י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
משקה אותו במנדטים

זו הסיבה שנתניהו מגדיל את יאיר לפיד לכדי מפלצת | פרשנות

אין חולק כי חושיו הפוליטיים של נתניהו הם מהמחודדים ביותר. האסטרטגיות בהן הוא נוקט מעוררים השתאות בקרב מתחריו | ננסה להבין מה עומד מאחורי המהלך לצייר את לפיד כמתמודד הנגדי העיקרי, ולייצר בכך מפלצת פוליטית

זו הסיבה שנתניהו מגדיל את יאיר לפיד לכדי מפלצת | פרשנות
יאיר לפיד צילום: הדס פרוש, פלאש 90

אחד מכללי הברזל הידועים בעולם הלוחמה הפסיכולוגית בכלל וכך גם הפוליטית, הוא: אל תזכיר את היריב שלך. ברגע שבקמפיין שלך היריב שלך מוזכר אזי אתה מגדיל אותו, ומעניק לו את הכוח, כך שבסופו של דבר יכול להתהפך נגדך.

אי אפשר להניח שנתניהו לא מודע לכלל הזה, ואין חולק כי חושיו הפוליטיים של נתניהו הם מהמחודדים ביותר. האסטרטגיות בהן הוא נוקט מעוררים השתאות בקרב מתחריו. ועל כך יש לתת את הדעת לאחת מתופעות הקמפיין הבולטת ביותר של מפלגת הליכוד, קמפיין שכידוע מנוהל על ידי נתניהו בעצמו ללא מעורבות שרים ובכירים אחרים.

צריך להבין מה ההיגיון מאחורי המהלך לצייר את לפיד כמתמודד הנגדי העיקרי מולו, ולייצר בכך מפלצת פוליטית. בסקרים האחרונים במקביל לקמפיין של נתניהו, עולה כוחו של לפיד והוא אף מקבל בסקרים מסוימים 20 מנדטים. הרי ההיגיון הפשוט אומר שעדיפים לנתניהו 3 מפלגות קטנות המתמודדים על כניסה לקואליציה, מאפשר מפלצת אימתנית ולצדה שתי מפלגות נוספות.

אלא כפי שאנו רואים חלק קריטי מהבחירות הנוכחיות תלוי במעבר/אי מעבר של מפלגות קטנות את אחוז החסימה. זו בדיוק הסיבה שהיה דחוף לנתניהו החיבורים בשולי הימין. וכעת לאחר שבימין האיום ככל הנראה הוסר. נפנה נתניהו להקטין את מפלגות השמאל הנאבקות כמעט כולן באזור אחוז החסימה. הקמפיין של הליכוד מכוון בעצם למצביעי מרצ המפנטזים על החלפת נתניהו בידי לפיד. והתוצאות נראות בשטח.

בנוסף ייתכן ונתניהו במהלך שכזה מרוויח 2 נקודות, מעבר למחיקת מפלגת שמאל כלשהי. נתחיל מכך שהמפלגות החרדיות לא ימליכו עליהן את לפיד כראש ממשלה, בקושי ניתן לחשוב על ישיבה מאולצת בקואליציה משותפת, בבחינת 'כפיית הר כגיגית'. וכך בעצם מגדיל נתניהו את חיבוק הדוב, וה'הגנה' שהוא מעניק למפלגות החרדיות מול מפלצת יש עתיד האימתנית והמוחשית ביותר.

נמשיך, נתניהו בחישוב פוליטי קר יודע כי נפתלי בנט לא יוכל להרשות לעצמו לשבת בספסלי האופוזיציה. גם כך, המתרחש עם מפלגת 'ימינה' היא בעצם סוג של תחיית המתים. בפעם האחרונה שהצמד בנט-שקד רצו בנפרד מהציונות הדתית, הם סיימו מתחת לאחוז החסימה. כעת הסקרים נדיבים ומעניקים להם מנדטים רבים יחסית. מנדטים שחייבים להיות מתורגמים לתפקידים רבים ובכירים ככל הניתן.

בגזרתו של סער, המצב מורכב עוד יותר. לא סער, ובטח שלא אלקין ושאר הבכירים שהצטרפו יחד לרשימת 'תקווה חדשה', האלטרנטיבה השלטונית הימנית, אינם יכולים 'סתם' לשבת באופוזיציה. תפקיד יושב ראש האופוזיציה למשך כמה שנים אולי רק יועיל לסער, אבל להיות מפלגת אופוזיציה קטנה ולא משמעותית מוחקת את התקווה החדשה, וזורקת אותה להר של שברי המפלגות והרשימות, התקוות הכוזבות הישנות.

עד כה מובן? כעת ניתן להבין את מהלכיו של נתניהו, מחד הוא מגדיל את לפיד. מנדטים אלו נשאבים אל יש עתיד מעבר לשאיבה ממפלגות השמאל הקטנות, גם מסער ובנט המתכווצים. ובכל קונסטלציה, מפלגת הליכוד עדיין תהיה המפלגה הגדולה ביותר, כך שהיא תקבל את מלאכת הרכבת הקואליציה ראשונה. וכעת מולה יעמדו בנט וסער מכווצים ורועדים מפחד שממון מושבי האופוזיציה.

או אז יישאר לאשף הפוליטי נתניהו לבצע רק תמרון קטן נוסף, ואחד מהשניים יקפוץ אל עגלת הקואליציה. או אולי שניהם יחד...

אם עמיר פרץ מגולח השפם נכנס לממשלתו של נתניהו לאחר תמרון פוליטי קליל מבית היוצר של נתניהו, אין שום סיבה שבנט או סער לא יצליחו להיות מתומרנים כך.

בנימין נתניהו יאיר לפיד נפתלי בנט גדעון סער

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד