י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
מורה הוראה ומלחין שירים

הכירו: הרב הצעיר שמונה לממשיך מקארלסבורג

ובא השמש וזרח השמש: לאחר הסתלקותו של גאב"ד קארלסבורג זצ"ל, מונה בנו רבי משה ראטה לממשיך דרכו. 'בחדרי חרדים' פסע במשעולי חייו של הממשיך החדש לבית קארלסבורג ומגיש פרופיל מקיף לדמותו של ראש 'בית תלמוד להוראה' שקיבל סמיכה מאביו ואף נודע כמלחין שירים 

הכירו: הרב הצעיר שמונה לממשיך מקארלסבורג
רבי משה ראטה הממשיך החדש מקראלסבורג צילום: שוקי לרר

המונים השתתפו ביום ראשון ושני השבוע תוך אבל כבד, בהלווייתו רבת היגון של הגאון הצדיק המפורסם רבי יחזקאל ראטה זצ"ל, גאב"ד קהל יראי ד' קארלסבורג ונשיא 'בית תלמוד להוראה', בעל 'עמק התשובה' ו'מראות יחזקאל' ועוד ספרים רבים.

במסע הלוויה בשכונת בורו פארק בברוקלין, הוכתר בנו הגדול הרה"צ רבי משה ראטה, שכיהן עד היום כרב הצעיר מקארלסבורג לממשיך דרכו. 'בחדרי חרדים' עם פרופיל על דמותו המיוחדת והרבגונית.

הרב נולד בירושלים בה' אב תשכ"א, לאביו הגאון רבי יחזקאל ראטה זצ"ל ולאמו הרבנית חיה רעכיל ע"ה, בילדותו למד בתלמוד תורה סאטמר בירושלים, וכבר אז מעידים כי נכרה התמדת התורה שבו.

כבר בהיותו ילד סיים ששה סדרי משנה בעל פה, בשנת תשל"ב, בגיל 11 הוא עבר לניו יורק יחד עם הוריו, הוא לא הלך לתלמוד תורה, אלא למד אצל מורה פרטי יחד עם עוד מספר ילדים מבתים מיוחסים.

בגיל 17 הוא הוא נבחן על יורה דעה, וקיבל סמיכה היתר הוראה מהגאון רבי יוסף חיים מוסקוביץ זצ"ל אב"ד שאץ, גם אביו נתן לו היתר הוראה, עליו כתב "מיום עמדו על דעתו לא זז ידו מתוך ידי". הוא גם נבחן אצל הגאון רבי משה שטרן אב"ד טארטיקוב, ואצל הגרמ"א פריינד זצ"ל גאב"ד העדה החרדית, אצל הגאון רבי שמואל אברהם זעלטנרייך זצ"ל, אב"ד טשאקאווא, ואצל הגה"צ ר' פישל הרשקוביץ זצ"ל אבד"ק האליין.

במחיצת אביו גאב"ד קארלסבורג זצ"ל

בהגיעו לפרקו נישא לבתו של הגה"צ רבי אלחנן חיים טייטלבוים זצ"ל, והוא המשיך את התמדת התורה בכולל סאטמר בבורו פארק, בשנת תשנ"ג הוא מונה לדיין ומו"צ בבית הדין של קארלסבורג, כאשר רבנים גדולים ובעלי שם הגיעו למעמד המינוי.

הרב הצעיר הוציא ספרים רבים בכל חלקי התורה, הלכות מקוואות, שלושה ספרים על מסכת בבא בתרא, וכן הלחין שירים רבים הנשמעים בכל תפוצות ישראל, לפני כמה חודשים הוא הוציא את השיר 'אור זרוע לצדיק', בעידוד אביו הגדול שהורה לקהל התלמידים לשיר את השיר בכל אירוע בקארלסבורג.

בז' אדר תשנ"ו אביו הגדול מינה אותו ל"רב הצעיר" של הקהילה, ומינה אותו לראב"ד של הבית דין, הרב הצעיר היה יד ימינו ועזר לאביו רבות בכל הדברים בהם היה צריך סיוע, לשם ולתפארת.

הרב הצעיר ליווה את אביו לכל הכינוסים והביקורים אצל גדולי ישראל, וקיים את הנאמר "גדולה שימושה יותר מלימודה".

בטיש ט"ו בשבט עם אביו 

בכל השנים הראה אביו הגדול חיבה מיוחדת לבנו, וסמך עליו בכל העניינים, אביו הגדול הכניס לספר שלו "עמק התשובה" את דברי בנו החביב. הרב הצעיר "לא מש מתוך האוהל", והיה משמשו במשך שנים רבות במסירות גדולה מאד.

שעות לפני פטירתו, במוצ"ש בחצות הלילה, אביו הגדול קרא לבנו הרב הצעיר ודיבר איתו שעה ארוכה, ואמר לו שכתוב "ויקם משה" והוסיף: "משה אתה תקים אותי".

ועל פי הצוואה הרב משה נהיה לממלא מקומו וישא בתואר גאב"ד קארלסבורג, ויעמוד בראשות ביהמ"ד 'מראה יחזקאל' וגם בבניין הכנסת אורחים באתרא קדישא מירון.

כעת שמחים החסידים בקראלסבורג כי רבי משה ימשיך את הנהגת אביו. בנו של רבי משה הוא המשפיע הברסלבאי רבי יואלי ראטה המשמש כראש ישיבת 'תפארת התורה' ברסלב בויליאמסבורג. 

רבי יחזקאל ראטה קארלסבורג גאבד קארלסבורג ממשיך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד