י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
מהרסייך ומחריבייך

גרמניה: פעילים תומכי BDS מנסים לסכל שחזור בית כנסת

למרות שהרשויות בגרמניה הקציבו 130 מיליון יורו לשחזור בית הכנסת העתיק בהמבורג, פעילים ישראלים וגרמנים, התומכים בתנועת ה-BDS, מנסים לבלום את היוזמה

גרמניה: פעילים תומכי BDS מנסים לסכל שחזור בית כנסת
עמדה של ארגון ה-bds צילום: הדס פרוש, פלאש 90

היוזמה להקים מחדש את בית הכנסת הראשי בהמבורג, שנהרס על ידי הנאצים, נתקלת בהתנגדות עזה מצדם של גרמנים תומכי תנועת החרם האנטישמית BDS ואליהם הצטרפו גם פעילי שמאל ישראלים, כך על פי הדיווח של אלדד בק ב'ישראל היום'.

לפי הדיווח, מבקרי היוזמה טוענים שבניית בית הכנסת מחדש שקולה ל'שכתוב ההיסטוריה ומחיקתה'. בקהילה היהודית של המבורג טוענים שההתנגדות היא 'עלבון נורא וניצול פוליטי לרעה של כוונה טהורה לתקן אי-צדק שלא תוקן מאז השואה'. ההתנגדות לפרוייקט כבר גרמה לכמה גופים גרמניים לחזור בהם מתמיכתם בהקמתו מחדש של בית הכנסת. זאת, למרות שממשלת גרמניה ועיריית המבורג כבר התחייבו לממן את המיזם.

בית הכנסת בכיכר בורן, המכונה כיום כיכר יוסף קרליבך על שם הרב הראשי של המבורג שנרצח בשואה, הי"ד, נבנה ב-1906 בשכונת גרינדל שהייתה מרכז החיים היהודיים בעיר הנמל לפני השואה.

הבניין הגדול והמרשים, שנחנך באותה שנה, היה בשעתו בית הכנסת הגדול ביותר בצפון גרמניה ומהגדולים באירופה הצפונית. היו בו 1,200 מקומות ישיבה. בפוגרום ״ליל הבדולח״ ב-1938 חולל בית הכנסת והוצת ע״י הנאצים. כמה חודשים לאחר מכן דרשה עיריית המבורג מהקהילה היהודית המקומית להרוס על חשבונה את שרידי המבנה. כמו כן חוייבה הקהילה למכור את השטח עליו ניצב בית הכנסת במחיר סמלי לעירייה. על חלק מהשטח נבנה בונקר עילי.

לאחר המלחמה שימשה הרחבה עליה עמד בית הכנסת חניון לאוניברסיטת המבורג הסמוכה. במלאת 50 שנה לפוגרום ליל הבדולח הוחלט להקים בשטח במקום חניון מעין יצירת אומנות, הכוללת סימון של קווי המתאר של בית הכנסת על רחבה מרוצפת, שהפכה למעין מעבר ציבורי.

היוזמה להקים מחדש את בית הכנסת הגיעה לאחר ניסיון הפיגוע החמור בו ניסה ניאו-נאצי לבצע טבח בבית הכנסת בהאלה ביום כיפור לפני כשנה וחצי, פוליטיקאים מקומיים הציעו לנקוט מחווה כלפי הקהילה היהודית ולפעול להשבת שטח בית הכנסת לקהילה ולהקמת בית הכנסת החדש.

החלטה בעניין עברה פה אחד בסנאט של המבורג בפברואר 2020, גם בתמיכת חברי מפלגת הימין הפופוליסטית ״אלטרנטיבה לגרמניה״, שבימים אלה דווח כי גופי המודיעין הגרמניים הגבירו את המעקב אחר חבריה. עם זאת, היוזמה נותרה על הנייר עד הקיץ האחרון.

דניאל שפר - איש עסקים יליד ישראל החבר בקהילה, החל לפעול ליישום החלטת הסנאט. שפר הקים ארגון בשם ״נגד אנטישמיות, בעד בית הכנסת בכיכר בורן״ והחל בגיוס תמיכה ציבורית ופוליטית למימוש הפרוייקט. תוך זמן קצר החליט הבונדסטאג להקדיש לבנייתו מחדש של בית הכנסת 65 מיליון יורו. הסנאט של המבורג אישר מצדו סכום זהה.

במקביל, 107 אלף מתושבי המבורג חתמו על עצומה שקוראת למימוש היוזמה. פוליטיקאים, בהם סגן הקנצלרית ושר החוץ של גרמניה ועוד מובילי דעת קהל הצטרפו לתמיכה בפרויקט. אך באופן מפתיע, לפי דיווחו של אלדד בק, מי שמובילים את ההתנגדות הם קבוצת יהודים, פעילי שמאל. מי שהחלה את המאבק היא ההיסטוריוניות מרים רירופ, שהיתה אחת מהפעילות הבולטות שקראו לאחרונה לבטל את החלטת הבונדסטאג נגד תנועת ה-BDS, בטענה כי היא פוגעת בחופש הביטוי ומנוגדת לחוקה הגרמנית.

בנוסף, בשבוע שעבר, ביוזמתו של הפרופסור הישראלי משה צימרמן, פורסמה עצומה של 45 ישראלים (חלקם צאצאי משפחות יהודיות מהמבורג), בהם השגריר לשעבר אבי פרימור, המתנגדים ליוזמה. צימרמן, שגם הוא פעיל נגד החלטת ה-BDS של הבונדסטאג, השווה בריאיון ליומון ״המבורגר אבנדבלאט״ בין יוזמת הבנייה מחדש של בית הכנסת לקריאתו של פוליטיקאי ימני קיצוני ל״שינוי של 180 מעלות בתרבות הזיכרון הגרמנית״.

שפר האשים כי ״דבריו הם אבסורד, תועבה ועלבון מוחלט. הצלחנו להביא את היוזמה הזו ללב החברה הגרמנית, ליזום את פעולת התמיכה הגדולה ביותר בעניין כזה שידעה גרמניה. אף יהודי, צאצא של ניצולים או קורבנות לא ישכח את מה שקרה. הבנייה מחדש היא הזדמנות עבורנו לדרוש את מקומנו בגרמניה של היום באופן מודע ומוצדק בלב העיר".

בקהילה היהודית, הגיבו בהפתעה: ״ציפינו שהימין הקיצוני יתנגד למיזם, לא ישראלים. יש כבר כמה גורמים שאותתו על הקפאת תמיכתם בפרויקט באמרם: אם היהודים לא רוצים בו, אז מי אנחנו? העניין הוא, שכמה עשרות אנשים לא מייצגים את היהודים, בטח לא את יהודי המבורג״.

בהמבורג חברים כיום כ-2,500 יהודים בקהילה היהודית. לפי ההערכות, עוד כ-1,000 יהודים, חלקם ישראלים, מתגוררים בעיר, אך אינם חברים בקהילה באופן רשמי.

המבורג גרמניה שחזור בית כנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד