י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
סערת הגיור הרפורמי

ראש הסיעות החרדיות: פסקת התגברות כתנאי לממשלה

פסיקת בג"צ מבהירה באור ברור את הלך הרוח והכיוון אליו הולכות הבחירות הללו. בגוש הימין של נתניהו מצהירים כי ידרשו שינוי חקיקה וביהדות התורה מגדילים להצהיר כי לא יכנסו לשום ממשלה שלא תתחייב לחוקק את פסקת התגברות | ליברמן לפיד מברכים על הפסיקה

ראש הסיעות החרדיות: פסקת התגברות כתנאי לממשלה
דרעי גפני וליצמן צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בעקבות פסיקת בג"ץ, במערכת הפוליטית מגיבים לכאן ולכאן, בימין תוקפים ובשמאל מברכים. בעוד ראשי המפלגות החרדיות דורשים לחוקק את פסקת ההתגברות כתנאי לממשלה הבאה, ליברמן ולפיד מברכים.

במערכת הפוליטית מיהרו לשגר הודעות בתגובה לפסיקת בג"צ שלמעשה המדינה תכיר בגיור הרפורמי הפרטי בישראל, מהלך שעלול להוביל לסכנת התבוללות של כאלה שיוכרו כיהודים בניגוד להלכה היהודית.

בש"ס התחייבו לתקן את החקיקה שתמנע גיור רפורמי, "החלטת בג"צ להכיר בגיורים הרפורמים והקונסרבטיבים היא פגיעה אנושה בצביונה היהודי של המדינה והרס מוחלט של הסטטוס קוו בענייני דת ומדינה שקיים למעלה מ-70 שנה", נמסר.

במפלגה תקפו את השופטים והתחייבו כי "ש"ס תיזום ותקדם חוק שיבטל החלטה זו ותתמוך בחקיקת פסקת ההתגברות שתמנע מבג"צ להתערב שוב בנושא זה".

ראשי יהדות התורה משה גפני, יעקב ליצמן ומאיר פרוש הבהירו כי ידרשו את חקיקת פסקת ההתגברות כתנאי להקמת הממשלה הבאה, בהודעה ששיגרו גפני וליצמן נמסר: "החלטת בג"צ להכיר לראשונה בגיור רפורמי וקונסרבטיבי בישראל הינה הרת אסון למשמעות המונח מדינה יהודית. במשך כל הדורות ידע עם ישראל להכיר בדתו ובאמונתו ללא זיופים וחיקויים, וכך זה יימשך גם לעתיד".

כאמור, במפלגה התחייבו כי "יהדות התורה תדרוש את פסקת התגברות כדי לעמוד בפני האקטיביזם השיפוטי, שפוגע בהמוני יהודים בארץ ובעולם ומאיים לקרוע אותנו מבפנים. בלי זה לא ניכנס לשום קואליציה".

היה גם מי שהעלה את הטענה כי בג"צ למעשה מונע משיקולים פוליטיים ובוחר את העיתוי של פרסום החלטות משמעותיות שכאלו. חבר הכנסת יעקב אשר טען: "פרסום ההחלטה בעת הזו היא התערבות בוטה במערכת הבחירות לצורך הזנת הקמפיינים של צד מאוד מסוים במפה הפוליטית. אין פוליטיקאים גדולים יותר משופטי בג"ץ, הגיע הזמן לצמצום האקטביזם של ביהמ"ש בקביעת סדר היום במדינת ישראל".

במפלגת השלטון - הליכוד הגיבו ומסרו: "בג״צ קיבל החלטה שמסכנת את חוק השבות שהוא נדבך יסוד של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. רק הצבעה לליכוד תבטיח ממשלת ימין יציבה שתחזיר את הריבונות לעם ולכנסת".

במפלגת 'הציונות הדתית' של בצלאל סמוטריץ' הבהירו גם הם כי "בממשלה הבאה נהיה חייבים לבטל את הפסיקה הזו בחקיקה שתקבע כי בישראל יוכרו רק גיורים ממלכתיים. רק ממשלת ימין שתורכב ממפלגות המחנה הלאומי תוכל לקדם חקיקה כזו, כמו גם פסקת התגברות שתמנע את המשך השתלטות בג״צ על הזהות של מדינת ישראל".

במפלגה תקפו את הסיעות החרדיות והאשימו כי "בשנה האחרונה התריע יו״ר הציונות הדתית ח״כ בצלאל סמוטריץ׳ שוב ושוב בפני ראשי הסיעות החרדיות שהיו שותפים לממשלה על הסכנה הצפויה בפסיקה המדוברת והפציר בהם לקדם את חוק הגיור הממלכתי כדי לקדם את פני הרעה. למרבה הצער הם לא התעקשו על זה והיום קיבלנו את התוצאה".

ב'ימינה' של נפתלי בנט הגיבו לפסיקת בג"צ ומסרו: "פעם נוספת בג"צ מתערב בהחלטות הממשלה ושוכח את תפקידו. ההכרה של מדינת ישראל בגיור תיקבע על ידי נציגי העם שנבחרו באופן דמוקרטי, ולא על ידי משפטנים. מתווה ניסים היה ונשאר הדרך הנכונה להסדיר את סוגיית הגיור בישראל. נדאג למסד בחוק את הליכי הגיור".

מפלגתו של גדעון סער 'תקווה חדשה' הולכת בין הטיפות ומגיבה: "פסק הדין של בג״צ הוא תוצאה של חוסר יכולת קבלת ההחלטות של ממשלת נתניהו במשך למעלה מעשור בנושא, המאפיינת את התנהלותה בכל התחומים. וועדת נסים, שמונתה ע״י נתניהו, הציעה מתווה הגיוני לפתרון - אך גם לאחר המלצותיה נתניהו נמנע אפילו מדיון ומקבלת החלטות בנושא. עתה נלמד את פסק הדין והשלכותיו".

מנגד, ב'יש עתיד' בירכו על הפסיקה, יאיר לפיד מסר: "מברך על פסיקת בג״ץ בנושא הגיור. ישראל צריכה להשוות באופן מלא את זכויות כל זרמי היהדות - אורתודוקסים, רפורמים וקונסרבטיביים. כולנו צריכים לחיות פה יחד מתוך סובלנות וכבוד הדדי. ממשלה שפויה תשים קץ למצב שבו דווקא ישראל היא הדמוקרטיה היחידה בעולם שבה אין חופש דת ליהודים".

גם אביגדור ליברמן, יו"ר 'ישראל ביתנו' בירך על ההחלטה ומסר: "אני מברך את בג"צ על ההחלטה ההיסטורית להכיר בגיור רפורמי וקונסרבטיבי. ישראל ביתנו תמשיך להלחם נגד הכפייה הדתית ותשמור על צביונה של מדינת ישראל כמדינה יהודית, ציונית ליברלית".

גיור רפורמי פסקת התגברות יהדות התורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד