י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

מינוי מפתיע: עמוס עוז מונה למשגיח

מהי ה'שיטה הצרפתית' להשתלט על 'משט' מעצבן ולמה לא אימצו אותה הישראלים? • ולמה יגנוז היום נחשוני את עיתון הארץ ולא ישליך אותו לאשפה? • טורו היומי של יצחק נחשוני

מינוי מפתיע: עמוס עוז מונה למשגיח



ה'משט' של 'גרינפיס' הסתיים אחרת

איך זה שבכל בליל הדיווחים, הפרשנויות, והמאמץ ההסברתי המאוחר סביב ה'משט' שנמשך גם היום בעיתונים, וכנראה ימשך כגשר ימי עד ל'משט' הבא, שכבר יצא לדרך, איש עוד לא הזכיר את ה'שיטה הצרפתית' להתמודד עם 'משטים' לא רצויים, גם אם הם הרבה פחות מדאיגים.

'גרינפיס' הוא ארגון הומאניטרי, לא ארגון טרור, גם אם לא כל פעולות המחאה שלו מקובלות תמיד. אין ספק שאין לו 'שכירי חרב' ולוחמי גרילה. צמאי דם אינם חלק בארגון הזה ששם לו למטרה את המשימה "להבטיח את החיים על כדור הארץ". בארגון זה כל דם, אפילו של חיות וחיות אדם כמו אלו שהיו על ה'מרמרה', עלול לפגוע בצבע הירוק שכל-כך אהוב עליהם ומבטא את ה'תקווה'.

הארגון, שלו 40 סניפים, כולל בישראל, משתמש בשיטות פעולה ובמחאות יצירתיות ולא אלימות. הוא היה הראשון שהשתמש ב'משט' כדי למשוך תשומת לב ולהטמיע את רעיונותיו. כל ה'משטים' שבאו אחריו, כולל זה שנע השבוע לכיוון עזה, הם חיקוי 'זול' של הרעיון שהגו ה'מוחות' של הארגון הזה.

בדיוק לפני 25 שנה, בשנת 1985, יצאה ספינה של 'גרינפיס' להפגנה נגד הניסויים הגרעיניים שערכה אז צרפת באטול מורורואה שבאוקיינוס השקט. צרפת, לעומת ישראל, לא המתינה עד שהספינה תגיע לפאתי אתר הניסוי שלה כשעליה כל נוסעיה, ובעת שעגנה בנמל אוקלנד שבניו זילנד, הוצמדו אליה שתי פצצות שגרמו לטביעתה. כל מי שהיה בבטנה, כולל צלם זר אחד, נהרג, וכל הפעילים האחרים התפזרו כמו רסיסי הפצצה שאותה בקשו לעצור.

לאחר לחץ עולמי שנמשך כמה שנים, לא נותרה לצרפת ברירה והיא הסכימה לקנות את סגירת הפרשה ב...תשלום פיצוי לארגון גרינפיס בגובה 13 של מיליון דולר.

לפני שנים אחדות נודע שפעולת החבלה בוצעה באישורו הישיר של נשיא צרפת דאז, פרנסואה מיטראן. פייר לקוסט, שכיהן בעבר כראש סוכנות הביון הצרפתית, סיפר בראיון עיתונאי כי שאל את הנשיא מיטראן אם הוא מאשר לבצע את מה שנקרא 'תכנית הניטרול' שהניח לפניו צ'רלס הרנו, שהיה אז שר ההגנה של צרפת, והנשיא מיטראן נתן לו את אישורו.

גם הגילוי הזה לא העלה מחדש את שיטת סיכול ה'משט' של צרפת, מעל הפרק, והוא נעלם בתהום הנשיה, ולא יצא משם גם כשישראל מותקפת בעולם על עצירת הספינה ועליה נציגי 'מסדר הפגיונות' של ארגוני הטרור.

אה, כן, וכמעט שגם אנחנו שכחנו... שר ההגנה הצרפתי, צ'רלס הרנו, התפטר אחרי הטבעת הספינה מתפקידו, על אף ששיטת ההשתלטות שלו על ה'משט' דווקא הוכיחה את עצמה, שלא כמו אצלנו.

אותנו איש אינו שואל. אפילו עורכי הסקר המתפרסם היום בכותרת הראשית של 'מעריב' הקובע ש-62.7% מהציבור סבור שהיה צריך לעצור את המשט בצורה שונה ('השיטה הצרפתית'?) דילגו עלינו ולא התעניינו לדעתנו. אם היו שואלים, היינו רוצים שהפרשה תסתיים כפי שהסתיימה אצל הצרפתים, ובעיקר בחלק האחרון שלה - התפטרותו של 'שר ההגנה' שלנו, אהוד ברק, מקבילו של צ'רלס הרנו הצרפתי.

מסכת 'סופרים'

'הארץ' מצא היום דרך מקורית להתנער מהרדידות שהשתלטה על התקשורת, שממשיכה לסחוט את ה'משט' כאילו היא עדיין רטובה מהמים העמוקים והעכורים שמצאנו עצמנו מוטלים במערבולותיהם. הוא מקשר בין מקרה ה'משט' לבין 'שבוע הספר' החגיגי שנפתח היום בחוצות ישראל.

מה הקשר? היחיד שאנחנו מצאנו הוא שגם 'שבוע הספר' נערך על גדות מה שהיה פעם בריכת מים ענקית, אליה היו 'קופצים ראש' אוהדי כדורסל בעת שקבוצתם ניצחה, כאשר המקום נקרא עדין ככר מלכי ישראל, ולא 'ככר רבין'.

במסגרת ה'גימיק' ניתנה הכותרת הראשית של העיתון ל...סופר עמוס עוז, תמורת קרדיט בסופה של הכתבה לספרו האחרון.

מה נאמר לכם? אם ננטרל את המסר הפוליטי של המאמר, וניתן לנטרל אותו, נשארנו עם... ספר מוסר. ואל תאשימו את עורכי העיתון, הם פשוט אינם יודעים את המושג 'כוחי ועוצם ידי' ועל כן נתנו לדברים את הכותרת "על גבולותיו של הכוח".

למעשה זה היינו הך.

כך כותב עמוס עוז היום בכותרת הראשית של עיתון 'הארץ': "במשך אלפיים שנה, הכירו יהודים את כוחו של הכח רק על גבם, בצליפות שוט. בעשרות השנים האחרונות, יש בידינו כח, והכח הזה שוב ושוב מהלך עלינו שכרון. שוב ושוב נדמה לנו כי כל בעיה הניצבת על דרכנו עשויה להיפטר בכח. מי שיש בידו פטיש גדול, אומר הפתגם העממי, כל בעיה נראית לו כמו מסמר...

"אינני מזלזל בחשיבותו של הכח. הכח חיוני לנו. בלעדיו לא נשרוד כאן אפילו יום אחד, ואוי למי שמזלזל בכוחו של הכח. אבל אסור לנו לשכוח אך לרגע, שכוחו של הכח הוא רק למנוע - למנוע את חורבן ישראל וכיבושה, למנוע פגיעה בחיינו ובחירותנו. כל ניסיון להשתמש בכח לא למניעה ולא להגנה עצמית, כי אם לריסוקן של בעיות, ולדריסתן של רעיונות יביא עלינו עוד ועוד אסונות, מסוג האסון שהמטנו על עצמנו במים הבינלאומיים, בים הפתוח, מול חופי עזה".

לראשונה אנחנו שוקלים ל'גנוז' את עמודו הראשון של 'הארץ' ולא להשליך אותו לאשפה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד