחנו מחויבים ל"והייתם נקיים".

לעומת מה שנכתב, כן דווח, גם ב'יתד נאמן' כמו ב'המודיע' וב'המבשר', על השינויים באחוזי המשכנתאות שהנהיג המפקח על הבנקים. מצטערים שבעומס עמודי יום ג' של העיתון הזה הידיעה והפרשנות שלצדה נשמטו מעינינו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד