י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
"אדם ייזהר משייכנסו אצלו"

לפני 450 שנה: רשימת עצות וסגולות למגפה בכתב ידו של רבי חיים ויטאל

נחשף כתב כתב יד עתיק מלפני 450 שנה בכתב ידו של המקובל רבי חיים ויטאל בו הוא מביא רשימת עצות וסגולות כיצד להתמודד עם מגפה. לצד ריחוק חברתי והיגיינה, מביא רבי חיים ויטאל עצות רוחניות כיצד להתמודדות עם המגפה

לפני 450 שנה: רשימת עצות וסגולות למגפה בכתב ידו של רבי חיים ויטאל
כתב ידו של רבי חיים ויטאל צילום: בית המכירות קדם

העיתונאי קובי נחשוני חושף ב'ידיעות' כתב יד עתיק של רבי חיים ויטאל שמספק רשימת סגולות ורפואות ל"זמן מגפה" מלפני 450 שנה - חלקן בדרך הטבע ואחרות על פי "תורת הסוד".

לצד ההנחיות הגשמיות המוכרות כמו ריחוק פיזי ושמירת היגיינה, שכפי הנראה היו כבר אז דבר מובן מאליו, מעניק הצדיק גם טיפים רוחניים, למשל: "השתדלות גדולה במידת השמחה והתרחקות מדאגה ועצבות", כמתכון מנצח נגד הנגיף.

המסמך המדובר, הנחשף כעת על ידי בית המכירות הפומביות "קדם" בירושלים, לקראת מכירתו בשבוע הבא - הוא דף מלפני כ-450 שנה הכתוב משני צדיו, וכולל יותר מ-150 שורות בכתב ידו של המקובל.

תחת הכותרת "עניין זמן המגפה ב"מ (בר מינן)", מופיעות בו, כאמור, עצות וסגולות רבות להצלה מפניה. בהנחיות ה"גשמיות" כתב הרב ויטאל: "הנהגת הבריאות היא שייסגר בבית א' (אחד) ולא ייכנס שם שום אדם שאינו נזהר מלהתחבר עם בני אדם... ואם איזה אדם מדבר עמו בהיותו מחוץ לבית - גם צריך שיתרחק עד שלא יגיע אליו ההבל (הבל הפה) של האיש ההוא".

עוד כתב המקובל רבי חיים ויטאל בהתייחסו לצעדים הגשמיים בהם יש לנקוט כדי להימנע מהדבקה: "אדם ייזהר משייכנסו אצלו עד אשר ירוחצו הבגדים או האדם... ואחר כך יעברו עליו ארבעים יום ואז יכניסם לביתו". לגבי העברת דברי מאכל בין שני אנשים מיד ליד, הזהיר כי הדבר מותר רק "באופן זה שהמביאו יניחנו על גבי קרקע וזה ייקחנו משם... ואם מעלהו דרך חלון - לא יאחזנו וימשכנו בחבל, או בחוט של צמר או פשתן או משי או צמר גפן, אלא בחבל של גמי ונצרי דקל וכיוצא בו".
לצד זה העניק הצדיק גם טיפים רוחניים להתמודדות עם המגפה: "שכל הזמן ההוא לא יקבל שום דאגה ועצבות כלל ואדרבה ישמח עצמו בכל מיני שמחה", והוסיף "כוונות ופסוקים" עם סגולות קבליות שונות – כמו אמירת הפסוק "ואני אשיר עוזך" שלוש פעמים ישר והפוך (כפי ששמע מחברו, רבי יום-טוב צהלון, בשם רבם האר"י), וכן פרשיות ופסוקים נוספים מן התורה עם רמזים שונים וכוונות של שמות קדושים שיש לחשוב עליהם.

מרון ארן, מבעלי בית המכירות הפומביות "קדם", תיאר ל'ידיעות' את ההתרגשות עם גילוי המסמך העתיק: "כשראינו לראשונה את כתב היד חשנו כמי שקיבלו דרישת שלום ישירה מדור אחר. הדברים של הרב ויטאל כל כך אקטואליים ורלוונטיים לזמן שלנו שזה הדהים אותנו. אנו שמחים על כך שהתאפשר לנו לחשוף את כתב היד הזה לעולם, ולספר את סיפורו דווקא בתקופה הזו".

מגפה מקובל קבלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד